مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: نحوه پخت برنج بر میزان آرسنیک موجود در آن موثر بوده و یکی از مهمترین عوامل در کاهش آرسنیک است.
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: نحوه پخت برنج بر میزان آرسنیک موجود در آن موثر بوده و یکی از مهمترین عوامل در کاهش آرسنیک است.
کد خبر: ۱۳۲۱۳۸۹

به گزارش جام جم آنلاین، نسرین علیزاده اظهار کرد: یکی از نگرانی های مرتبط با سلامت مواد غذایی، میزان باقی مانده فلزات سنگین همچون آرسنیک است.

وی بیان کرد: در روش کته کردن برنج یا پخت با مایکروفر، آب در برنج باقی مانده و هیچ گونه آرسنیکی از آن خارج نمی شود ولی در روش آبکشی مقداری از آرسنیک برنج خارج می شود.

علیزاده ادامه داد: مطالعات گوناگونی نشان داده که شستن برنج باعث کاهش آرسنیک به میزان 50 درصد می شود و نتایج برخی از دیگر مطالعات نیز نشان داده که در برنج سفید بیشتر فلزات از طریق آب سرد و در برنج قهوه ای بیشتر از طریق آب گرم خارج می شود.

وی با اشاره به این که در ایران پخت برنج به روش آبکش کردن مرسوم است، گفت: در این روش بخشی از آرسنیک برنج از بین می رود ولی ویتامین های محلول در آب برنج بیشتر در آب برنج حل شده و دور ریخته می شود.

علیزاده عنوان کرد: در یک قابلمه به ازای هر فنجان برنج خام 4 فنجان آب در قابلمه ریخته شود، بعد از به جوش آمدن آب، برنج از قبل خیسانده شده (حدود ۳ ساعت) را درون قابلمه ریخته و بگذارید 5 دقیقه بجوشد، بعد از 5 دقیقه برنج را آبکش کنید و آب برنج را دور بریزید، مجددا برنج را داخل قابلمه ریخته و به ازای هر فنجان برنج خارجی دو فنجان آب جوشیده داغ البته برای برنج ایرانی حدود ۱ فنجان را داخل قابلمه بریزید سپس میزان حرارت زیر قابلمه را کم کرده درب قابلمه را بگذارید تا آب برنج تمام شود و برنج دم بکشد.

وی افزود: در این روش ۷۰ درصد آرسنیک از بین می رود همچنین میزان ریز مغذی های برنج مثل ویتامین های گروه B از بین نرفته و ارزش غذایی برنج نیز حفظ می شود بنابراین این روش برای کاهش میزان آرسنیک در برنج بهتر است.

علیزاده با بیان این که اثر نوع ظرف در میزان غلظت فلزات سنگین باقی مانده در برنج جزئی است، گفت: با این حال، پخت در ظرف آلومینیوم باعث افزایش آرسنیک در برنج شده است.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی های اخیر و کاهش آب های سطحی، ضرورت کشت برنج با آب های زیرزمینی که منبع بالقوه آرسنیک هستند را افزایش داده بنابراین برنج قبل از پخته شدن باید حتما مدت زمانی در آب خیسانده و شستشو داده شود تا آرسنیک آن خارج شود.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها