شرکت «نوآوران ابزار دانش‌آموز» با نام‌تجاری «نادکو» علاوه‌بر تولید بیش‌از 20 بسته سرگرمی علمی ‌و آموزشی برگزار‌کننده کلاس‌ های آموزشی در رشته‌های مختلف و همچنین مسابقات معتبر «نادکاپ شریف» است

کشف استعدادهای دانش‌ آموزان به روش نادکو

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «برگه زرینه قلم عماد» با استفاده از ترکیبات گیاهی موفق به افزایش مقاومت آثار هنری در برابر آسیب‌های محیطی شده‌اند

افزایش ماندگاری آثار هنری با کاغذ آهار مهره ایرانی

هومان بابا اولادی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «برگه زرینه قلم عماد» با ذوق و دقت فراوان از خلاقیت و ابتکار در تولید اداوت هنری می‌گوید.
کد خبر: ۱۳۲۱۳۴۱

او که دانش‌آموخته دندانپزشکی است و بخشی از تحصیلاتش را در کشور ارمنستان گذرانده است، بر اهمیت و تاثیر تحقیقات علمی در تولید محصولات هنری تأکید دارد.

افزایش ماندگاری آثار هنری  با کاغذ آهار مهره ایرانی

بابا اولادی که بیش از 30 سال در عرصه خوشنویسی فعالیت کرده و عضو بنیاد ملی نخبگان و انجمن خوشنویسان ایران است، حتی در ارمنستان هم خوشنویسی را رها نکرده و در بنیانگذاری انجمن خوشنویسان ارمنستان نقش مهمی داشته است.

او که اکنون عضو شورای انجمن خوشنویسان استان قزوین است، در بنیان‌گذاشتن پایه‌های شرکت دانش‌بنیان «برگه زرینه قلم عماد» گام‌های بزرگی برداشته که از معدود فعالیت‌های هنری در میان شرکت‌های دانش‌بنیان است.

شرکت «برگه زرینه قلم عماد» سال 93 تاسیس شده و در سال 94 موفق شده اولین اختراع در حوزه هنرهای تجسمی را در ایران به ثبت برساند سپس این شرکت موفق شد سال 94 نشان تجاری و سال 97 مجوزهای تولید محصول از سازمان میراث فرهنگی و وزارت صمت را بگیرد.

بابا اولادی می‌گوید: «پس از گذراندن این مراحل، اکنون تنها شرکت دانش بنیان حوزه هنر در ایران هستیم.»

یک اتفاق

این کارآفرین هنرمند با سال‌ها فعالیت در حوزه خوشنویسی و کسب درجه ممتاز و فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران، به‌خوبی به ابعاد کاستی‌ها و نیازهای این هنر در ایران آگاه است.

بابا اولادی می‌گوید: «برای شرکت در مسابقات بین‌المللی باید روی کاغذهای خاصی به نام کاغذهای آهار مهره می‌نوشتیم. کاغذهایی که در آن دوران به سختی در بازار پیدا می‌شد. من به سختی این کاغذها را از استان البرز تهیه کردم؛ اما نتوانستم آن‌طور که باید در مسابقه حضور یابم. این موضوع باعث شد به این فکر بیفتم که کاغذهای مورد نیازم را خودم تهیه کنم.»

گام بعدی او مطالعه و پژوهش در مراجع قدیمی و جدید بود تا روشی برای ساخت این کاغذها پیدا کند. با این حال بررسی‌های بیشتر نشان داد در منابع باقیمانده از دوران قاجار و صفوی و حتی منابع امروزی دانشگاهی چیزی یافت نمی‌شود که بتواند راهبردی عملی برای ساختن چنین کاغذهایی باشد.

بابا اولادی تصریح می‌کند: «ما باید کاغذهایی را تولید می‌کردیم که دوام داشته باشند و در برابر رطوبت و نور و سایر عوامل محیطی از جمله باکتری‌ها و قارچ‌ها مقاوم باشند. به این ترتیب بررسی‌ها را ادامه دادیم تا در سال 93 به یک فرمولاسیون موفق رسیدیم و آن را ثبت اختراع کردیم.»

برگه زرینه قلم عماد دقیقا چه می‌کند؟

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «برگه زرینه قلم عماد» با تحقیق و بررسی‌های بسیار موفق به تولید ماده‌ای شده‌اند که به کمک آن می‌توانند روکش کاملا سلولزی را تهیه کنند. این روکش در ساخت کاغذهای آهار مهره، نقشی کلیدی ایفا می‌کند و منجر می‌شود طول عمر این کاغذها و آثار هنری نقش بسته بر روی آنها، سالیان سال بدون آسیب و تخریب از سوی عوامل محیطی باقی بماند.

کافی است این روکش را روی کاغذهای صنعتی و سنتی بکشند تا در برابر عوامل محیطی از آثار هنری حفاظت کرده و منجر به ماندگاری این آثار شوند. ماده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم از ترکیب عصاره چند گیاه ساخته شده است و با pH خنثی، محافظ آثار در برابر نور محیط، فلش دوربین، قارچ‌ها و باکتری‌ها و مانعی برای فرسایش دانه‌های رنگی و مرکب خوشنویسی است.

بابا اولادی می‌گوید: «در ادوار مختلف تاریخی، به‌ویژه در دوران صفویه، کاغذهای آهار مهره مورد استفاده بودند؛ اما هرگز برای بهبود کیفیت آنها در بستر تحقیقات علمی، کاری انجام نشده است. این دلیل عامل مهمی در از بین رفتن بسیاری از آثار هنری است. ما با تولید یک روکش کاملا گیاهی، علم روز را با تجربه گذشتگان پیوند زدیم تا محصولی باکیفیت به بازار عرضه کنیم.»

این کارآفرین با اشاره به کیفیت بالای این محصول و تایید استادان تذهیب، نگارگری و خوشنویسی می‌گوید: «حتی استادان هنرمند حاضر در ترکیه، بغداد و سوریه هم کیفیت محصول ما را تایید کرده‌اند.»

کاغذ آهار مهره در بازارهای جهانی

بابا اولادی در مورد ورود به بازارهای جهانی می‌گوید: «محصول ما، در تمام دنیا نمونه مشابهی ندارد؛ اما برای ورود به بازارهای جهانی باید اول استانداردهایی را کسب کند. در بازار رقابتی تولید محصولات هنری که کشورهای مترقی در حال تولید هستند، ما زمانی آماده‌ایم که بتوانیم پروپوزال علمی عرضه کنیم که این مسأله به زمان نیاز دارد.»

مدیرعامل شرکت «برگه زرینه قلم عماد» در ادامه می‌افزاید: «برنامه داریم در سال‌های پیش رو
به تولید صنعتی این کاغذها برسیم و بتوانیم به مرور بازارهای بین‌المللی را هم هدف قرار دهیم. توجه کنید که پیش از این استاندارد کاغذ هنری در ایران نداشتیم و ما خودمان این استاندارد را ایجاد کرده‌ایم.»

باید اقتصاد هنر را رونق دهیم

هومان بابا اولادی به‌عنوان یک هنرمند فعال در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان معتقد است در ایران حمایت‌های چندانی از توسعه و بومی‌سازی ادوات هنری انجام نمی‌گیرد و این مسأله به دلسردی فعالان این حوزه منجر می‌شود.

او می‌افزاید:«در کشورهای مترقی، وقتی نوآوران کاری می‌کنند که مشکل‌گشاست مورد حمایت قرار می‌گیرند. اما در کشور ما چنین نیست و حتی مراحل پیش از تولید محصولات، با ساختار نامه‌نگاری‌های 40 سال پیش انجام می‌گیرد.» او با اشاره به شرایط پیچیده حاکم بر بازار و متضرر شدن اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان، از قوانین مالیات گله‌مند است. وی همچنین شرایط اخذ وام برای شرکت‌های دانش‌بنیان را سخت و پیچیده می‌داند و می‌گوید: «این طور به نظر می‌رسد که اصلا قصدی برای حمایت وجود ندارد.»

در کنار این چالش‌ها معضل اصلی، کاغذهای هنری بدون نشان و مجوزی است که در بازار به چشم می‌خورد. مدیر عامل شرکت «برگه زرینه قلم عماد» می‌گوید: «اینها کاغذهایی است که در تولیدشان هیچ عنصر علمی دیده نمی‌شود و عده‌ای با عرضه آنها، سودجویانه در حال ایجاد فاجعه در جامعه هنری هستند.» بابا اولادی معتقد است تا وقتی اقتصاد هنر را رونق ندهیم و تحقیقات علمی را به عرصه تولید ادوات هنری وارد نکنیم و تکیه بر واردات این ادوات داشته باشیم، دغدغه معاش در میان هنرمندان از بین نخواهد رفت؛ هنرمندانی که برای عرضه یک اثر هنری باید مبالغ هنگفتی هزینه کنند و ساعت‌ها مهارت و هنرشان را به کار بگیرند.

راه‌های ارتباطی با «برگه زرینه قلم عماد»

وبسایت: www.bzqemad.ir
اینستاگرام:Bargeh_zarrineh.qalam
ایمیل: Bargeh_zarrineh.qalam@yahoo.com
تلگرام:bzqemad
تلفن: 09372250636
آدرس: پارک علم و فناوری قزوین، ساختمان دکتر صالحی، طبقه دوم، واحد 218

محمدصالح تیمار - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها