سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مذاکرات در وین به هیچ بن بستی نرسیده و این دور آخر نخواهد بود و افزود: نه گفت‌وگوها فرسایشی شده و نه وقت اضافه آوردیم.
کد خبر: ۱۳۲۰۸۵۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست گروه هفت و ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران گفت: تفاسیری که از قطعنامه ۲۲۳۱ توسط کسانی که به خوبی می‌دانند این قطعنامه ناظر به چه مواردی است، نادرست است. هیچ جای قطعنامه برنامه موشکی ایران را محدود نکرده است.

خطیب‌زاده افزود: بهتر است سران این کشور‌ها به تعهدات بر زمین مانده خود عمل کرده و از مداخله در امور دیگر کشور‌ها پایان داده و به صلح و ثبات منطقه کمک بیشتری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی گفت: برجام ستیزان به این یک یا دو شخصیت منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند. فکر نمی‌کنم سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با آمدن این نفر یا آن نفر تغییر کند. مهمل گویی ویژگی سران اشغالگر قدس بوده است. تمامی بدخواهان ایران می‌روند و ایران همیشه سربلند و سرافراز می‌ایستد.

* این دور مذاکرات در وین دور آخر نخواهد بود

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین هم بیان کرد: آن‌چه در وین در حال روی دادن است به هیچ بن بستی نرسیده و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفتگو‌ها درباره ظرایف فنی و حقوقی در حال انجام است. دو سه موضوع اصلی باقیمانده که در حال گفتگو در وین است. خیلی زود است که بخواهیم درباره نتیجه گفتگو‌ها قضاوت کنیم. این دور آخر نخواهد بود و برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مقرون به صحت نیست.

وی تصریح کرد: آمریکا باید تصمیمات خود را بگیرد. آمریکا باید بداند طرف خاطی و نقض کننده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است و از یک موضع خاطی در این مذاکرات حاضر شده و باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار آنچه در دوران ترامپ رخ داد بدهد. مسیر بازگشت آن هم از نظر ما کاملا روشن است.

خطیب زاده در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: نه گفتگو‌ها فرسایشی شده و نه وقت اضافه آوردیم. خیلی وقت در وین برای موضوعات باقیمانده کم داریم. موضوعات باقیمانده تصمیماتی را به صورت سیاسی نیاز دارند و اگر تصمیمات در واشنگتن و پایتخت‌ها اتخاذ شود بازگشت به برجام صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت کشور‌ها و حفظ تمامیت ارضی کشور‌ها به عنوان اصل خدشه ناپذیر در روابط بین‌الملل. دولت عراق در این خصوص نظرات خودش را به صراحت بیان کرده است. دولت مرکزی عراق توان و ظرفیت کامل برای رفع تهدید‌ها نسبت به همسایگان را پیدا کرده است. نگرانی‌های دولت ترکیه در آن خصوص باید توسط دولت عراق درک شود و در فرآیند مشترک این موضوع حل شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس ندادیم و توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین‌ها برای روزی است که تصمیم بگیریم به آژانس تحویل بدهیم یا ندهیم. اگر گفتگو‌ها در وین به نتیجه برسد تصاویر را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم و در غیر این صورت تصاویر در اختیار خودمان خواهد بود.

وی بیان کرد: گفتگو‌ها ان‌شاءالله با تامین منافع مردم به نتیجه برسد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره افغانستان نیز گفت: تحولات افغانستان را با دقت پیگیری می‌کنیم متاسفانه موج جدید خشونت و تروریسم در افغانستان بالا گرفته به دولت و ملت افغانستان فجایعی که علیه این ملت صورت گرفته و به ویژه هزاره‌ها تسلیت عرض می‌کنم. در کنار مردم افغانستان هستیم و تنها راهی که افغانستان برای صلح وثبات دارد گفت‌ؤگو‌های اصیل بین الافغانی است. فکر می‌کنیم هیچ دولت انحصارگرایی در افغانستان آینده افغانستان نیست.

وی درباره گفتگو‌های ایران و عربستان نیز گفت: همواره از گفتگو با همسایگان استقبال کردیم و عربستان از این امر مستثنی نیست. ما در سال‌های گذشته مکرر اعلام می‌کردیم بهترین راه برای حل مسائل گفتگو است. باید منتظر بمانیم که به نتیجه عملی خواهد انجامید. در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی این گفتگو‌ها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات با عراق بیان کرد: هیچ مانعی برای گسترش روابط خود با عراق نمی‌بینیم. ضمن این‌که موانع را نداریم، ولی باید تشویق‌های ساختاری انجام دهیم که این روابط به سطح قابل قبول خود برسد. ان‌شاءالله با سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران تفاهمنامه‌ای در حوزه همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشیم.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره رایزنی‌ها برای خرید نفت از ایران نیز اظهار داشت: حتی در دوران تحریم‌های حداکثری شکست خورده آمریکا هدف اصلی صنعت نفت و دوستان در وزارت نفت و کمک آن‌ها باز پس گیری سهم ایران در بازار نفت بود. در یک سال اخیر بخشی از این سهم را پس گرفتیم و یکی از اهداف اصلی حضور متناسب با تولیدات در بازار نفت بوده است. جزییات آن را وزارت نفت می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

وی درباره اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان مریض در داخل ایران بوده. دولت متبوع آن شریک جنایات ترامپ علیه این ملت بوده با ادامه تروریسم اقتصادی بر علیه ملت ایران. طی چند ماه گذشته از دولت جدید آمریکا هیچ یک از تحریم‌های یکجانبه و فرامرزی و غیرقانونی آمریکا برداشته نشده است و بهتر است به جای اشک تمساح توجه کنند به رکورد بسیار تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جا گذاشتند. بعید است هیچ کشوری در دنیا به امضای آمریکا درباره تعهدات این کشور اعتماد کند.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره راهزنی‌های آمریکا اظهار داشت: دولت آمریکا مثل راهزن دریایی در چند مورد نفت‌هایی که متعلق به ایران نبوده و متعلق به بخش خصوصی بوده و ایران فروخته را غیرقانونی گرفته است و شنیده‌ها حاکی از این است که این راهزنی نفت مالکان آن محموله‌ها را فروخته‌اند. راهزنی، راهزنی است و خیلی فرقی نمی‌کند این نفت متعلق به چه کسی است. این را به لیست شرمندگی‌های دولت واشنگتن اضافه کنید.

وی در پاسخ به سؤالی اضافه کرد: مهمترین ملاک عمل ما سیاست‌های مشخص اعلام شده توسط مقام معظم رهبری و ابلاغ شده توسط شورای عالی امنیت ملی است. برجام همان که به صورت اولیه امضا و اجرایی شده است. نه برجام بیشتر و نه کمتر نمی‌پذیریم. موضع ما اصولی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: آن‌چه در وین به توافق برسد در حد مدیران کل و معاونان اعلام خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها