گزارشی از مراسم رونمایی از تازه‌ترین کتاب‌های انتشارات جام‌جم

جشن کتاب جام‌جم در خانه جلال

2 کتاب «‌رجل‌سیاسی » و «دولت جوان حزب‌اللهی» از دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری رونمایی شد

آموزه‌هایی برای مردان سیاست

مراسم‌ معرفی‌ کتاب‌های «رجل‌ سیاسی» و «دولت‌ جوان‌ حزب‌اللهی» صبح دیروز در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۲۰۸۲۵
چاپ اول ‌رجل‌ سیاسی در ۲۷۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به موسسه پژوهشی - فرهنگی انقلاب اسلامی، راهی بازار نشر شده و گردآوردی این کتاب توسط علی محمدی صورت گرفته است. این اثر دیدگاه‌های رهبر انقلاب اسلامی را درباره خصوصیات و ویژگی‌های یک سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی در یک کتاب تجمیع کرده است. از همین رو این کتاب می‌تواند تصویر کاملی را از شرایط و ویژگی‌های یک مسؤول و دولتمرد در نظام اسلامی بازنمایی کند. مراسم معرفی این کتاب با حضور محمدعلی قندهاری مدیر انتشارات انقلاب اسلامی، دکتر اسحاقی معاون پژوهش و آموزش موسسه انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام علی محمدی به‌ عنوان گردآورنده کتاب ‌رجل‌ سیاسی با همراهی اهالی رسانه انجام شد.
آموزه‌هایی برای مردان سیاست
مسیر تازه در تولید محتوا
محمدعلی قندهاری، مدیر انتشارات انقلاب اسلامی به سابقه 11 ساله انتشارات انقلاب اسلامی و انتشار حدود 200 عنوان کتاب در این انتشارات اشاره کرد و توضیح داد: در کنار کتاب‌های تحلیلی و تاریخی، یکی از اقدامات این مجموعه، تبیین اندیشه‌های رهبر معظم اَنقلاب اسلامی بوده که بر همین اساس کتاب‌های مختلفی در تبیین بیانات معظم‌له منتشر شده است.
در دوره‌های مختلف انتخاباتی، این انتشارات کتاب‌هایی منتشر می‌کرده که از جمله آنها می‌توان به کتاب «انتخابات صالحان» و «انتخابات؛ لیله‌ القدر نظام‌ اسلامی» اشاره کرد.
مدیر انتشارات انقلاب اسلامی با اشاره به کتاب دولت جوان حزب‌اللهی توضیح داد: شاخص‌های مقام معظم رهبری برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی در این کتاب گنجانده‌ شده است. همچنین نسخه الکترونیکی کتاب در سایت انتشارات انقلاب اسلامی برای استفاده عموم به‌ صورت رایگان قرارگرفته است. این انتشارات آن‌طور که قندهاری اعلام کرده، در حوزه تولید محتوا مسیر تازه‌ای را شروع خواهد کرد و نیز بازآفرینی هویت بصری و گرافیکی تولیدات انتشارات انقلاب اسلامی نیز یکی از برنامه‌های آینده این انتشارات است.
قندهاری گفت: انتشارات انقلاب اسلامی، لوگوی مستقلی نداشت و نشان جدید انتشارات انقلاب اسلامی طراحی‌ شده و استاد مسعود نجابتی آن را طراحی کرده است. در این نشان، حرف الف سه بار تکرار می‌شود.

دستورالعمل سیاستمداری
حجت‌الاسلام علی محمدی به‌عنوان گردآورنده کتاب ‌رجل‌ سیاسی در مراسم معرفی کتاب به این نکته اشاره کرد که برای تعریف درست از ویژگی‌های ‌رجل‌سیاسی باید ابتدا به بحث تعلیم و تربیت توجه داشت. او می‌گوید در امر تعلیم و تربیت اول باید هدف و خروجی تعریف شود و بعد نظام‌ها ترسیم و این مسیر در پیش‌گرفته شود. پس‌ از این مقدمه، گردآورنده کتاب روند شکل‌گیری آن را چنین تشریح کرد: منبع و مأخذ ترسیم ‌رجل‌ سیاسی در زمان کنونی، رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند. برای این‌که این ترسیم را داشته باشیم به فرمایشات ایشان مراجعه کردیم. ایشان به عنوان ولی‌فقیه، حکیم و اندیشمند، یک اصلاح‌طلب واقعی هستند.
حجت‌الاسلام محمدی به این نکته هم اشاره کرد که کتاب ‌رجل‌ سیاسی به معرفی سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری پرداخته است و ادامه داد: این کتاب از یک فهرست بلندبالا با محتواهای کوچکی تشکیل‌ شده است. ما در هفت فصل مواردی را گردآوری کرده‌ایم که سیاستمداران باید واجد آن موارد باشند.

معیار ارزیابی نامزدهای انتخاباتی
دکتر اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش موسسه انقلاب اسلامی بیانات رهبر معظم انقلاب را مبتنی بر مبانی وحیانی دانست و تشریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی با شناختی که از جریان‌های عمومی جهانی، نظام‌ها و مکاتب دارند به‌ صورت مرتب از نظرات کارشناسی استفاده می‌کنند لذا در بیانات ایشان پویایی و طراوتی هست که می‌توانیم با تکیه بر آن مشکلات‌مان را حل کنیم.
وی تأکید کرد: کتاب دولت جوان حزب‌اللهی، برنامه مشخص و آماده‌ای است که برای تمام جناح‌ها  یا دولتمردانی که در رأس کار قرار می‌گیرند، کاربرد دارد. معاون پژوهشی و آموزش موسسه انقلاب اسلامی با ارجاع به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: الان که نامزدها در مورد مسائل مهم کشور صحبت می‌کنند و برنامه می‌دهند، کتاب دولت جوان حزب‌اللهی می‌تواند به‌ عنوان چارچوب و معیاری برای ارزیابی برنامه‌های نامزدها باشد. کتاب دولت جوان حزب‌اللهی، برنامه‌ای جامع برای هر دولت و حزبی به‌ شمار می‌رود که می‌خواهد کار کند. این کتاب، مقدمه و پیشران دولت اسلامی است.

رئیس‌جمهور و بقیه سیاستمداران
حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم، کتاب ‌رجل‌ سیاسی را اثری درباره هر سیاستمداری می‌داند و می‌گوید این کتاب الزاما ویژگی‌های رئیس‌جمهور را تعریف نمی‌کند، بلکه بخشدارها و نمایندگان مجلس و سایر مدیران و کارگزاران نیز باید ویژگی‌های قید شده را در این کتاب داشته باشند. وی ادامه داد: حتی رفتار یک مدیر مدرسه در امتداد حکمرانی نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌شود و باید طبق اصول و مبانی و نگرش‌هایی که در این کتاب‌ها آمده، حکمرانی و کارگزاری صورت بگیرد. مساله جدی‌تر آن است که برخی سر فصل‌ها را بخوانیم و از آن رد بشویم.
ذوعلم با اشاره به کتاب دولت جوان حزب‌اللهی تأکید کرد: این کتاب از نگاه دولت به مسائل نگاه کرده است. ارزش‌های کلان دولت جمهوری اسلامی باید از درون دولت جوان حزب‌اللهی بیرون بیاید.  رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم، هدف از تمام نگارش‌ها و صحبت‌ها را رسیدن به تحقق عینی دانست، چرا که می‌گوید حکومت از سنخ عینیت عملی است. او در این باره تشریح کرد: گاهی سؤال می‌شود که چرا نظام اسلامی برای خودش کادرسازی نکرده است؟ برخی اعتقاد دارند کادرسازی صرفا باید در احزاب صورت گیرد ولی احزاب معمولا باندسازی می‌کنند، نه کادرسازی. کادرسازی در نظام ولایی لزوما نباید در احزاب صورت گیرد بلکه هر فردی از آحاد ملت باید خودش را به تراز ‌رجل‌سیاسی برساند تا تقویت کند.
ذوعلم پیشنهاد کرد: منطق پشتیبان این دو کتاب نیز باید تدوین و ترویج شود. نیاز به امتداد گفتمانی و کاربردی درخصوص محتوا و مبانی این دو کتاب داریم. دولت سیزدهم باید در جلسات خود به هر دو کتاب بپردازد تا خود را به معیارهای مطرح‌ شده برساند.

درباره کتاب
*رضایت ندهیم
در کتاب «رجل‌ سیاسی» که مجموعه‌ای از دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره خصوصیات و ویژگی‌های سیاستمدار تراز انقلاب است، آمده: تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم، که اگر رضایت به وضع موجود دادیم، نتیجه‌اش عقبگرد است.
کتاب رجل‌سیاسی در هفت فصل به تبیین «باورهای سیاستمدار تراز»، «شناخت‌های لازم برای سیاستمدار تراز»، «شاخص‌های سیاستمدار تراز»، «اهداف سیاستمدار تراز»، «وظایف سیاستمدار تراز»، «الگوهای سیاستمدار تراز» و «جلوه‌هایی از الگوی سیاستمدار تراز» پرداخته‌ است. مخاطب این کتاب هم مردم عادی و هم سیاستمداران هستند. مسؤولان و چهره‌های سیاسی از آن جهت مخاطب اثر محسوب می‌شوند که با معیارهای یک سیاستمدار تراز آشنا شوند و مخاطب عادی هم از آن جهت که با این معیارها آشنا شده و در فرآیندهایی مانند انتخابات بتوانند افراد و چهره‌هایی را انتخاب کنند که به معیارهای سیاستمدار تراز اول نزدیک باشد. این مهم در وضعیت فعلی که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به سر می‌بریم اهمیت و ضرورت دو چندانی پیدا می‌کند.
در بخش‌هایی از فصل شاخص‌های سیاستمدار تراز چنین می‌خوانیم: «بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده‌ای ندارد، نمی‌شود، نمی‌رسیم؛ چه جوری ممکن است با این همه مخالفت و دشمنی! این نقطه مقابل همت بلند برای رسیدن به آرمان‌هاست... شما وقتی که در یک راهی می‌روید که دشمنی بر سر راه آن هست، برای شما مانع ایجاد می‌کند [اما] این مانع بایستی مانع نشود از رفتن شما، از ادامه حرکت شما، تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم که اگر رضایت به وضع موجود دادیم، نتیجه‌اش عقبگرد است.»
این مجموعه توسط علی محمدی گردآوری شده‌است. چاپ اول رجل‌ سیاسی در ۲۷۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات انقلاب‌ اسلامی وابسته به موسسه پژوهشی - فرهنگی انقلاب‌ اسلامی راهی بازار نشر شده‌است.
در بخشی از کتاب به مناسبت چهار روز مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌خوانیم: عدالتی که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوی عالم وجود و کائنات نباشد، به ریاکاری و دروغ و انحراف و ظاهرسازی و تصنع تبدیل خواهدشد... عدالت باید با معنویت همراه باشد یعنی باید شما برای خدا و اجر الهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت می‌توانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت  یک بعدی است. بعضی‌ها اهل معنایند اما هیچ نگاهی به عدالت ندارند. این نمی‌شود. اسلام، معنویت بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسان‌ها ندارد. آدم معنوی‌ای که با ظلم می‌سازد، با طاغوت می‌سازد، با نظام ظالمانه و سلطه می‌سازد، این چطور معنویتی است؟! این‌گونه معنویت را ما نمی‌توانیم بفهمیم. بنابراین معنویت و عدالت درهم تنیده‌ است.

آذر مهاجر - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها