دیروز رئیس‌جمهوری گفت کارنامه هشت سال فعالیت دولت در زمینه بهداشت و درمان از زمان هخامنشیان تاکنون بی‌نظیر بوده است.
کد خبر: ۱۳۲۰۶۵۶

این نتیجه‌گیری اما به نظر بیشتر جامعه پزشکان غیرقابل قبول است؛ چراکه اگر پیشرفتی هم در این مدت یعنی در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده، طبیعی است. چون در همه کشورهای جهان، پیشرفت در زمینه‌های مختلف بهداشت و درمان روی داده است.

پس اگر پیشرفتی را هم در این سال‌ها و در حوزه‌های بهداشت و درمان شاهد بودیم، دور از انتظار و عجیب نیست. در این خصوص اما لازم است به بررسی اقداماتی که در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده، بپردازیم.

نباید فراموش کرد مساله پیشگیری در دولت یازدهم و دوازدهم فراموش شد. البته این مهم در دولت‌های گذشته مانند دولت دهم هم خیلی جدی گرفته نمی‌شد، به همین دلیل می‌توان گفت مساله پیشگیری در نظام سلامت کشورمان تاکنون آن‌طور که باید مورد توجه مدیران سلامت قرار نگرفته است. به عبارت دیگر، هیچ اقدام عملی و پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های احتمالی در 12 سال گذشته انجام نشده‌است. به همین دلیل، بیماری سرخک که در کشور کنترل شده بود، این روزها دوباره شیوع یافته است.

این در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، باید بهداشت عمومی ارتقا پیدا می‌کرد و شرایط برای فراگیری دوباره سرخک مهیا نمی‌شد. حال این که بیماری سرخک و کرونا که هر دو جزو بیماری‌های عفونی هستند، به دغدغه این روزهای برخی شهروندان و مدیران سلامت بدل شده است.

به‌علاوه، این روزها کشور با مشکلات زیرساختی در واکسیناسیون مواجه است. در حالی که بسیاری از کشورها، حتی کشورهای همسایه نیز تعداد قابل‌توجهی از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند.

در ایران واکسیناسیون به کندی صورت می‌گیرد و همچنان آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا بالاست. به عبارت دیگر، همان رویکردی که در این حوزه در دولت دهم دنبال می‌شد در دولت یازدهم و دوازدهم هم تکرار شد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد مساله بهداشت و درمان در 12سال گذشته، دچار عدم مدیریت و شعارزدگی شده است.

یکی از ارکان حوزه سلامت اما جامعه پزشکان و دستیاران هستند. در هشت سال گذشته، شاهد اتفاقات تلخی برای این افراد بودیم. حال این که آینده سلامت هر کشوری در دستان پزشکان و دستیاران آن است.

به این ترتیب می‌توان گفت، دولت‌های گذشته آن‌طور که باید از جامعه پزشکان، دستیاران و پرستاران حمایت نکرده‌اند.

لازم به یاد آوری است دستیاران نه حقوق بالا بلکه حمایت و احترام می‌خواهند. بسیاری از آنها از مشکلات روحی، فشار کار و تنگدستی در معیشت رنج می‌برند.

یکی از دلایل این فشار، کمرنگ شدن احترام به پزشکان است. سیاست نامناسب بیمه‌ای و مشکلات اقتصادی سبب شده بیماران و پزشکان بیش از گذشته مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

نباید فراموش کرد این مساله در نهایت به زیان نظام سلامت کشور تمام خواهد شد، زیرا اعتماد عمومی نسبت به نظام سلامت کاهش پیدا می‌کند.

ایرج خسرونیا - رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها