گروهی از دانشمندان از انگلستان اخیراً فواید درمانی آنتاگونیست های گیرنده هیستامین در کاهش علائم طولانی مدت بیماری ویروس کرونا را نشان داده و اثبات کرده اند.
کد خبر: ۱۳۲۰۵۹۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از news-medical، دانشمندان انگلیسی نه تنها تاثیر مثبت آنتی هیستامین ها بر روی خنثی کردن علائم طولانی مدت بیماری کرونا را نشان داده اند بلکه حتی این نظریه را هم مطرح کرده اند که پاسخ های ایمنی سلول T به عفونت حاصل از کووید19 بین بیماران با علامت و بدون علامت متفاوت است، بدان معنا که در بدون علامت ها پاسخ های ایمنی بیشتر و بهتر است.

مطالعات مختلف نشان داده است که بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا می شوند حتی بعد از بهبودی کامل و منفی شدن تست همچنان علائم آزار دهنده بیماری را نشان می دهند. این مشکل به عنوان «عارضه طولانی مدت کرونا» شناخته می شود. بیماران مبتلا به کرونا احتمالا بعد از بهبودی علائم و مشکلاتی در زمینه های گوارشی، عصبی، پوستی، قلبی و عروقی، کلیوی و کبدی نشان می دهند. در اکثر موارد این مشکلات خفیف است اما در موارد دیگر فرد باید مجددا به پزشک مراجعه کند تا تحت درمان قرار بگیرد.

عوارض کرونای طولانی مدت بیشتر در جمعیت جوانان مشاهده می شود.

در مطالعه ای که انجام شد ، دانشمندان انگلیسی، مزایای درمانی آنتاگونیست های گیرنده هیستامین در کاهش علائم بیماری کرونا طولانی را تجزیه و تحلیل کرده اند.

این مطالعه ابتدا بر روی طیفی از بیماران بهبودیافته با علائم ادامه دار اما خفیف دنبال شد. سپس این مطالعه کار خود را بر روی افرادی آغاز کرد که عوارض طولانی مدت داشتند.

نمونه خون از همه شرکت کنندگان برای اندازه گیری پارامترهای خون و بیوشیمیایی و تجزیه و تحلیل فلوسیتومتری سلول های ایمنی جمع آوری شد.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک پرسشنامه علائم را که برای جمع آوری اطلاعات در مورد علائم احتمالی طولانی مدت کووید بود را تکمیل کنند. این علائم شامل خستگی ، تب ، علائم عصبی و روانشناختی ، کسالت بعد از ورزش ، درد قفسه سینه ، علائم دستگاه گوارش و علائم پوستی بود.

در مرحله بعدی مطالعه، درمان ترکیبی با آنتاگونیست های گیرنده هیستامین 1 (H1) و هیستامین 2 (H2) به همه شرکت کنندگان ارائه شد. نتایج این تحقیقات نشان داد که تعداد زیاد و قابل توجهی از مبتلایان به عوارض طولانی مدت کرونا با درمان مبتنی بر آنتاگونیست های گیرنده هیستامین با شرایط تازه ای روبرو شدند؛ بدان معنا که علائم طولانی مدت آنها فروکش کرد.

همچنین تجزیه و تحلیل ها تفاوت قابل توجهی در تعداد سلول های T موثر گردش خون بین بیمارانی با علائم طولانی مدت و بدون علامت نشان داد.

این تجزیه و تحلیل ها نشان داد سلول های T در بیماران با علائم خفیف و یا بدون علامت توانایی پاسخ بیشتری دارد.

به طور کلی ، یافته های مطالعه نشان می دهد که درمان با آنتاگونیست های گیرنده هیستامین ممکن است به کاهش شدت علائم طولانی مدت کووید کمک کند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها