آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در فضایی داغ و چالشی برگزار شد

آخرین مناظره با پایان باز

«دغدغه‌های مردم» موضوعی بود که در مناظره پایانی هفت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم به‌خوبی خودنمایی کرد. سومین مناظره عصر روز شنبه 22خرداد درحالی برگزار شد که برخلاف شیوه دو مناظره قبلی به هر نامزد هفت دقیقه فرصت داده شد تا تصویری از دولت احتمالی خود با اولویت دغدغه‌های مردم مبتنی بر هفت محور پیشنهادی به استناد نظرسنجی‌ها مبنی بر گرانی و نرخ بالای تورم، عدالت و کاهش فاصله طبقاتی، رکود اقتصادی و کسادی کسب و کار، شفافیت و مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری ساماندهی یارانه‌های پنهان و آشکار، بیکاری به‌ویژه اشتغال فارغ التحصیلان، تامین مسکن به مخاطبان ارائه و در زمان چهار دقیقه‌ای دیدگاه سایر نامزدها را نقد کنند.
کد خبر: ۱۳۲۰۵۹۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ علیرضا زاکانی، در بدو ورود به رسانه‌ملی گفت: با نام زنان، اقوام، ایثارگران و... عده‌ای به دنبال کاسبی هستند. عبدالناصر همتی، نامزد دیگر هم در پاسخ به این اظهارات گفت: برخی نامزد‌ها دارند با نام زنان و اقلیت‌ها شعار می‌دهند.
 
همسرم خانم سپیده شبستری را به تلویزیون فرستادم و سایر نامزد‌ها هم تقلید کردند و دختران و فرزندان خود را به صداوسیما فرستادند. محسن رضایی، دومین فردی بود که وارد رسانه‌ملی شد و گفت: ما برنامه‌هایی که برای بانوان داریم از خانه آغاز می‌شود و تا کسب و کار و ورزش و هیات دولت ادامه دارد.
 
محسن مهرعلیزاده هم در جمع خبرنگاران گفت اگر نگاه مسؤولان به مردم نگاه از بالا به پایین و ارباب و رعیتی نباشد، مسؤولان بهتر و دقیق‌تر می‌توانند با دغدغه‌های مردم آشنا شوند. سید ابراهیم رئیسی هم گفت مدیرانی که انتخاب می‌کنم، سه شرط اساسی مردمی بودن، ضدفساد بودن و روحیه انقلابی داشتن به معنای اهل «ما می‌توانیم» بودن را باید دارا باشند تا در مسائل بهانه تراشی نکنند و بگویند مانع بود و نشد و واقعا کار را پیش ببرند.
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم با تاکید بر این‌که هر دولتی سرکار بیاید متعهد به قرارداد‌های بین‌المللی است، برای حضور در سومین مناظره، جمع خبرنگاران را ترک کرد. سعید جلیلی، آخرین نامزدی که در جمع خبرنگاران حاضر شد، بیان کرد: بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم شاید سخت‌تر از کرونا باشد، اما مانند کرونا ناشناخته نیست.
 
سخنان نامزد‌ها در بدو ورود به رسانه‌ملی روحی شد در کالبد سومین مناظره و نشان داد قرار نیست، چون دو فرصت‌سوزی گذشته مردم این بار هم دلسرد از شنیدن طرح و برنامه کاندیدا‌ها باشند و به این ترتیب هر کدام از نامزد‌ها بر اساس سطح دانش و درکی که از دغدغه‌های مردم داشتند، روش‌ها و ایده‌هایی را برای آینده کشور ترسیم کردند. در مجال پیش رو، بخش‌های مهم سخنان نامزد‌ها در دو نیمه ۹۰ دقیقه‌ای است.

بلد نبودند کشور را اداره کنند

آخرین مناظره با پایان بازمردم می‌گویند ما در پنجره‌های طلایی هستیم، اما متاسفانه وضعیت کشور به جای این‌که رشد پیدا کند دچار یک قفل و انسداد شده است.

در فقره کرونا ببینید مردم چقدر گرفتار شده‌اند. مردم یک نوع اختلال رفتار و سوءمدیریت در تصمیم‌گیری‌ها می‌بینند و بعد هم تقصیر‌ها گردن مردم می‌افتد!

در موضوع بنزین مشخص نشد چه کسی مسؤول است. ستاد‌هایی درست کردیم که همه پشت آن پنهان می‌شوند و در نهایت مقام معظم رهبری مجبور است وسط کار بیاید، چرا که از مسؤولان مربوط کسی حاضر نشد اظهار تأسف کرده و استعفا دهد و عذرخواهی کند.

اختیاری که این دولت حتی در مذاکره مستقیم با آمریکا، کدام دولت داشت؟  شما بلد نبودید کشور را اداره کنید.

ما معتقدیم می‌توانیم بورس را مدیریت کنیم همان‌طور که یکروزه بورس و دارایی مردم نابود شد، با همان بازه زمانی کم هم می‌توان بورس را نجات داد.

با استقرار دولت سلام، مساله کلاهبرداری که در سهام عدالت وارد بورس شد به سرعت به نتیجه خواهد رسید.

برنامه برای اشتغال سریع داریم که حداقل نیمی از جوانان جویای کار ظرف دو سال اول مشغول کار شوند و واکسیناسیون را تحت عنوان مهر و سلامت تا ۲۲بهمن به اتمام خواهیم رساند و درمان افراد بالای ۷۰سال در مراکز دولتی کاملا رایگان خواهد شد.

آموزش و پرورش نوین را جایگزین آموزش و پرورش فعلی می‌کنیم به‌طوری که عمر فرزندان‌مان تلف نشود و مهارت یاد بگیرند.

طول دوره تحصیل کوتاه و کنکور حذف می‌شود و با کمک نیرو‌های مسلح مسأله سربازی را حل و فصل می‌کنیم.

بزرگ‌ترین درد مردم این است که چرا همه چیز باید در بند پ (پول) خلاصه شود. دولت من دولتی است که بند غ (غیرت) را جایگزین بند پ می‌کند. مردم در مسؤولان غیرت و دلسوزی ندیدند. اگر یک جو غیرت بود، دختر ما بی‌جهیزیه نمی‌ماند و جیب مردم در بورس زده نمی‌شد.

آمریکا را وادار به اجرای تعهداتش می‌کنیم

آخرین مناظره با پایان باز۵۰ سال است که در کشورمان گرانی، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، معیوب‌بودن رشد اقتصادی کشور، نوسان در رشد اقتصادی و رو به پایین بودن رشد اقتصادی در ۵۰ سال اخیر را داریم. ما در این مدت می‌بینیم که ایران اقتدار ازدست‌رفته‌اش را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورد و در برخی زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده است.

وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که چادر مشکی و ذرت در اختیار یک عده است و گوشت در اختیار کس دیگر؛ وقتی جلوتر می‌رویم به آقازاده‌ها برمی‌خوریم و حتی مافیا‌ها را مشاهده می‌کنیم.

ما نیازمند دو جراحی بزرگ در کشور هستیم که جراحی اول اصلاح از درون قدرت است و بایستی هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهیم و به موضوع حکمرانی، مدیریت، ساختارها، قوانین، قواعد و رفتار‌ها برسیم و جراحی اساسی از درون قدرت عملیاتی شود؛ مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است.

مشکلی در تهیه منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی نخواهیم داشت و من در دولتم به بانوان خانه‌دار حقوق خواهم داد. ضمن این‌که موضوع مسکن سهل و ارزان را با اقساط ۴۰ و ۵۰ ساله اجرا خواهم کرد. همچنین کسب‌وکار‌های خانگی را فعال خواهم کرد.

در مساله مذاکرات هسته‌ای، رهبر معظم انقلاب خط‌مشی قهرمانانه و امکان و اختیار فوق‌العاده‌ای به دولت دادند و جانانه هم حمایت کردند. قرار بود که اقدامات دولت به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود، ولی آنچه رخ داد آن بود که تحریم‌ها که رفع نشد بلکه تحریم‌های بسیار سنگینی هم به وجود آمد.

جوانان برای آن‌که ازدواج کنند نیازمند شغل و مسکن هستند؛ مسکن جوانان را در نهضت خانه‌سازی ایرانیان حل خواهم کرد. این در حالی است که خانه‌سازی دو بعد دارد. تولید و تولیدکنندگان و پیمانکاران ساختمانی بعد اول آن است و بعد بعدی آن موضوع تقاضا و خریداران مسکن است.

رأی شما بسیار مهم است، زیرا این رأی نه پوشش است و نه روکش و نه پیشکش؛ زیرا رأی شما رویش است و بایستی با رأی خودتان به رویش آینده کشور کمک کنید.

تصمیم‌گیرنده درباره بنزین دولت بود

آخرین مناظره با پایان بازبرنامه اقتصادی ما بخش اول اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض و بخش دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و بخش سوم حمایت از کسب‌وکار و تولید است.

باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد تا همه داده‌های اقتصادی را رصد کند و سامانه شفافیت از برنامه‌های ماست که همه قرارداد‌ها و عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی پشت ویترین قرار گیرد.

تحول نظام اداری مهم است و فساد اداری قابل‌قبول نیست. خیلی از ادارات ما در تراز انقلاب اسلامی نیستند و باید فسادزدایی شوند و ضابطه‌های دست و پاگیر برداشته شود و مجوز‌هایی که حال تولیدکنندگان را می‌گیرد، باید کم شود.

اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه‌کشی می‌کنید و صف مرغ دارید، نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب‌شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.

تصمیم‌گیرنده بنزین خود دولت و اعلامش صرفا در جهت هماهنگی بود. در اجرای این طرح بی‌تدبیری بسیاری وجود داشت. هم گزارش دبیرخانه شورا وجود دارد و هم مسؤولان عالی‌رتبه قوه قضاییه که اولین پاسخگویش باید دولت باشد.

مردم باید بدانند رئیس‌جمهور نسبت به همه مردم نگاه یکسان داشته باشد. اهل سنت، کارگر و کشاورز همه برای رئیس‌جمهور، جمهور هستند و او هم در برابر همه تکلیف دارد.

در حوزه مقابله با کرونا به‌رغم همه زحمات خساراتی که مردم دیدند جای بررسی جدی دارد. سازمان بازرسی بررسی‌های جدی کرده و این نشان می‌دهد در مواردی با برخی بی‌تدبیری‌ها مواجهیم.

بار‌ها از بانک مرکزی خواستیم فهرست ارز‌های صادراتی را به ما بدهد. ۲۵میلیارد دلار ارز بوده که هرچه پیگیری کردیم هفت‌میلیارد دلار را بیشتر اعلام نکردند. بعد هم دولت فهمید باید خودش مشکل را حل کند و به قوه قضاییه نفرستد.
اگر می‌خواهید دو قطبی ایجاد کنید با شما‌ها ایجاد نمی‌شود.

درگیر پررویی‌های نجومی هستیم

آخرین مناظره با پایان بازامروز ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است؛ به‌ویژه در حوزه خوراک و پوشاک که مردم را بیچاره کرده است. سال ۱۳۹۰ تورم حدود ۱۹ درصد بود که در سال‌جاری تورم نقطه‌به‌نقطه به ۴۹ درصد و تورم میانگین سالانه به ۳۸ درصد رسیده است.

حجم نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان در حال حاضر رسیده و شش‌برابر شده و پایه پولی هم دوبرابر شده و در این زمینه آقای همتی باید پاسخگو باشد.
در حوزه خصوصی‌سازی، واگذاری‌های ناحقی صورت گرفته که یک قلم آن، ۲۵۰۰ میلیارد تومان را به سه برادر واگذار کرده‌اند! واگذاری‌های ناحق را از حلقوم این‌ها بیرون می‌کشیم و به مردم بازمی‌گردانیم.

۷۰ میلیون نفر، بن‌کالای ۴۰ هزار تومانی در ماه دریافت خواهند کرد؛ همه این پول در بودجه امسال هست و ما حواله به غیب نمی‌دهیم.

شش‌میلیون و ۷۰۰ هزار شغل را به‌تدریج ایجاد خواهیم کرد و در سال اول ۵۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.
مردم عزیز ایران، علت مشکلات سه «نون» است که «نان» را از سفره شما بیرون برده است؛ ندانستن، نخواستن و نتوانستن!

آقای همتی در ۳۱ شهریور ۹۸ در یک نامه رسمی که امضای وی را دارد درخواست کرده قیمت بنزین ۵۰۰۰ تومان و قیمت نفت‌گاز هزار تومان شود تا کسری بودجه دولت جبران گردد؛ حالا چرا دروغ می‌گویید؟!
شما (همتی) اسرار مملکت را به صندوق بین‌المللی پول داده‌اید؛ این بزرگ‌ترین خیانت است که میزان ذخایر در دسترس و غیرقابل دسترس را گفته‌اید.

اگر بخواهیم فقط با دلار تبادل کنیم، اف‌ای‌تی‌اف روی گلوگاه ما می‌نشیند، اما در صورتی که با پول کشور‌ها به‌صورت دوجانبه تبادل کنیم، تحریم‌ها بلااثر می‌شود، اما دوستان نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد.
این‌ها کسانی هستند که جز با توهین کار خودشان را پیش نمی‌برند؛ ما آمده‌ایم که با قرارگاه مرغ و صف کالا مردم را تحقیر نکنند.

برجام سند طلبکاری ملت است، نه بدهکاری

آخرین مناظره با پایان بازدغدغه مردم این است که چرا راه‌حل‌ها پایدار نیست. دولت می‌گوید سه سال تورم را کنترل کرده‌ام. تورم مثل باران نیست که بگوییم آیا امسال هست یا نیست! این موضوع باید یک‌روند ثبات داشته باشد.

کار رئیس‌جمهور با وزیر فرق می‌کند؛ رئیس‌جمهور باید اشراف داشته باشد به نقش هرکدام از وزارتخانه‌ها و برای هرکدام از مسائل از مسکن گرفته تا نظام سلامت، مأموریت تعیین کند.

برنامه اداره کشور، یک‌شبه نوشته نمی‌شود. با سفارش به اندیشکده که برنامه نوشته نمی‌شود. رئیس‌جمهور باید به برنامه اشراف داشته باشد تا در بزنگاه‌ها درجایی که کار متوقف می‌شود، بتواند گره را باز کند.

روز اول انتخابات به آقای روحانی گفتم اگر می‌خواهید اهداف‌تان را دنبال کنید، راهش این است که ماشین دولت را راه بیندازید. کندی این ماشین، یعنی ساختار اداری کشور شمارا به مقصد نمی‌رساند.

به‌عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کرده است به ضرس قاطع می‌گویم امکان تعامل سازنده و گسترده با جهان وجود دارد به‌ویژه در روابط اقتصادی.

درباره اف‌ای‌تی‌اف باید بگویم این نیست که باید ببینیم منافع ما را تأمین می‌کند یا نه؛ قاطعانه می‌گویم امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ما ندارد و حاضرم با هر کسی در این باره مناظره کنم.
برجام سند طلبکاری ملت است، نه بدهکاری. هزینه برجام را داده‌ایم و روزبه‌روز باید طلبکار باشیم؟  
رئیس‌جمهور باید همه حقوق مردم را ببیند و بداند در بدنه دولت و دستگاه‌ها چه خبر است، رئیس‌جمهور باید بفهمد در محیط اطراف او چه خبر است؟

سعی کردیم برای اداره کشور بک برنامه واقعی و قابل‌اجرا تهیه کنیم، نباید دچار تعارفات شد. رویکرد‌های کشور را نباید معطل جایی کنیم؛ مستقل از جناح‌های سیاسی باید کارکنیم.
هشت سال است مسائل کشور را دنبال کردیم، کار خوب را تایید، کار ناقص را جبران و کار خطا را اعلام کردیم.

روحانی، رئیس‌جمهور خوبی بود

آخرین مناظره با پایان بازچرا قیمت ارز و مسکن بالا رفت؟ خودمان را به راه دیگر نزنیم آقای رئیسی. تحریم در این یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را به‌هم زده است.
من اقتصاد خواندم، دنیا را دیدم و برنامه دارم حتی برای کشور‌های همسایه که حاج‌قاسم عزیز توانست امنیت آن‌ها را ایجاد کند، برنامه دارم.

گفتند ۱۱ نفر که بیشترین معوقه بانکی را دارند معرفی کنید. این‌ها بیش از ۱۰ سال پیش منابع گرفتند. من فهرست این‌ها را به آقای رئیسی می‌دهم اگر خواستند معرفی کنند.
در مورد زنان حتما مایکرو فاینانس یا وام‌های خرد را راه‌می‌اندازیم برای این‌که به خوداشتغالی و کارآفرینی برسند.

وقتی شما می‌گویید با فیلترینگ مخالف هستید مثل این می‌ماند که طبری می‌گوید زمین‌ها و ویلا‌ها را در لواسان دوستانش به او داده‌اند. الان دوستان آقای طبری چرا آزاد هستند؟
در این طرحی که دارم حتما به دهک پایین به هر خانوار یک‌میلیون داده می‌شود، البته از طریق هدفمند کردن یارانه نه از طریق چاپ پول. برنامه‌های وسیعی برای زنان دارم.

آقای رئیسی، اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست. ریشه تورم را باید بخشکانیم. حکمرانی اقتصادی ما مناسب است. این‌گونه کشور را مانند زندان نمی‌شود اداره کرد.

همه می‌توانند کنار من باشند. پسر و برادر و همسر من فاسد نیستند و روز رای‌گیری زیر میز بزنید و نگذارید ۲۸خرداد به ۲۸مرداد تبدیل شود. تخریب‌ها و سنگ‌اندازی‌های این آقایانی که اینجا نشسته‌اند، اعتماد به برخی اطرافیان و ناهماهنگی در تیم اقتصادی باعث شد روحانی نتواند در دوران جنگ اقتصادی خیلی خوب عمل کند.
سه سال است که آقایان تخم یأس و ناامیدی در جامعه می‌کارند.
 
از رای شما می‌ترسند. از تاجزاده و جنیدی تا ظریف، آذری‌جهرمی و فرجی‌دانا و فردوسی‌پور از این‌ها استفاده خواهم کرد. ما در انتخاب‌ها اشتباه کردیم. به من اعتماد کنید. من به هیچ‌کس باج نداده و نخواهم داد.

اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه‌حل نیست

آخرین مناظره با پایان بازامروز اقتصاد و معیشت ما متاسفانه دچار فضای سیاست‌زدگی سنگین شده است و بعضی‌ها هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند. این همه برنامه در اینجا گفته شد و آقای همتی مطالبی هم دراین‌باره گفتند، اما افسوس هیچ التزامی به اجرای قانون نیست.

بعضی‌ها راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که آن‌ها راه‌حل‌های مورد نظر و واقعی نیست. اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه‌حل نیست. ما نمی‌توانیم بحران‌ها را کنار بگذاریم و بر مشکلات فائق بیاییم. می‌توانیم بر اساس برنامه‌های من مشکلات را حل کنیم به شرطی که با هم باشیم.

آقای رئیسی گفتند من خودم اینستاگرام و تلگرام دارم. آقای رئیسی، الان که با مردم مهربان شده‌اید لطفا همین الان دستور دهید که فیلترینگ‌ها برداشته شود.
حداکثر میزان درآمد در کشور ما در سال ۶۰۰۰ دلار برای هر ایرانی است و ما بر اساس میانگین‌ها همان را می‌خوریم و ریالی پس‌انداز نداریم.

می‌دانم که ناکارآمدی اجزای مختلف اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی کشور و سایر نهاد‌های پیدا و پنهان در عرصه قدرت، امید را از شما گرفته، ولی به‌عنوان یک سرباز کوچک وطن از شما می‌خواهم امید خود را از دست ندهید. مصیبت امروز ایران ما ماحصل زیاده‌خواهی و ظلم عده‌ای اندک، سکوت و بی‌عملی بخشی از مردم و نیز نزاع‌های بی‌مورد بسیاری از مسؤولان است.

قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند. قرار بود برای بیان اندیشه محدودیت نبوده و به قول شهید مطهری حتی مارکسیست‌ها در دانشگاه در بیان سخن خود آزاد باشند. قرار بود تمام سلایق در انتخابات حضور داشته و مردم در گزینش شایسته‌ترین‌ها صاحب حق باشند. قرار بود با رفع رانت و تبعیض و تحقق عدالت همه آحاد ایران فارغ از نژاد و قوم و زبان فرصت برابر داشته باشند. قرار بود مردم در این‌که چه می‌اندیشند، چه می‌خورند، چه می‌پوشند و چه می‌کنند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها