آیا میدانید درد عصب سیاتیک یکی از رایج‌ترین انواع درد است؟ در حقیقت، بیش از 40 درصد افراد در طول زندگی خود درد عصب سیاتیک را تجربه خواهند کرد. حتی با وجود این آمار شگفت انگیز، درد سیاتیک هنوز تا حد زیادی اشتباه درک شده است. درد سیاتیک چیست؟ این درد در کمر است یا پا؟ برای درمان سیاتیک باید به چه متخصصی رجوع کنیم؟ این مقاله به تمام این سوالات و سوالات دیگر در مورد درد عصب سیاتیک پاسخ میدهد.
کد خبر: ۱۳۲۰۱۲۵
عصب سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک بخشی از سیستم عصبی است و به عنوان یک عصب اصلی دسته بندی میشود که از پایین کمر شروع شده، از پشت ران امتداد می یابد و از بالای زانو منشعب شده و به اعصاب کوچک‌تر تبدیل میشود و در امتداد پا ادامه میابد. موردی که اکثر مردم متوجه آن نیستند این است که عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن انسان است. جای تعجب نیست که با آسیب دیدن این عصب درد طاقت فرسایی در بدن ایجاد میشود.
 
 
متخصص سیاتیک در اصفهان : علت و درمان بدون جراحی سیاتیک
 

عملکرد عصب سیاتیک

عصب سیاتیک حس لامسه و درد را در سرتاسر پا ایجاد می کند. این عصب همچنین با تحریک عضلات پا میتواند باعث ایجاد حس و حرکت پا شود. با توجه اینکه به اعصاب کوچکتر منشعب میشود، میتواند ناحیه ی زیادی از بدن را تحت پوشش بگیرد.

درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک به دردی گفته میشود که از عصب سیاتیک نشأت گرفته باشد. این درد از گلوتئوس ماکسیموس و پایین پای شما به پایین کمر منتهی می شود. شما یک عصب سیاتیک دارید که از پایین هرپا تا به بالا ادامه دارد اما با این حال شما فقط درد سیاتیک را در یک طرف بدن خود تجربه می کنید. با توجه به طول زیاد این عصب، سیاتیک میتواند به روش های مختلفی، وابسته به منشأ آن، آسیب ببیند. علائم رایج عبارتند از:

بی حسی و یا سوزش در پای آسیب دیده
درد خفیف یا خیلی شدید
احساس سوزش در پای آسیب دیده
ضعف عضلات

این علائم در هر فرد متفاوت است و ممکن است یک یا چند علائم فوق را تجربه بکند.

دلایل درد سیاتیک

اکثریت درد سیاتیک ناشی از در تنگنا قرار گرفتن عصب پشت بدن است. این مورد میتواند توسط پارگی دیسک کمر، برآمدگی استخوان یا حتی تومور فشرده ایی نزدیک عصب رخ دهد.

فقط یک پزشک یا متخصص می تواند  تشخیص درست را انجام دهد. اگر شما مشکوک به عصب سیاتیک آسیب دیده هستید، به کدام متخصص باید رجوع کنید؟

متخصصانی که درد سیاتیک را درمان می‌کنند

چندین متخصص وجود دارد که توانایی تشخیص و درد سیاتیک را دارند. نوع متخصصی که برای شما مفید است؛ به شرایط و شدت درد سیاتیک شما بستگی دارد. یایید به شش نوع متخلف از پزشکانی که در درمان شما تخصص دارند و ممکن است برای شما مفید باشند نگاهی بیاندازیم.

شکسته‌بند

با وجود اینکه شکسته‌بندها پزشکان متخصص نیستند، ولی به طور خاص در مورد مدیریت درد پشت و ستون فقرات با ماساژ مهارت دارند. بسیاری از موارد سیاتیک توسط فشرده شدن پایین ستون فقرات ایجاد میشوند. این مورد باعث میشود که شکسته‌بندها متخصصین بدون جراحی برای درمان آن باشند. یک شکسته‌بند متخصص وضعیت شما را ارزیابی خواهد کرد، اغلب از طریق اشعه ی ایکس برای تعیین یک برنامه ی درمانی مناسب استفاده میکند. در بسیاری از موارد، مشکل در چند ویزیت رفع می‌شود. اما مدت زمان درمان بستگی به شرایط آسیب شما دارد.

توان‌بخش

توان‌بخش ها پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان سیستم عضلانی-اسکلتی تخصص دارند. موارد درمان آنها عبارت است از:

عضلات
استخوان ها
اعصاب
رباط ها
تاندون ها

درمان آنها بدون جراحی و متشکل از فیزیوتراپی و دارو درمانی است.

پزشک متخصص درد

متخصص درد برای درمان انواع درد از جمله درد سیاتیک، آموزش دیده‌اند. برای تشخیص و اعمال بهترین نوع معالجه به متخصصان مدیریت درد آموزش داده می شود که:

تجویز بهترین دارو
اعمال کنترل های عصبی
اعمال تزریق های نخاعی
ارائه ی برنامه های توان بخشی مناسب

متخصصان در این زمینه با افرادی که هر دو درد حاد و مزمن را تجربه می کنند، درگیر هستند.

متخصصان فیزیوتراپی

فیزیتراپیست ها به طور خاص آموزش دیده‌اند تا درک کنند چگونه حرکات بر بدن تاثیر می‌گذارد. فیزیوتراپیست ها ارزیابی کاملی از بدن انجام می‌دهند و سپس یک برنامه ی تمرینی و حرکات تقویتی درست می کنند تا به کاهش درد عصب سیاتیک کمک کنند. فیزیوتراپیست ها میتوانند به شما تمرینات خانگی ارائه دهند تا آنها را بین ویزیت های تعیین شده به منظور تسریع در روند درمان خود انجام دهید.

متخصص ارتوپدی

ارتوپدیست ها در شرایط مرتبط با سیستم اسکلتی تخصص دارند. این امر باعث میشود که یک گزینه ی عالی برای کسانی که درد سیاتیک را تجربه میکنند باشند. ارتوپد شما ارزیابی کاملی از شرایط شما انجام میدهد و همچنین 2 نوع درمان با جراحی و بدون جراحی را به شما ارائه میدهد. درمان های بدون جراحی ممکن است شامل داروهای ضد التهاب و یا آرامش بخش عضلانی همراه با استراحت باشد. درمان های با عمل جراحی ممکن است شامل حذف فتق دیسک، برآمدگی استخوان یا تومور باشد. توان بخشی است ممکن است بعد از عمل جراحی توصیه شود.

جراحان مغز و اعصاب

جراحان مغز و اعصاب متخصص سیستم عصبی هستند. آنها به طور خاص در درمان شرایطی که باعث آسیب یا تحمیل درد به سیستم عصبی، از جمله درد عصب سیاتیک، میشود آموزش دیده اند. جراح مغز و اعصاب شما تعیین خواهد کرد که برای خوب کردن آسیب و یا کاهش درد نیاز به جراحی دارید یا خیر.
 
 
متخصص سیاتیک در اصفهان : علت و درمان بدون جراحی سیاتیک
 

پیدا کردن متخصص مناسب برای درمان شما

متخصصین مختلف یا متخصص سیاتیک در اصفهان راه های درمانی متفاوتی به شما ارائه می‌دهند. متخصصان شکسته‌بند، فیزیوتراپیست ها و متخصصان درد، با ماساژ بدن و استفاده از داروها برای استراحت عضلات و کاهش التهاب، درد عصب سیاتیک را بدون جراحی درمان می‌کنند. ارتوپدیست ها و جراحان مغز و اعصاب ممکن است از درمان های بدون جراحی استفاده کنند، اما توانایی ارائه ی درمان های با جراحی را نیز دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها