مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان : در حال حاضر مهمترین چالش زیست محیطی استان سمنان آب است.
آب مهمترین چالش زیست محیطی استان سمنان/ ۴۵ واحد آلاینده به امور مالیاتی معرفی شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان : در حال حاضر مهمترین چالش زیست محیطی استان سمنان آب است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: با تولد گورخری دیگر در پارک ملی کویر، تعداد گورخران آسیایی در پارک ملی کویر به ۱۴ رأس رسید.
کد خبر: ۱۳۱۹۷۶۲

به گزارش جام آنلاین از سمنان، امیر عبدوس در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: پارک‌های ملی توران و کویر واقع در استان سمنان در برنامه انسان و کره مسکون سازمان بین‌المللی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و این دو منطقه به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره محسوب می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: سمنان استانی قابل‌توجه از نظر تنوع زیستی است و مقام نخست را در تنوع زیستی پستانداران دارد.

عبدوس عنوان کرد: معرفی مجدد گونه گورخر آسیایی به پارک ملی کویر یکی از اقدامات ما بوده است؛ گورخر آسیایی تا دهه ۶۰ یکی از گونه‌های بومی پارک ملی کویر بود، اما در آن زمان حمله گسترده‌ای توسط متخلفان به پارک ملی کویر اتفاق افتاد که بسیاری از گونه‌های جانوری ازجمله گورخر آسیایی دچار آسیب و یا منقرض شدند.

وی اظهار کرد: بعدها برخی گونه‌های جانوری در پارک ملی کویر احیا شدند؛ اما گورخرهای آسیایی دیگر هیچ‌وقت خودشان به این پارک برنگشتند؛ به همین دلیل پروژه احیای جمعیت گورخر آسیایی در پارک ملی کویر از سال 1397، با انتقال پنج رأس گورخر آغاز شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بیان کرد: البته در سال 1397 یک اتفاق ناگوار افتاد و از 10 رأس گورخر انتقال‌یافته از پاک ملی توران، پنج رأس تلف شدند که چهار رأس از یزد اضافه شد؛ از این 9 رأس، در دو سال نخست توانستیم ۱۱ رأس گور خر را در اسارت داشته باشیم؛ یعنی دو زایمان موفق در اسارت انجام شد.

عبدوس اضافه کرد: بعد از این دو زایمان موفق، پنج ماده که آبستن شده بودند، به همراه یک نر نابالغ در طبیعت رهاسازی شدند که رهاسازی موفقیت‌آمیز بود و توانستند پارک ملی کویر را به‌عنوان زیستگاه خودشان بپذیرند و از آنجا خارج نشدند؛ امسال نیز دو زایمان موفق در پارک ملی کویر داشتیم که یکی دیگر امروز به دنیا آمد و تعداد زایمان‌های موفق امسال به سه رأس رسید.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۴ رأس گورخر در پارک ملی کویر زندگی می‌کنند؛ از این تعداد، پنج رأس هنوز در اسارت نگه‌داری می‌شوند و هرکدام که آبستن ‌شوند در گله رهاسازی خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: گورخرانی که در طبیعت پارک ملی کویر به دنیا می‌آیند، آنجا را به‌عنوان زادگاه خود انتخاب می‌کنند؛ بومی کردن این گونه در پارک ملی کویر کار بسیار دشواری بود که محقق شد.

راه‌اندازی ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در ایوانکی

عبدوس همچنین با تأکید بر حفظ هوای پاک گفت: توانستیم با راه‌اندازی چهار ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در استان سمنان به‌عنوان پنج استان پاک کشور مطرح باشیم.

وی افزود: اپلیکیشن کیفیت هوا در سیستم‌عامل اندروید قابل‌نصب است که داده‌های کل کشور را مورد نمایش می‌گذارد و یا سایت پایش کیفیت هوای کشور اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان افزود: دو ایستگاه پایش آلودگی هوا در سمنان، یکی در شاهرود و دیگری در گرمسار نصب شده است و در برنامه داریم که امسال یک ایستگاه دیگر نیز در ایوانکی نصب کنیم.

عبدوس با بیان اینکه منبع آلودگی هوای استان سمنان، گرد و غبار، آلودگی هوای تهران یا ممکن است از شهرک صنعتی باشد، گفت: طبق آمار ثبت‌شده در سال گذشته، ۲۱۴ روز پاک، ۱۳۸ روز قابل‌قبول و یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس در سمنان داشتیم.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۴۰ روز پاک، ۱۵۹ روز قابل‌قبول و سه روز ناسالم برای گروه‌های حساس در شاهرود و ۱۹۲ روز پاک، ۱۶۷ روز قابل‌قبول و دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس در گرمسار به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه واحدهای آلاینده در شهرک صنعتی شرق سمنان نداریم، تصریح کرد: در گرمسار ۳۵ واحد تصفیه روغن، بازیافت سرب از باتری‌های فرسوده، واحدهای تولید قیر و ایزوگام ... وجود دارد که موجب آلودگی هوا در غرب استان سمنان می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها