رئیس سازمان حج و زیارت:

آماده اعزام زائر به حج هستیم

آمادگی ایران با اعزام زائران به سرزمین وحی

دوراهی عربستان برای برگزاری حج با زوار خارجی

اندونزی با بیش‌ترین سهمیه امسال هم به دلیل شیوع کرونا از تشرف زائران کشورش به حج تمتع انصراف داد البته سعودی‌ها هم که پیش از این از پذیرش زائر خارجی خبر داده بودند، در دوراهی قرار گرفته و درصدد لغو حج تمتع برای زوار خارجی هستند.
کد خبر: ۱۳۱۹۷۱۷

به گزارش جام جم آنلاین، با وجود اینکه حدود ۴۰ روز تا ایام حج تمتع باقی مانده است، عربستان هنوز درباره وضعیت حج تمتع سال جاری برنامه‌ریزی قطعی نکرده است. این امر در حالی است که طی روزهای گذشته سعودی‌ها قرار بود وضعیت حج ۱۴۴۲ را به صورت رسمی اعلام کنند.

اختلاف نظر متولیان مسجدالحرام و وزارت بهداشت عربستان درباره سهمیه حج

دولت عربستان که آمادگی خود را برای پذیرش زائر خارجی اعلام کرده بود و متولیان حرمین شریفین در هفته‌های اخیر در حال برنامه‌ریزی برای اعزام حدود ۳۰۰ هزار زائر برای ایام حج تمتع امسال بودند، با مخالفت وزارت بهداشت عربستان مواجه شدند؛ چرا که وزارت بهداشت عربستان حداکثر پذیرش ۶۰ هزار زائر شامل ۴۵ هزار زائر خارجی و ۱۵ هزار زائر از عربستان را بررسی و با آن موافقت کرد.

دوراهی عربستان درباره برپایی حج تمتع برای زوار خارجی

با این وجود به نظر می‌رسد که دولت سعودی درباره تعداد ۴۵ هزار زائر خارجی را نیز به جمع‌بندی نرسیده و با توجه به وضعیت شیوع کرونا در جهان، در دوراهی است و قصد دارد که امسال هم حج تمتع را بدون حضور زائران خارجی برگزار کند. حتی متولیان مسجدالحرام نیز برای پذیرش زائر خارجی در ایام حج اقدامات خاصی انجام نداده‌اند.

آیا حج امسال هم برای زوار خارجی لغو می‌شود؟

به گفته یک منبع آگاه، عربستان پس از بررسی احتمال شیوع کرونا در حج امسال و نامشخص بودن علائم کرونا که در ماه‌های اخیر نیز جهش یافته، پیش‌بینی کرده که ممکن است با اعزام زائران کشورهای مختلف به سرزمین وحی، این ویروس برای زائران بیت‌الله الحرام مشکلاتی را به همراه بیاورد. به همین دلیل، سعودی‌ها درصدد لغو حج تمتع برای زوار خارجی هستند.

البته هنوز این امر در جلسات متولیان خانه خدا و دولت سعودی در حال بررسی است و برخی از افراد نیز مخالف چنین تصمیمی هستند. یکی از دلایل نپذیرفتن برخی از مسؤولان عربستان برای تعطیلی حج ۱۴۲۴ برای زوار خارجی، احتمال اعتراض‌ کشورهای اسلامی از این تصمیم است.

دولت سعودی چندی پیش نیز در اطلاعیه‌ای از تصمیم برای پذیرش زائر خارجی خبر داده بود که اکنون با توجه به برپایی جلسات کارشناسی و امکانات این کشور به نظر می‌رسد که دولت سعودی در دوراهی قرار گرفته و برای لغو حج تمتع امسال هم مصمم است.

عربستان هنوز درباره وضعیت حج ۱۴۴۲ اطلاع‌رسانی نکرده است

با این وجود و با توجه به اینکه در آستانه ماه ذی‌القعده قرار داریم و بسیاری از امکانات و داروهای مورد نیاز زائران کشورهای مختلف در صورت پذیرش زائر خارجی از سوی سعودی‌ها باید در هفته‌های جاری به عربستان ارسال شود، اما هنوز دولت سعودی درباره نحوه پذیرش زائران کشورهای اسلامی اطلاع رسانی نکرده و بسیاری از کشورها هم از این موضوع گلایه‌مند هستند؛ چرا که آمادگی برای اعزام زائران نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است.

آمادگی ایران با اعزام زائران به سرزمین وحی

البته مسؤولان سازمان حج و زیارت کشورمان که از سال گذشته برای اعزام زائران به حج تمتع آمادگی داشتند، امسال هم با هر شرایطی آمادگی خود را برای حضور زوار ایرانی در مناسک حج تمتع اعلام داشتند و در انتظار تصمیم نهایی سعودی‌ها برای حج ۱۴۴۲ هستند؛ به طوری که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به نامشخص بودن سهمیه ایران در حج امسال،گفته است: «به محض اعلام سهمیه حج ۱۴۰۰، سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی لازم و دقیق را انجام می‌دهد. در سنوات گذشته در این بازه زمانی قراردادهای مربوط به عملیات اجرایی حج منعقد و امکانات پزشکی نیز منتقل شده بود. اما شرایط امسال به گونه‌ای است که نه تنها هنوز قراردادها منعقد نشده است، بلکه سهمیه کشورها نیز تخصیص نیافته و امیدواریم هرچه زودتر این مهم روشن شود».

انصراف اندونزی با بیش‌ترین تعداد زائر از تشرف به حج امسال

با توجه به اینکه ایران آماده اعزام زائران با رعایت نکات بهداشتی است و حتی پروتکل‌هایی نیز به منظور رعایت نکات بهداشتی توسط زائران خانه خدا تدوین کرده است، اما برخی از کشورها با شرایط موجود و احتمال افزایش شیوع کرونا در ایام حج تمتع تصمیم گرفتند تا از حضور در حج تمتع انصراف دهند.

بر همین اساس، وزیر امور مذهبی اندونزی از حضور نیافتن زائران اندونزیایی در حج امسال خبر داده و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که دولت این کشور با توجه به تداوم شیوع کرونا در جهان، حج امسال را برای زائران اندونزیایی لغو کرده است و به این ترتیب اندونزی امسال هم اولین کشوری است که از حضور در حج تمتع انصراف می‌دهد.

اندونزی سال گذشته نیز اولین کشوری بود که از حضور زائران کشورش در حج تمتع به دلیل شیوع کرونا و اطلاع رسانی نکردن سعودی‌ها درباره وضعیت حج ۱۴۴۱ و بلاتکلیف بودن زوار از تشرف زائران کشورش به سرزمین وحی انصراف داد و پس از آن برخی دیگر از کشورهای اسلامی با توجه به شرایط کرونا و اطلاع‌رسانی نامناسب عربستان انصراف خود را به عربستان اعلام کردند.

کشور اندونزی با توجه به اینکه بیشترین سهمیه حج را دارد، نقش مهمی نیز در برپایی حج تمتع ایفا می‌کند. سال گذشته سهمیه اندونزی در حج تمتع ۲۲۱ هزار زائر بود و امسال هم در صورت برپایی حج و حضور زائران کشورهای اسلامی در سرزمین وحی همزمان با ایام حج تمتع، بیشترین تعداد زائر را داشت که حال با انصراف کشور اندونزی برای تشرف به حج امسال، نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی‌ها هم قوت می‌گیرد و تعطیلی حج ۱۴۴۲ برای زوار خارجی دور از انتظار نیست.

البته ممکن است یکی از دلایل اطلاع رسانی نکردن عربستان برای حج تمتع امسال، ایجاد فرصتی برای اعلام انصراف کشورها برای تشرف به حج تمتع باشد تا به نوعی تکلیف را از دوش خود بردارد؛ چرا که سال گذشته پس از اطلاع رسانی نکردن درباره وضعیت حج تمتع، کشورهایی همچون اندونزی با سهمیه ۲۲۱ هزار زائر، هند با سهمیه ۱۷۵ هزار زائر، مالزی با سهمیه ۳۱ هزار و ۶۰۰ زائر، تایلند با سهمیه ۸ هزار زائر و سنگاپور با سهمیه ۹۰۰ زائر از تشرف به حج تمتع سال ۱۴۴۱ انصراف دادند و در نهایت حج تمتع فقط برای ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان برگزار شد.

به گزارش فارس، سهمیه ایران در حج تمتع سال گذشته ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر بود که هنوز سهمیه ایران در حج تمتع سال جاری و حتی برپایی حج برای زوار خارجی مشخص نیست و زائران در بلاتکلیفی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها