وزیر تعاون، کار اجتماعی رفاه اجتماعی اعلام کرد

ثبت‌نام متقاضیان برای ۱۲۰ هزار فرصت شغلی در سامانه جستجوی شغل

حسن روحانی، رئیس جمهوری در شعارهای انتخاباتی خود، وعده چرخیدن همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ زندگی و تولید و اشتغال کشور را داد؛ اما در طول هشت سال گذشته هر از گاهی اسم یک کارخانه به گوش می‌رسید که با چند دهه سابقه تعطیل شده‌است، شمار این کارخانه‌ها و کارگران به قدری زیاد است که برای بررسی آنها نیاز به جست‌وجویی گسترده‌است.
حسن روحانی، رئیس جمهوری در شعارهای انتخاباتی خود، وعده چرخیدن همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ زندگی و تولید و اشتغال کشور را داد؛ اما در طول هشت سال گذشته هر از گاهی اسم یک کارخانه به گوش می‌رسید که با چند دهه سابقه تعطیل شده‌است، شمار این کارخانه‌ها و کارگران به قدری زیاد است که برای بررسی آنها نیاز به جست‌وجویی گسترده‌است.
کد خبر: ۱۳۱۹۶۷۸

با این حال خبرنگار ما به کارخانه‌ ها و واحدهای تولیدی بزرگ و با بیشتر 50 نفر نیروی انسانی شاغل در آن اکتفا کرده که تعداد آنها در سراسر کشور به 916 کارخانه می‌رسد.

آمارها نشان می‌دهد سال گذشته حدود 1460 کارخانه به دلیل اقساط معوق به تملک بانک‌ها درآمده که برخی از آنها تعطیل شده‌اند.

میثم زالی؛ دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در سال 98 در خصوص تعطیلی دومینووار کارخانه‌ها در کشور گفت: بالغ بر ۵۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی کشور تعطیل است.

حالا جام‌جم به بررسی کارخانه‌های تعطیل‌شده پرداخته که آمارها نشان می‌دهد طی هشت سال گذشته حدود 1000 کارخانه تولیدی تعطیل شده‌است. مشروح این گزارش را بخوانید.

سیستان و بلوچستان

کارخانه شیر سیستان زهک
با تعطیلی تنها کارخانه شیر سیستان، بیش از 10 هزار خانواده دامدار سیستانی بلاتکلیف مانده و 230 کارگر این کارخانه نیز بیکار شده‌اند. کارخانه تولید محصولات لبنی شهرستان زهک، واحد نمونه کشوری با چندین خط تولید محصولات متنوع لبنی همواره با مشکلاتی همچون بدهی انباشته شده بانکی و غیر بانکی در اردیبهشت 95 تعطیل که باعث سرگردانی دامداران سیستانی برای فروش شیر تولیدی شده‌است.

کارخانه سنگبری سنگ زرین زاریس سیستان
این کارخانه با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۸۵ نفر در سیستان احداث شده‌بود و در اواخر سال 98 با ورشکستگی رو به رو شد.

یزد

کارخانه کاشی کویر
کارخانه کاشی کویر به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه کاشی در استان یزد نیز چندی پیش تعطیل شد.این کارخانه دارای سه سالن تولید با 13 خط تولید است که ظرفیت تولید روزانه حدود 30 هزار متر مربع کاشی و سرامیک را دارد. این کارخانه بزرگ در زمان اوج خود دارای بیش از 1100 کارگر‌ بوده ‌است.

کاشی شیرکوه
کاشی شیرکوه را می‌توان قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین کارخانه تولید کاشی در استان یزد و شهرستان تفت دانست. شرکت کاشی شیرکوه یزد از شهریور 71 به مساحت 67 هکتار تشکیل شد. این شرکت در فروردین 81 موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت تولیدی ۲‌میلیون متر مربع کاشی گرانیتی شد. ناتوانی کارخانه مذکور در پرداخت حقوق کارگران خود در مراحل متعدد باعث اعتصاب بیش از 300 کارگر این کارخانه شده‌است. این روزها کارخانه شیرکوه با تعدیل نیروی 80 نفره به حالت نیمه تعطیل درآمده‌است.

کاشی گلچین میبد
این کارخانه سال 94 تعطیل شد و بیش از 400 کارگر قراردادی آن از کار بیکار شدند.

چوفای اردکان
کارخانه چوب و فلز اردکان (چوفا‌) از روزهای ابتدایی سال با مشکل نقدینگی روبه‌‌رو شده و کارگران آن بیکار شدند. تعطیلی خطوط تولید کارخانه چوب و فلز اردکان بیش از ۱۴۰ کارگر را بیکار کرد.

پستیژ
شرکت پسته پستیژ که می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آجیل و پسته کشور و خاورمیانه نام برد یکی از واحدهایی است که شرایط اقتصادی کشور آن را به مسیری سوق داده که راهی جز تعطیلی پیش روی خود ندیده و همین موضوع سبب شده اواخر سال 95 به فعالیت پنج‌ساله خود پایان دهد. گفتنی است در این کارخانه بیش از 300 نفر مشغول به کار بودند.

شرکت صنایع الکترونیک تامر
شرکت صنایع الکترونیک تامر با تولید و ساخت در بازکن‌های صوتی، تصویری، انواع بلندگوهای کاربردی در داخل ساختمان، آمپلی‌فایر مربوطه، انواع هواکش‌های خانگی، هواکش‌های دارای حسگر و قاب مهتابی، بخش عمده‌ای از بازار داخلی کشور را در اختیار داشت. این شرکت نیز در ادامه روند تعدیل نیرو و رکود بازار در اواخر سال 95 مجبور به تعدیل نیروی 100 نفره شده و به حالت نیمه‌‌تعطیل درآمد.

کاشی سهیل میبد
این کارخانه سال 96 تعطیل شد به طوری که یکی از طلبکاران کارخانه، کاشی‌ها را مصادره نموده و کارگران این شرکت از کار بیکار شدند. گفتنی است در این کارخانه بیش از 100 نفر مشغول به کار بودند.

فولاد میبد
شرکت فولاد میبد در مرداد 96 به تعطیلی کشیده شده و حدود 300 نفر از پرسنل این شرکت بیکار می‌شوند.

کاشی نگین‌ سرام
شرکت نگین‌سرام یزد با نام تجاری نگین‌سرام از سال۱۳۸۲شمسی و 80نفر پرسنل با هدف تولید چینی بهداشتی و محصولات کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی سفیدکوه تفت شروع به فعالیت کرد. اما سوءمدیریت در این بخش باعث تعطیلی این کارخانه شد.

كرمانشاه

شهرك صنعتی فرامان
واردات بی‌رویه، فرسودگی ماشین‌آلات، كمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و بدهی معوق باعث تعطیلی این شهرک شده است. در زمان اوج تولید، 3000نفر در این كارخانه مشغول به كار بودند.

كارخانه قند گل مهرغرب
29تیر95 بود كه این كارخانه عظیم قند -كه در نوع خود بزرگ‌ترین كارخانه قند استان كرمانشاه و دومین كارخانه كارخانه قند ایرانی است- به دلایل مشکلات مالی و افزایش بی‌دلیل و بی‌جواب قیمت مواد اولیه همانند شكر، به تعطیلی كشانده شد و با تعطیلی این كارخانه 200كارگر از كار بیكار شدند.

كارخانه كاشی كاژه
مهر98 بود كه این كارخانه با داشتن 880 نیروی كار مستقیم در شهرستان اسلام آباد غرب كرمانشاه برای همیشه به كار خود خاتمه داد. از 880نفر نیروی مستقیم این شركت 790نفر آنان كاركنان مستقیم و 90نفر رانندگان مینی‌بوس‌ و كامیون‌ بودند که همگی از كار، بیكار شدند.

چهارمحال و بختیاری

آب معدنی كوهرنگ اشی مشی
كارخانه آب معدنی شلمزار با نام تجاری سیرنگ فعالیت خود را در سال 1383با حمایت شركت اشی مشی آغاز كرد و توانست در طول مدت فعالیت خود 210كارگر و كارمند را به‌كارگیرد اما در تیر 1395 فعالیت كارخانه به تعطیلی انجامید.

كارخانه نان صنعتی سفیددشت
بروز مشكلات نقدینگی در كارخانه نان صنعتی استان چهارمحال و بختیاری سبب تعطیلی این واحد در سال 95 شد که در صورت احیای آن برای بیش از 400 نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

فولاد سفید دشت
با تصمیم هیات مدیره كارخانه فولاد سفید دشت، این واحد تولیدی در اواخر سال 95 تعطیل شد و بیش از 250 نفر از كار بیكار شدند.

برفاب
این كارخانه سال گذشته تعطیل شد و بیش از 330 نفر بیكار شدند.

خوزستان

کارخانه ارجان نوین بهبهان
این کارخانه که یکی از کارخانجات بزرگ تولیدکننده روغن‌نباتی بود در اواخر سال92 به دلیل عدم‌همکاری بانک‌ها به ورطه نابودی کشانده شد. گفتنی است در این کارخانه 60 نفر مشغول به‌کار بودند.

بیکاری ۸۰۰کارگر
۵۰کارخانه تولید شن و ماسه، سنگ‌شکن‌داران جوبجی رامهرمز زمینه‌ساز فعالیت ۳۰۰دستگاه ماشین‌آلات سنگین و اشتغال ۸۰۰نفر به‌صورت مستقیم در این شهرستان شده‌بودند که به دلیل عدم ایجاد راه مواصلاتی، تعطیل و سبب بیکارشدن ۸۰۰ نفر شده‌اند.

شرکت بوستان اروند
این کارخانه تجهیزات آموزشى، میز و نیمکت مدرسه، مبلمان شهرى و مخازن سطل زباله شهری تولید می‌کرد و تنها کارخانه تخصصی سازنده این موارد در استان خوزستان است که مدتی است تعطیل‌شده، 68نفر از افراد بومی منطقه در این کارخانه مشغول به کار بودند.

هرمزگان

شركت شناور سازان جهان دریا (بزرگ‌ترین كارخانه لنج سازی)
كارگاه بزرگ لنج‌سازی در استان هرمزگان كه زمانی سازنده بزرگ‌ترین لنج فایبرگلاس خاورمیانه بوده با وجود مشكلات متعددی تعطیل شده كه به دنبال تعطیلی گسترده كارگاه‌های تولیدی در سیر یك بیكاری در این شهرستان نیز افزایش یافته‌است. در صورت احیای این كارخانه برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای 1000نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

اردبیل

کارخانه نئوپان خلخال
تولید در کارخانه نئوپان، تنها کارخانه بزرگ شهرستان خلخال تعطیل شده است. بیش از هزار نفر که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارخانه اشتغال داشتند، بیکار شده‌اند. این کارخانه سال 97 تعطیل شد.

آرتاویل تایر
طبق اطلاعیه امور اداری مجتمع صنعتی آرتاویل تایر این کارخانه عظیم سال 97 به علت نبود مواد اولیه تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است و 400 کارگر آن از کار بیکار شدند.

كردستان

ایستك سنندج
شركت تولیدی و صنعتی خورشید زریوار سال۸۵ به همت گروه سرمایه‌گذاری ایستك در سنندج احداث شد ولی هم اكنون تعطیل شده و 100كارگر این كارخانه بیكار شدند.

كارخانه بستنی عسل كردستان
كارخانه بستنی عسل یكی از واحدهای موفق تولیدكننده استان از نوروز 96 تعطیل شده و 120 كارگر آن با درهای بسته این كارخانه مواجه هستند.

كارخانه نساجی كردستان
این كارخانه سال 98 در استان كردستان تعطیل شده و باعث بیکاری‌ بیش از 300 نیروی خود شده‌است.

كارخانه فولاد زاگرس قروه
اواخر سال 92 شركت فولاد زاگرس در قروه كردستان منحل شد؛ بعد از این انحلال، ۴۰۰كارگر این كارخانه با بیكاری و آوارگی مواجه شدند.

لرستان

کارخانه سیمان دورود
کاهش صادرات، فرسودگی خطوط، رکود در بازار ساخت‌وساز و عدم اجرای فاز چهارم سبب‌شده کارخانه سیمان دورود این صنعت قدیمی‌کشور تعطیل شود و 800کارگر آن از کار بیکار شوند.

کارخانه کاشی جم بروجرد
این کارخانه که یکی از برندهای معروف تولیدکننده کاشی در خاورمیانه بوده روزگاری نه‌چندان دور محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کرد اما متأسفانه اکنون خط تولید این کارخانه کاملا تعطیل است و 230کارگری که در آن مشغول به‌کار بودند بیکار شدند.

شرکت پارسیلون
کارخانه پارسیلون خرم‌آباد که قبلا 1500 نفر در آن مشغول به کار بودند اکنون با یک دهم ظرفیت فعالیت دارد.

شرکت صدر فولاد خرم‌آباد
کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد سال۹۶ تعطیل و ۱۸۰کارگر آن اخراج شدند. کارخانه صدر فولاد سالانه 600هزار تن فولاد تولید می‌کرد.

شرکت سیمان خرم‌آباد
این کارخانه سال94 تعطیل شد و 400نیروی انسانی شاغل در آن از کار بیکار شد.

ماشین‌سازی خرم‌آباد
ماشین‌سازی لرستان بیش از چهار سال است که تعطیل شده‌است. گفته می‌شود در صورت احیای آن برای 150نفر به‌طور مستقیم اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

کارخانه فروآلیاژ ازنا
واردات بی‌رویه کارخانه فروآلیاژ بزرگ‌ترین واحد صنعتی شهرستان ازنا را سال95 تعطیل کرد و ۵۰۰کارگر آن اخراج شدند.

سامان كاشی بروجرد
كارخانه سامان كاشی بروجرد که ۲۲۰كارگر در آن مشغول به كار بودند امروز در فهرست بلندبالای كارخانه‌های تعطیل استان لرستان قرار گرفته‌است.

کرمان

كارخانه شیردونه بافت
سال95 به دنبال تعطیلی معنادار كارخانه‌های مختلف در شهربافت این كارخانه نیز كركره خود را پایین كشید و كارگرانش بیكار شدند. 70 نفر به‌صورت غیرمستقیم در این كارخانه مشغول كار بودند.

سفال مساك كرمان
بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین كارخانه استان كرمان به نام سفال مساک سال 95 تعطیل شد. در این كارخانه ۶۰ نفر نیروی مستقیم و۱۵۰ نفر غیر‌مستقیم مشغول به كار بودند.

پارس الكترونیك سیرجان
كارخانه پارس الكترونیك سیرجان سال 95 تعطیل شده و 3000 كارگر آن از كار بیكار شدند. ساختمان این كارخانه و دستگاه‌های تولیدی نیز فرسوده شده‌اند و هنوز هیچ اقدامی برای راه‌اندازی این شركت در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سیرجان صورت نگرفته‌است.

كارخانه روغن نباتی گلناز كرمان
كارخانه روغن نباتی گلناز تا سال ۹۳ جزو بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولیدی و دومین كارخانه تولید روغن در ایران بود كه روزانه ۱۵هزار تن روغن تولید می‌كرد. نزدیك به 1000نفر در آنجا مشغول كار بودند. سال۹۳ بر اثر آتش‌سوزی‌هایی كه در آن صورت گرفت متحمل خساراتی شد و در نهایت منجر به بدهكاری و كاهش تولیداتش شد. تولیدات این کارخانه روزانه به ۱۵۰۰تن رسید و بسیاری از كارگرها هم بیكار شده و شغل خود را از دست دادند تا این‌كه اوایل سال ۹۹ خط تولید تقریبا به طور كامل از كار افتاد اما از حدود شهریور ٩۹ جانی دوباره در رگ‌های كارخانه دمیده شد و فعالیت‌های خود را با تمام قدرت آغاز كرد ولی در این میان دوباره مشكلاتی بر سر راه این واحد تولیدی قرار گرفت و دوباره تعطیل و 70 كارگرش نیز بیکار شدند.

معدن کرومیت آسمینون کرمان
معدن کرومیت آسمینون در جنوبی‌ترین منطقه استان کرمان با حدود 1200کارگر اوایل سال 1400 تعطیل شد. ابتدا گفته شد برای کمبود سیمان این معدن تعطیل شده اما ظاهرا دست‌های دیگری پشت پرده است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال پیگیری این موضوع است.

کارخانه قند بردسیر
این کارخانه اواخر سال 92 تعطیل شد، هر چند از اواخر سال گذشته تاکنون برای احیای آن تلاش‌هایی شده‌است ولی هنوز به چرخه تولید بازنگشته‌است. گفتنی است 300 نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند.

خراسان‌ رضوی

فولاد سبزوار
سال 95 فولاد سبزوار حدود 150 نفر نیروی کار داشت اما به تعطیلی اجباری کشیده شد.

مشهد نخ
به دلیل بالا بودن موجودی انبارها و فروش نرفتن محصولات، این کارخانه سال 96 تعطیل شد و حدود 300 کارگر بیکار شدند.

کارخانه کاشی و سرامیک طوس
سال 95 کارخانه کاشی و سرامیک طوس به‌عنوان دومین کارخانه بزرگ تولیدکننده کاشی داخلی ورشکسته شد و 150 کارگر این کارخانه بلاتکلیف شدند.

دوچرخه‌سازی آساک قوچان
هزینه‌های بالای تولید و افزایش واردات باعث شد آساک، تنها کارخانه تولیدکننده دوچرخه ایرانی در کشور در سال 95 تعطیل شود. به دنبال این تعطیلی حدود 220 نفر بیکار و کارخانه با ظرفیت 80 نفری به کار خود ادامه داد‌.

کارتن مشهد
این کارخانه در نیمه دوم سال 96 تعطیل و 400 کارگر آن نیز از کار بیکار شد.

کاشی کاشمر
دومینوی تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی در سال 96 به کاشمر رسید و کارخانه کاشی این شهرستان با صدها کارگر تعطیل شد.

آذربایجان‌ شرقی

ذوب‌آهن سهند غرب
کارخانه ذوب‌آهن سهند غرب با ظرفیت اسمی تولید ۵۰۰هزار تن فولاد در سال، یکی از کارخانه‌های تولید شمش فولادی آذربایجان‌شرقی است که در سرمای رکود فولاد تعطیل شد تا نزدیک به ۴۰۰ کارگر به جمع بیکاران استان اضافه شوند. این کارخانه سال 94 تعطیل شد.

اصفهان

کاشی نیلو
شرکت کاشی نیلو سال ۱۳۵۶ به عنوان اولین تولیدکننده کاشی کف در اصفهان تاسیس و با ظرفیت یک‌میلیون مترمربع در سال به بهره‌برداری رسید و 700کارگر آن از کار بیکار شدند.

قند کامیاب
کارخانه‌قند کامیاب که یکی از کارخانه‌های قدیمی صنعت قند و شکر کشور بوده به دلیل مشکلات فراوان در سال 96 تعطیل و 150کارگر آن کار خود را از دست دادند.

کارخانه وطن اصفهان
کارخانه ریسندگی وطن اصفهان به دلایلی همچون رکود بازار داخل و افزایش حجم واردات در سال 97 با 300 کارگر تعطیل شد.

۴۰۰واحد سنگبری در شهرک صنعتی محمود آباد اصفهان
بحران اقتصادی سبب تعطیلی ۴۰۰ واحد سنگبری در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان از سال 93 تا 95 شد. به طور متوسط هر کارخانه سنگبری حدود 20 نفر اشتغال مستقیم و 30 اشتغال غیر مستقیم دارد. 300واحد صنعتی در شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان از سال 93 تا 96 تعطیل شده که طی آن 11260 کارگر کارشان را از دست داده‌اند.

قزوین

تولی پرس
تولی پرس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده موادشوینده بیش از 1000نفر نیروی انسانی داشت و در حال حاضر نیمه‌فعال است.

ستبر گرانول
کارخانه ستبر گرانول، از اول اسفند سال۹۴ به دلیل رکود بازار مواد اولیه کاشی تعطیل شده و تمامی60 کارگر آن هم اکنون بیکار شده‌اند.

آریان فولاد
این شرکت سال95 تعطیل شد و 1200کارگر آن از کار بیکار شدند.

اشکان چینی
کارخانه اشکان چینی در قزوین یک‌بار با ۲۰۰کارگر در سال92 و بار دیگر با ۱۵۰کارگر در مرداد سال۹۴ تعطیل اعلام شد.

جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

 

 

بیکارخانه!

امین محمودی - اقتصاد / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها