5 پیشنهاد برای ماندگار کردن روز دختر

فرشته‌ های زمین

در روزهای کرونازده که دیدوبازدیدها به حداقل رسیده و خانه‌ماندن‌ها به حداکثر، بزرگداشت مناسبت‌های تقویمی و یادآوری حس ارزشمند بودن برای همدیگر را نباید فراموش کرد. آن هم وقتی پای مناسبت‌هایی برای بچه‌ها در میان باشد. شنبه‌ای که از راه می‌رسد تولد حضرت معصومه (س) و روز دختر است.
در روزهای کرونازده که دیدوبازدیدها به حداقل رسیده و خانه‌ماندن‌ها به حداکثر، بزرگداشت مناسبت‌های تقویمی و یادآوری حس ارزشمند بودن برای همدیگر را نباید فراموش کرد. آن هم وقتی پای مناسبت‌هایی برای بچه‌ها در میان باشد. شنبه‌ای که از راه می‌رسد تولد حضرت معصومه (س) و روز دختر است.
کد خبر: ۱۳۱۹۵۴۹

از امروز تا شنبه چند روز فرصت دارید تا به فکر برنامه‌های آن روز باشید. اینجا چند پیشنهاد مطرح‌شده برای این‌که بتوانید این مناسبت را خاص‌تر از سال‌های قبل برگزار کنید.

استعدادهایش را کشف کنید

پرورش و کشف استعدادها می‌تواند باعث بالا رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس افراد شود. بررسی کنید که علاقه و استعداد دخترتان در چه مسیری است و به عنوان هدیه این روز به کشف این استعداد کمک‌کنید.

بگردید و ببینید برای این کار لازم است چه کارهایی انجام شود: ثبت‌نام در کلاس آنلاین (یا حضوری با توجه به وضعیت کرونا) یا خرید کتاب راهنما، آشنایی با یک استاد خاص یا هم‌صحبتی با گروهی از همسالان که علایق مشابه دارند یا حتی دانلودکردن فیلم‌های آموزشی که برای پرورش این استعداد در اینترنت بارگذاری‌شده.

با توجه به سن فرزندتان و نوع علاقمندی‌اش می‌توانید بهترین راه را انتخاب کنید. اگر هم هنوز دخترتان کوچک است یا متوجه استعدادش نشده‌اید سعی کنید با امتحان‌کردن راه‌های مختلف و گفت‌وگو استعدادش را کشف کنید.

مثلا ممکن است دخترتان تحرک کمی داشته باشد و تمام مدت را پای تلویزیون یا گوشی موبایل بگذراند. در چنین شرایطی ثبت‌نام او در یک کلاس ورزشی خلوت و در فضای باز می‌تواند حس‌وحال او را عوض کند.

زیاد هزینه نکنید

طبیعی است که وضعیت اقتصادی این روزها اجازه هزینه زیادی برای چنین مناسبتی را ندهد اما مهم‌تر از خرید هر وسیله‌ای تبریک این روز به دختران و محبت بیشتر به آنهاست. پختن یک کیک خانگی یا غذای موردعلاقه آنها می‌تواند جزو کارهای کم‌هزینه اما بسیار ارزشمند تلقی شود.

پوشیدن لباس‌های مهمانی و یک جشن کوچک خانگی با همان وسایل تزئینی که در خانه است و عکس‌گرفتن، روز دختر را در ذهن او ماندگار می‌کند.

اگر صفحه‌ای در فضای‌مجازی دارید می‌توانید در آن متن کوتاهی بنویسید و این روز را به دخترتان تبریک بگویید.

همچنین به اطرافیان‌تان و اقوام صمیمی تولد حضرت معصومه (س) را یادآوری کنید و از آنها بخواهید این روز را به فرزندتان تبریک بگویند.

خودتان هم متقابلا این کار را برای دخترهای فامیل انجام بدهید و با یک تماس صوتی یا تصویری به آنها بگویید که در این روز به یادشان بودید.

ماندگار باشید!

سعی کنید هدیه‌ای که می‌دهید ماندگار باشد. یک گلدان کوچک و مقاوم می‌تواند تا سال‌ها خاطره این روز را زنده نگه‌دارد.

چاپ عکس جشن کوچک امروز در روزهای آینده هم همین کارکرد را دارد اما مهم‌تر از همه این که در هدیه‌ای که می‌دهید ردی از خودتان به جا بگذارید. مطمئنا دخترتان وقتی بزرگ شود این یادگاری را هرگز فراموش نخواهد کرد.

یک کارت تبریک با یادداشتی کوتاه یا یک نامه دستنویس هم می‌تواند برای همیشه پیش دخترتان به یادگار بماند. تعریف‌کردن خاطراتی از روز تولدش در نامه یا نوشتن از یکی کارهای شیرینش در کودکی و بیان احساس خوب‌تان از داشتن چنین فرزندی می‌تواند نامه‌تان را صمیمی‌تر کند.

فرشته‌ های زمین

اگر هم اهل نوشتن نیستید اما هنر خاصی مثل نجاری، نقاشی، خیاطی و... دارید خوب است با کمک مهارت‌تان هدیه‌ای برایش تدارک ببینید. باز هم اگر جواب‌تان به گزینه‌های قبلی منفی بود ولی کمی ذوق و وقت دارید یک کلیپ کوتاه برایش بسازید.

اگر هم سرتان شلوغ است از فرزندان بزرگ‌تر یا بچه‌های فامیل کمک‌گرفته و در ساخت این کلیپ از عکس‌ها و فیلم‌های کودکی‌اش استفاده کنید و با درست چیدن آنها پشت هم کارتان را متفاوت کنید.

بازیگرش باشید!

یک روز مرخصی‌گرفتن از زندگی روزمره و همیشگی برای هرکسی جذاب است. به عنوان هدیه می‌توانید دایره اختیارات دخترتان را برای یک روز زیاد کنید؛ البته این ماجرا کاملا وابسته به سن فرزندتان است. اگر بزرگ است و در خانه مسوولیتی دارد می‌تواند یک روز انجام مسوولیت‌ها را به کس دیگری بسپارد.

اگر کوچکتر است و در استفاده از گوشی موبایل محدودیت دارد می‌شود ساعت استفاده از این وسیله را برایش افزایش بدهید. می‌توانید انتخاب غذا برای ناهار یا شام را به او بسپارید و کنترل تلویزیون و حتی کولر را به او بدهید.

اگر شرایط کرونا در محل زندگی‌تان بحرانی نیست اجازه بدهید یک تفریح دسته‌جمعی بیرون از منزل و متناسب با شرایط کرونا انتخاب کند. خلاصه که در روز دختر در اجرای قوانین همیشگی انعطاف‌پذیر باشید و بگذارید فرزندتان کارگردان اتفاقات یک روز از 365روز سال باشد.

کتاب بخرید

از بین کادوهای مادی، کتاب شاید بهترین گزینه باشد. کتاب‌های داستان به جای خود اما کتاب‌هایی که حس ارزشمندی را در فرزندتان تقویت کند و بتواند الگوی خوبی به او برای فرداهایش بدهد هم انتخاب خوبی است. خوشبختانه تعداد زیادی از این کتاب‌ها در حال حاضر منتشر شده است؛ از سرگذشت واقعی افراد موفق گرفته تا ماجراجویی‌هایی که می‌تواند سبک‌زندگی آینده دخترتان را تغییر بدهد.

مشورت با یک کتابفروش یا سرزدن به سایت‌هایی که به شکل تخصصی روی کتاب کودک و نوجوان کار می‌کنند می‌تواند به شما در این کار کمک کند. اگر فرزندتان اهل کتاب خواندن نیست در گام اول بروید سراغ کتاب‌های تصویری و کمیک تا کم‌کم جذب کتاب خواندن شود.

این کتاب‌ها که مطالب‌شان کمتر و عکس‌هایشان بیشتر است برای دخترتان نوعی سرگرمی هم تلقی‌می‌شود.

مینا نوری - روزنامه نگار / ضمیه چادیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها