رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران مطرح کرد

آخرین جزئیات از پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: در صورت عدم پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی، این سازمان تا سال ۱۴۰۴ به مرز ورشکستگی خواهد رسید.
کد خبر: ۱۳۱۹۴۷۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران درباره خارج کردن سازمان تأمین اجتماعی از انحصار، اظهار کرد: در اتاق بازرگانی طرح‌هایی ارائه می‌شود مبنی بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی را از انحصار خارج و با اداره دارایی و مالیات ادغام کنند.

 
وی افزود: مسئولان اتاق بازرگانی نمی‌توانند قیمت مرغ، گوشت و... را کنترل کنند، اما در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی که ۴۳ میلیون نفر را تحت پوشش دارد، طرح‌های بی اساسی ارائه می‌دهند.
 
دهقان کیا با بیان اینکه دولت به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است، ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه دولت موکلف بود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای متناسب‌سازی تخصیص دهد و یا برای تامین آن اقدام کند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: همچنین دولت مکلف است برای رفع موانع موجود چاره‌ای بیاندیشد که متاسفانه تاکنونی اقدامی صورت نپذیرفته است.

وی با بیان اینکه اگر در سازمان تأمین اجتماعی مشکلاتی وجود دارد به دلیل عدم اجرای صحیح قوانین است، افزود: ۱۶ صندوق بیمه داریم که طبق گزارش‌های مجلس شورای اسلامی، ۱۵ مورد از آن‌ها به جز تأمین اجتماعی همه ورشکسته هستند و با بی تدبیری سعی در ورشکسته کردن این صندوق را هم دارند.

دهقان کیا تصریح کرد: متاسفانه حدود ۲۶ قانون توسط کارفرمایان اعمال شده است؛ به عنوان مثال کارگاه‌های زیر پنج نفر بیمه پرداخت نمی‌کنند و مشمول قانون کار نیز نمی‌شوند و ماده ۱۰ صنایع نوسازی را تصویب کردند که افراد بالای ۲۵ سال سابقه کار می‌توانند خود را بازنشسته کنند و شامل دریافت حقوق شوند، منتهی ۵۰ درصد از آن را دولت و ۵۰ درصد دیگر را کارفرما پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: در قانون تأمین اجتماعی از سال ۵۴ تصویب شد که ۳ درصد از حق بیمه توسط دولت، ۷ درصد بیمه شده و ۲۰ درصد توسط کارفرما به عنوان سرانه به تامین اجتماعی پرداخت شود که متاسفانه دولت این پول را پرداخت نکرد، همچنین ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مهمان بر سر سفره تامین اجتماعی آورده شدند که بر همین اساس دولت در سال گذشته باید ماهانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران افزود: این مبالغ نه تنها هنوز توسط دولت وصول نشده است، بلکه به میزان آن به ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در ماه هم رسیده و به نوعی دولت دست در جیب سازمان تأمین اجتماعی کرده است.

وی با بیان اینکه باتوجه به ماده ۲۶ قانون اساسی، دولت موکلف است به آحاد مردم خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و... ارائه دهد، اما نمی‌دانیم با چه مجوزی از اموال بازنشستگان و بیمه شدگان، مهمان بر سر این سفره می‌آورد که اگر این رویه ادامه پیدا کند تا سال ۱۴۰۴ سازمان تامین اجتماعی به مرز ورشکستگی می‌رسد، گفت: دولت اگر این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی خود را پرداخت می‌کرد، سازمان تأمین اجتماعی دچار مشکل نمی‌شد، چرا که با آوردن این مهمانان، سازمان در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان خود دچار مشکل شده است و با پرداخت به موقع این بدهی‌ها سازمان می‌توانست سرمایه‌گذاری‌های لازم برای افزایش منابع خود را انجام دهد.

دهقان کیا تصریح کرد: متاسفانه با ارائه طرح‌های نسنجیده کارفرما‌یان را تحت فشار قرار می‌دهند و آن‌ها نیز مجبور می‌شوند کارگران را زیر فشار ببرند، لذا تقاضا داریم زمانی که طرحی ارائه می‌شود تمام جوانب آن بررسی شود تا این صندوق را مانند صندوق‌های دیگر به سمت ورشکستگی نکشانند، چرا که دولت توان ارائه خدمات به آحاد این مجموعه را ندارد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: متاسفانه دولت از صندوق تأمین اجتماعی برداشت و به صندوق‌های دیگر کمک می‌کند و از سال ۸۳ شورای عالی تأمین اجتماعی را حذف کردند و هئیت امنایی متشکل از ۹ نفر که ۶ نفر از اعضای آن را دولت تشکل می‌دهد، به وجود آوردند.
 
وی خاطرنشان کرد: دولت از لحاظ تأمین منابع مالی هیچ نقشی در این سازمان ندارد و فقط باید ناظر باشد که متاسفانه این طور نیست و این امر مهم است تا با تدابیر لازم و پرداخت بدیهی‌ها به سازمان تأمین اجتماعی، آن را تا مرز ورشکستگی نرسانند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها