متخصصان شرکت دانش‌بنیان «مهندسی مشاور عصر فناوری دانش» نرم‌افزار هوش‌تجاری «فَرابَر» را تولید کرده‌اند که در نوع خودش منحصربه‌فرد بوده و مشابهی در داخل کشور ندارد

ساده‌سازی فناوری اطلاعات به روش عصرفناوری دانش

شرکت «طراحان ماندگار عصر» طراح و مجری عناصر شهری و معماری برای نمای داخلی و خارجی برج‎ها، طرح‌های متنوعی را در سطح ایران و کشورهای همسایه اجرا کرده است

طراحی عناصر شهری اصیل با طراحان ماندگار عصر

وقتی به شهر جدیدی سفر می‌کنیم، هنگام عبور از خیابان‏ها و میدان‎های شهر، آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند، مجسمه‏ ها و عناصر معماری شهری است. تمام اجسامی که در پیرامونمان در شهرها می‎بینیم، جزو عناصر شهری (یا المان شهری) هستند؛ عناصری که گاهی می‎توانند روایتگر تاریخ، حوادث، اعتقادات و خاطرات مردم آن محله، شهر یا کشور باشند و به‎نوعی شناسنامه هویتی ارزش‎‎های فرهنگی و اجتماعی جامعه محسوب شوند.
کد خبر: ۱۳۱۸۹۶۰

گاهی نیز هدف از طراحی و ساخت آنها روح بخشیدن به فضا و داشتن شهری زیبا، سرزنده و پویا است. سابقه استفاده از عناصر معماری شهری در بیشتر شهرهای ایران طولانی است؛ از برج آزادی و برج میلاد تهران گرفته تا عناصر و مجسمه‌هایی که به مناسبت جشن‌های نیمه‌شعبان یا نوروز در شهرهای مختلف برپا و نصب می‌شود از عناصر شهری محسوب می‌شود.

طراحی عناصر شهری اصیل با طراحان ماندگار عصر

با این حال در سال‌های اخیر توجه کمتری به این عناصر شده و جای خالی مشاوران و مجریان توانمند در این حوزه بیشتر از قبل احساس می‎شود. در همین راستا شرکت خلاق و نوآور «طراحان ماندگار عصر» در شهر اردبیل از سال 90 فعالیت خود را در طراحی و ساخت عناصر اصیل معماری شهری آغاز کرده است.

مدیرعامل و بنیانگذار «طراحان ماندگار عصر» اکنون دانشجوی مقطع دکترای معماری در دانشگاه ییلدیز تکنیک ترکیه است.

شهرام بافنده نظیفی، برخلاف بیشتر دانشجویان معماری که به‎دنبال ساختمان‎سازی می‎روند، فعالیت در بخش معماری و عناصر شهری را هدف خود قرار داده است و می‌گوید اولین یا دومین فرد فعال در این زمینه در کشور است.

او درباره علت انتخاب این حوزه برای فعالیت به جام‌جم می‎گوید: «برای مثال در تهران تا دلتان بخواهد ساختمان می‎بینید و کمتر عنصر معماری شهری به‎چشم می‎آید. از همین‎رو ما در بحث عناصر معماری شهری سرمایه‎گذاری کردیم. امروزه هر مهندسی وارد این حوزه نمی‎شود، زیرا هم در اجرا دشوار است و هم در طراحی و ساخت. از طرفی باید برای یک شهر و کشور هویت طراحی کنیم و این مسؤولیت بسیار بزرگی است.»

مهندس بافنده نظیفی در ادامه به جوانانی که می‎خواهند کارآفرین شوند، توصیه می‎کند: «تا جایی که می‎توانید تجربه‎های میدانی به‎دست آورید و از تجربیات افراد موفق استفاده کنید. چنان‌که من هم گاهی از این تجربه‌ها استفاده نکردم و وقتی با تصمیم‎گیری‎های بلندپروازانه وارد بازار شدم، به‌کسب‎وکارم آسیب وارد شد. به نظر من یک کارآفرین باید 50درصد شهودی و 50درصد هم منطقی و با کمک تجربیات دیگران به کسب‎وکارش نگاه کند. به‎یاد داشته باشید که پیشرفت بعد از ریسک ‎کردن به دست می‌آید، اما سعی کنید ریسک حساب‌شده‌ای انجام دهید تا پیشرفت کنید.»

کارگروه‎های شرکت طراحان ماندگار عصر

در این مجموعه باتوجه به داشتن همکارانی بااستعداد که همه از نخبه‎های علمی، فرهنگی و مهندسی هستند، 9 کارگروه به‎منظور مدیریت فعالیت‎های مختلف این شرکت، شکل‌گرفته است. دکتر بافنده نظیفی این شرکت و 9 کارگروهش را به تانکی با 9 لوله پرتاب تشبیه می‎کند و می‎گوید: «شرکت ما رویکرد چابک‎سازی دارد و در هر شرایطی می‎تواند تغییر کند. به‎نظر من اگر مدیر داخلی یا مدیرعاملی خودش در کاری استعداد نداشته باشد، شکل‎گیری کارگروه‎های اضافه می‎تواند آنها را کلافه کند و برایشان آسیب‌زننده باشد.»

این 9 کارگروه شرکت «طراحان ماندگار عصر» عبارتند از:

کارگروه گرافیک، انیمیشن و تبلیغات: این کارگروه بازار بسیار خوبی دارد و یکی از بازارهای بسیار گران و باارزش محسوب می‎شود.

کارگروه معماری و شهرسازی: به گفته مدیرعامل این مجموعه: «در کشور ما حدود پنج‌ تا 10 سال است که شهرسازی به معنای واقعی آن اجرا می‎شود و هرکسی وارد این وادی شود، جزو اولین‎ها خواهد بود.»

کارگروه سرمایه‎گذاری: این کارگروهی بسیار کارآمد و متناسب با شرایط اقتصادی کشور است.

مهندس بافنده نظیفی در معرفی این کارگروه می‎گوید: «از آنجایی‌که جانی برای شهرها و اقتصاد شهرها باقی نمانده است، شهرداری‎ها نمی‎توانند پروژه‎های ساخت عناصر معماری شهری را اجرا کنند. این کارگروه به‎صورت مداوم و مشارکتی پروژه‎های ساخت عناصر معماری شهری را به‌گونه‌ای اجرا می‎کند که از داخل فضای آنها بتوان به‎عنوان مرکزی خدماتی استفاده کرد و درآمد حاصل از آن، هزینه پروژه را جبران کند.»

وی درادامه می‎افزاید: «در این کارگروه صرفا به سرمایه مالی نیاز نیست و فکر و ایده‎های بکر نیز سرمایه ما هستند.»

کارگروه آموزش و تربیت مهندس: این مجموعه با برگزاری کلاس‎های آموزشی برای دانشجویان مهندسی معماری، علاوه‎ بر کسب درآمد و تامین هزینه‎های مالی شرکت، نیروهای خوبی را پرورش می‎دهد و از دانشجویان بااستعداد این کلاس‎ها دعوت به همکاری می‎کند.

مدیرعامل این شرکت درباره لزوم تشکیل این کارگروه می‎گوید: «دانشگاه‎های ما دانشجویان را علمی، عملی و ملموس با کارهای واقعی تربیت نمی‎کنند و ما نیز از نبود نیروهای کافی و خوب رنج می‎بریم.»

کارگروه مهندسی فروش و بازرگانی: این کارگروه بسیار تاثیرگذار است و با تولید محتوای این بخش، فروش شرکت طراحان عصر ماندگار نیز به‎خوبی جلو می‎رود.

کارگروه فرهنگی، هنری و اجتماعی: این کارگروه سعی می‎کند بانفوذ در بحث معنویت جامعه، پروژه جذب کند.

بنیانگذار «طراحان ماندگار عصر» دراین‎باره می‎گوید: «برای مثال ما عنصر معماری به نام نفس برای یادمان ایثارگران پیوند اعضا طراحی کرده‎ایم. درحال‎حاضر این پروژه ما از سطح ملی گذشته و درحال رسیدن به سطح بین‎المللی بوده و قرار است این عنصر معماری را در اسپانیا نیز اجرا کنیم.»

کارگروه ساخت، تولید و کارخانه: در کارخانه طراحان ماندگار عصر، علاوه بر اینکه تمامی محصولات سازه‎ای آنها ساخته می‎شود، محصولات دیگری مانند استند و تابلو و ... نیز می‎سازند.

کارگروه معماری، ساختمان و ابنیه: در این کارگروه به طراحی و معماری ساختمان‌ها و ابنیه گوناگون پرداخته می‌شود.

کارگروه امور بین الملل و پروژه‎های خارجی: در این کارگروه متخصصان زبان خارجه، تمام کشورهای خارجی را مورد مطالعه قرار می‎دهند تا شرکت بتواند محصولات فرهنگی، هنری و... خود را با مطالعات دقیق و هوشمندانه، بازار خود را شناسایی کرده و به‎فروش برساند.

شهرام بافنده نظیفی در پایان این گفتگو می‎گوید: «ما در این شرکت کارهای فراوان کرده‌ایم و شب‎بیداری‌های زیادی داشته‌ایم ولی متاسفانه هیچ انگیزه‎ای به‎اندازه تلاش‎هایمان در مسئولان شهر ندیدیم. به بیشتر اداره‌هایی که مراجعه کردیم، رفتارشان کلیشه‎ای بود و چندان خوب نبود. اما جا دارد تشکر کنم از زحمات دکتر حبیب ابراهیم پور، رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل که ازنظر روحی واقعا حامی ما بودند و در این راه ما را راهنمایی کردند و انگیزه دادند.»

طرح‎های اجرا شده

به‌گفته مهندس شهرام بافنده نظیفی، مشابه هیچ‎یک از آثار و محصولات ساخته‌شده در این مجموعه را در کشورهای خارجی و داخل کشور مشاهده نمی‏ کنید. زیرا این مجموعه برای پروژه‎هایش، طرحی اصیل طراحی می‎کند و در کنار هر پروژه بازدید و مطالعات میدانی دارد.

وی دراین‎باره به جام‎جم می‎گوید: «علت موفقیت ما این است که مشابه هیچ‌یک از محصولات تولیدی ما در بازار پیدا نمی‎شود و ما به یکه‎تاز بازار این بخش تبدیل‌شده‌ایم. برای نمونه سرتاج‎ها و سردرهای پیش‎ساخته ما که در استان‎های آذربایجان غربی و شرقی احداث‌شده‌اند، نمونه مشابهش در بازارهای پایتخت هم حتی پیدا نمی‎شود.»

وی در ادامه می‎افزاید: «همکاران ما با چنان پشتکاری فعالیت می‎کنند که ما پس از تولید هر محصول می‎توانیم بلافاصله بازار داخلی را اشباع کنیم و حتی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای همسایه آذری‌زبان نیز صادرات داشته باشیم و بر بازار آنها نیز مسلط شویم.»

برخی از پروژه‎های اجرا شده از سوی «طراحان ماندگار عصر» عبارت است از: «تبریز 2018» در ائل‎گلی تبریز، طراحی معماری ساختمان پایانه جدید یک تبریز، ساختمان جدید استانداری آذربایجان شرقی در میدان شهدای تبریز، عناصر شهری مربوط به بازی‎های آسیایی و زیباسازی ورزشگاه رضازاده اردبیل برای مسابقات بین‎المللی والیبال، سازه‎های چادری و نیمکت‎های پارک آب‎وآتش تهران، عنصر شهری I love Tehran در میدان آزادی تهران، عناصر معماری شهری مذهبی در میدان امام حسین تهران، عناصر شهری مربوط به شهید قاسم سلیمانی و ذوالفقار در سطح شهرها و همین‎طور پروژه‎های دیگری در کیش، مشهد و باکو.

راه‌های ارتباطی با طراحان ماندگار عصر

وبسایت: info@tma-int.co
اینستاگرام: tarrahanemandegar@
تلفن تماس: 04533235093 - مدیر فروش و بازرگانی: 09120241589

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها