بر اساس قانون جمهوری اسلامی برخورداری‏ ازتأمین‏ اجتماعی‏ از نظر بازنشستگی‏ ، بیکاری ‏، پیری‏ ، ازکارافتادگی، بی‏ سرپرستی‏، در راه‏ ماندگی‏ ، حوادث‏ و سوانح ‏، نیاز به‏ خدمات‏ بهداشتی‏ و درمانی‏ ومراقبتهای‏ پزشکی‏ به‏ صورت‏ بیمه‏ و غیره ‏، حقی‏ که تمام مردم باید از آن برخوردار باشند.
کد خبر: ۱۳۱۸۷۶۲
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از صندوق هایی است که جهت پوشاندن جامه عمل به این اصل قانون اساسی تشکیل شده ودر جهت گسترش پوشش خدمات بیمه به آحاد مردم ایران زمین تلاش و کوشش می کند. این صندوق تا به امروز 227 هزار نفر را در استان آذربایجان شرقی تحت پوشش خود قرار داده است. ثبت نام در این صندوق تنها برای افراد 18 تا 50 سال امکان پذیر است وبیمه شوندگان می توانند از خدمات مختلفی از قبیل دریافت مستمری در صورت ازکارافتادگی کلی، بازنشستگی و یا دریافت مستمری توسط خانواده در صورت فوت بیمه شونده برخوردار شوند. خدمات بی نظیر این صندوق فرصت ویژه ای است که استفاده از آن میتواند آینده فرد و خانواده اش را تضمین نماید. به مناسبت شانزدهمین سال تاسیس این صندوق همکلام شدیم با محمد نظری مدیر استان آذربایجان شرقی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تا چگونگی فعالیت این صندوق را از زبان وی بشنویم.
 
2.	صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر؛ خانواده ای به وسعت شهر و روستا
 

مدیر استان آذربایجان شرقی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به جام جم گفت:« سوم خرداد ماه در تقویم کشور یادآور مقاومت مردم دلیر خرمشهر، پیروزی رزمندگان غیور اسلام در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر قهرمان از لوث وجود نیروهای بعثی است. از سوی دیگر سوم خردادماه در تقویم کشوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سالگرد تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ثبت شده است. با توجه به اینکه امسال شانزدهمین سال تاسیس این صندوق است، طرح ویژه ای در نظر گرفته ایم تا از میان کسانی که برای اولین بار به جرگه بیمه شدگان این صندوق می پیوندند به قید قرعه 16 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و 160 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس تقدیم گردد. به همین مناسبت برای کارگزاران محترم نیز امتیاز ویژه ای در نظر گرفته ایم تا 16 درصد به حق الزحمه ای که این بزرگواران بابت فعالیت هایشان دریافت می کنند ، در این مدت اضافه گردد.»

بیمه در استان آذربایجان شرقی

محمد نظری ادامه داد:« در استان آذربایجان شرقی تا امروز 227 هزار نفر تحت پوشش ما بیمه شده اند که نسبت به سال قبل در مدت مشابه حدود 14 درصد رشد داشته ایم.شهرستانهای بستان آباد، هریس، سراب بیشترین سطح پوشش و شهرستانهای مرند،سراب و شبستر بیشترین تعداد مستمری بگیر را دارند. سال گذشته صندوق ما برای استان آذربایجان شرقی تعداد 14500نفر سهمیه در نظر گرفته بود که به لطف خدا و با اطلاع رسانی که توسط رسانه های انجام شد علیرغم اینکه بیماری کرونا محدودیت زیادی ایجاد کرده بود توانستیم آمار 23 هزارنفری در تعداد بیمه شوندگان را به ثبت برسانیم. این آمار باعث شد در رتبه بندی در میان استانهای فرابرتر کشور قرار بگیریم. امسال سهم ما 50 درصد افزایش یافته است و حدود 34هزارنفر برای کل سال در نظر گرفته اند که از این تعداد 4400نفر باید در سه ماهه اول سال ثبت شود تا ما جزء استانهای برتر کشور قرار بگیریم.خوشبختانه ما توانسته ایم تا همین امروز این آمار را از بیمه شدگان را تا امروز به ثبت برسانیم و بیمه شوندگان امروز تا آخر خرداد ماه جزء سهمیه تابستانه ما قرار خواهند گرفت.این دستاوردی است که ما در سایه تعامل هدفمند با رسانه ها به آن دست یافته ایم.»

وی افزود:« وجود سه عنصر در استان آذربایجان شرقی باعث میشود که ما بتوانیم در صندوق  بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آمار قابل توجهی را از حیث تعداد بیمه شونده به ثبت برسانیم.اولین عنصر به مردم شریف آذربایجان اختصاص دارد که دارای بینش اقتصادی قابل توجهی هستند ودر زندگی خودهمواره افق بلندمدت را مد نظر قرار می دهند.مساله ای که علت وجودی بیمه نیز بر همان اساس قرار  گرفته است که مردم به فکر سالهای آتی خود بوده و افق بلند زندگی خود را مد نظر قرار دهند.در واقع فرهنگ بیمه در استان آذربایجان شرقی به خوبی جا نهادینه شده است.دومین عنصر کارگزاران تلاشگر ما هستند. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر در استان آذربایجان شرقی 101 کارگزاری دارد که بیش از نیمی از آنها موسسات مستقل هستند که با اعطای مجوز به افراد حقیقی شروع به کار کرده اند.تلاش کارگزار برای انجام به موقع خدمت رسانی به مردم، همکاری و تعامل گسترده با مسئولین محلی عواملی است که باعث میشود بتوانیم کارنامه موفقی را در استان به ثبت برسانیم. سومین عنصر اعتماد مردم به رسانه ها،اعم از شبکه استانی سهند،رسانه های مکتوب و مجازی باسابقه و شناخته شده استان است که باعث میشود صندوق ما در تمام نقاط استان شناخته شده و به آن اعتماد شود.»

گستره مشمولین صندوق

او ادامه داد:« ابتدای فعالیت صندوق تنها روستاییان که ساکن روستا عشایر می توانستند در آن ثبت نام نموده و از خدمات ما استفاده کنند.اما پس از مدتی به سبب نیاز جامعه و با طی شدن مراحل قانونی آن، به تدریج  کشاورزان غیر ساکن روستا، ساکنین شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر، رانندگان حمل کالا و مسافر اعم از وانت،مینی بوس،اتوبوس،ترانزیت،قالی بافان شهری و روستایی و تمام مشاغل مرتبط اعم از رنگرزی، ورنی بافی، گلیم بافی و ...ومشاغل دویست و سی گانه کشاورزی بر اساس لیست اعلامی جهاد کشاورزی که عناوینی مانند تهیه ترشیجات فصلی در خانه را نیز شامل می شود،به مشمولین ما اضافه شدند و ما خانواده گسترده ای از اعضا را درحال حاضردرکنار خود داریم که مایه مسرت و خوشحالی ماست. این افراد اگر مشمول بیمه اجباری نباشند، برای آنها کد کارگاهی صادر نشده باشد، تحت پوشش بیمه دیگری نبوده و یاکافرما نباشند می توانند از خدمات صندوق ما استفاده کنند. در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی بالغ بر 10 هزار نفر راننده به عضویت صندوق ما در آمده اند.»

 وی افزود:« برخی اعضای صندوق ما نیز به صورت قراردادی بوده و یک نهاد حمایتی آنها را به ما معرفی کرده اند. تحت این عنوان ما حدود 900 نفر از زنان سرپرست خانوار در خانواده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر داریم که از طرف بهزیستی معرفی شده اند و 5 هزار نفر نیز از مددجویان محترم کمیته امداد امام خمینی(ره) به ما معرفی شده و تحت پوشش قرار گرفته اند. جمع حق بیمه ای که از افراد در صندوق ما کسر میشود 15 درصد سطح درآمدی انتخاباتی آنها می باشد که 5 درصد آن سهم بیمه گذار بوده و 10 درصد آن را دولت به عنوان یارانه غیرمستقیم پرداخت می کند.کسانی که از طرف نهادهای حمایتی معرفی میشوند، نیازی به پرداخت 5 درصد نداشته و همان نهاد این مبلغ را به صندوق پرداخت می نماید. در تفاهم نامه کشوری که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین منقعد شداین امکان نیز فراهم گشت تا هر کسی که بسیجی باشد و در کارگزاری هایی ما کارت عضویت بسیج را ارایه دهد در حکم معرفی نامه تلقی شده و بتواند به عضویت صندوق بیمه اجتماعی درآید.»
 
 
2.	صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر؛ خانواده ای به وسعت شهر و روستا
 

خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر

نظری عنوان کرد:« خدمات صندوق بصورت عمده در قالب بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی کلی تقسیم بندی می شود. از کار افتادگی کلی برای اعضایی از صندوق اختصاص می یابد که  بیش از 66 درصد توان جسمی خود را ازدست داده باشند و این مساله توسط کمیسیون های پزشکی معتمد استان تایید شده باشد.عموما روند بررسی این پرونده توسط کمیسیون های پزشکی زمانبر بود زیرا ما کمیسیون پزشکی مستقلی نداریم و با کمیسیون های تامین اجتماعی در تعامل هستیم.اما اخیرا برای حل این مشکل و سرعت بخشیدن به بررسی پرونده های از کارافتادگی با دانشگاه علوم پزشکی توافق نموده ایم تا بتوانیم به طور موازی و همزمان از ظرفیت آنها در سرعت بخشیدن به بررسی پرونده های پزشکی بهرمند شویم و زمان این پروسه را به حداقل برسانیم.در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی 657 نفر تحت عنوان از کارافتاده کلی از ما مستمری دریافت می نمایند. خدمت بعدی در خصوص فوت بیمه شونده اصلی است که همسر متوفی، فرزندان دختر تا قبل از ازدواج و اشتغال رسمی و فرزندان پسر تا زمان اشتغال به تحصیل حداکثر تا سن 20 سالگی از ما مستمری دریافت می نمایند. تحت این عنوان نیز ما 1152 پرونده مستمری بگیر فوتی در استان داریم. خدمت بعدی در خصوص بازنشستگی است که ما از عنوان مستمری سالمندی برای آن استفاده می کنیم. برای استفاده از این خدمت بیمه شونده باید 65 سال سن و حداقل 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.اما انواع دیگری از بازنشستگی های پیش از موعد را نیز ارایه میدهیم که با 70 سال سن و پرداخت حداقل 10 سال حق بیمه فرد میتواند پیش از موعدبازنشسته شود. همچنین افرادی که 66 سال سن داشته باشند و 14 سال سابقه پرداخت حق بیمه را در پرونده خود داشته باشند می توانند بادریافت 14 روز حقوق از ما، پیش از موعد بازنشسته شوند.اما توصیه من به بیمه شوندگان گرامی این است عجله ای در این خصوص نداشته باشند و اجازه دهند سابقه آنها به 15 سال برسد تا با توجه به قوانینی که داریم بتوانیم به آنها 20 روز حقوق پرداخت نماییم.مشخصا هر چه تعداد سالهای پرداخت حق بیمه از 15 بیشتر شود، مبلغ مستمری دریافتی در زمان بازنشستگی افزایش خواهد یافت. ما در استان آذربایجان شرقی 10142 نفر مستمری بگیر سالمندی داریم که کل مستمری بگیران استان ما را به تعداد 21951 نفر می رساند. خوشبختانه سال گذشته طرح همسان سازی حقوق مستمری بگیران را اجرا نمودیم و به طور میانگین 53 درصد افزایش حقوق برای آنها در نظر گرفته شد. برخی از این عزیزان تا 370 درصد شاهد افزایش مستمری خود بودند.»

امکان انتقال سابقه بیمه شونده

وی اظهار داشت:« خوشبختانه اتفاق خوب دیگری که رخ داد رفع مشکل نقل و انتقال سابقه پرداخت حق بیمه با دستور رییس جمهور محترم و مصوبه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی بود. در حال حاضر سوابق صندوق بیمه اجتماعی به سایر صندوق های بازنشستگی و خصوصا تامین اجتماعی قابل انتقال بوده و عکس آن نیز میسر است. درخصوص پرونده های فوتی و از کارافتادگان کلی اگر مجموع سوابق منتقله و سوابقی که نزدما موجود است بیشتر از 20 روز پرداخت حقوق شود درافزایش حقوق مستمری بگیران تاثیرگذار است اما در خصوص کمتر از این نیازی به انتقال به صندوق بیمه اجتماعی وجود ندارد چون ما همان 20 روز به بیمه شونده پرداخت می کنیم. اما در مورد سایر افراد و بازنشستگان پیش از موعد،افزایش سنوات سابقه باعث افزایش حقوق آنها میشود. توصیه ما به بیمه شونده این است که در انتقال سابقه عجله نکند و به شرطی مبادرت به انتقال سابقه نمایند که می دانند ظرف یکسال آینده می توانند از تعهدات درازمدت صندوق مانند بازنشستگی بهرمند شوند.زیرا امکان نقل و انتقال سابقه بیمه برای هر ایرانی دارای کد ملی، تحت هر شرایطی تنها یک بار امکان پذیر است.»

تنها تا 50 سالگی فرصت دارید

نظری در پایان عنوان کرد:« نکته ای که در خصوص صندوق ما اهمیت اساسی دارد این است که طبق قانون ما تنها می توانیم از افراد 18 تا 50 ساله ثبت نام به عمل آوریم.به همین دلیل افرادی که حتی یک روز هم از 50 سالگی آنها رد شده باشد نمی توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی ما برخوردار شوند. پس توصیه من به عزیزانی که متولد 1350 هستند و بر اساس روز و ماه تولدشان هنوز از مرز 50 سالگی عبور نکرده انداین است که فرصت طلایی ثبت نام در این صندوق را از دست ندهند.هموطنان عزیز می توانند با مراجعه به سایتroostaa.ir آدرس کارگزاران ما را در سراسر کشور مشاهده نمایند. بانک عامل ما در حال حاضر بانک کشاورزی است اما به صورت آزمایشی همکاری خود با بانک ملت را نیز شروع کرده ایم. امیدواریم در آینده نزدیک زمینه همکاری با دیگر بانکها مانند پست بانک که در تمامی روستاها نیز شعبه دارد فراهم شود. شماره حساب متمرکز ما در سراسر کشور حساب 600609 بان کشاورزی است وامکان پرداخت حق بیمه به صورت اینترنتی،حضوری و از طریق دستگاه های خودپرداز بانک ملت وجود دارد.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها