با چند نفر از زنان پیشگام و کارآفرین در پاویون زنان دهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری - اینوتکس 2021 آشنا شوید

این شیرزنان کارآفرین

از جالب‌ترین و نوآورانه‌ترین بخش‌های دهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس2021) که از 28 تا 31 اردیبهشت 1400 در پارک فناوری پردیس برگزار شد، پاویون زنان پیشگام و کارآفرین بود.
کد خبر: ۱۳۱۸۳۱۹

این بخش فرصتی ایجاد کرد تا بازدیدکنندگان بتوانند با زنان فعال در اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران بیشتر آشنا شوند و با آنها به تبادل‌نظر و تجربه بپردازند. در ادامه با فعالیت‌های چندنفر از این بانوان پیشرو بیشتر آشنا خواهیم شد.

یاراحمدی: باورمندی به خودتان و تفکراتتان، برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌هایتان مهم است

فریبا یاراحمدی، که خودش و همسرش دانش‌آموخته رشته کامپیوتر هستند و پیش‌تر در حوزه رسانه و نشریات کامپیوتری فعالیت می‌کردند، پس از مدتی متوجه شدند بحث تولید محتوای تخصصی و با کیفیت در حوزه فناوری اطلاعات دچار چالش‌های فراوانی است. آنها ۱۵سال پیش تصمیم گرفتند برای رفع این چالش‌ها، موسسه مطبوعاتی «دیده‌بان» را تاسیس کنند. ابتدا عمده فعالیت‌های این موسسه در حوزه امنیت فناوری اطلاعات و همکاری با برندهای خارجی سازنده آنتی‌ویروس بود و در مرحله بعد مجوز راه‌اندازی نشریات، سایت‌های خبری-تحلیلی و چاپ کتب مختلف را گرفتند.

یاراحمدی اشاره می‌کند: «بزرگ‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو شدیم، تغییر سیاست‌های کلان‌کشور و در پی آن مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها بود زیرا پس از اجرایی‌شدن تحریم‌ها، بسیاری از برندهای همکار ما دیگر اجازه فعالیت در کشور را نداشتند و همین باعث شد به فکر گسترده‌ترکردن دایره فعالیت‌های موسسه دیده‌بان بیفتیم و در حوزه‌هایی مثل پزشکی و سلامتی، گردشگری، مدیریت و توسعه فردی-سازمانی هم وارد شویم.» وی در ادامه افزود: «ما نیاز داریم در کشور فرهنگ‌سازی و بستر تولید محتوای غنی به‌وجود بیاید و این مهم جز با تخصیص بودجه به این امر ممکن نخواهد بود.» این بانوی کارآفرین در حوزه رسانه باور دارد اگر هر زنی به خودش و تفکرات، برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌هایش باور داشته باشد، جنسیت نمی‌تواند مانع و سدی در مسیر پیشرفتش باشد.

سارا سلیمی‌ نمین:
استوار در برابر بروکراسی اداری

سارا سلیمی‌نمین، مدیرعامل مدرسه و مرکز نوآوری «آب‌وآینه» است و با دکتری‌ مهندسی‌ صنایع از دانشگاه پلی‌تکنیک میلان فارغ‌التحصیل شده است.

این بانوی کارآفرین که در کارنامه خود سمت‌های مختلفی همچون مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیراجرایی و تحلیلگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر را دارد، سال۸۷ به علت ضعفی که در سیستم آموزش کشور می‌دید تصمیم گرفت مدرسه آب‌وآینه را تاسیس کند.

او البته می‌گوید در این مسیر با کم‌لطفی‌های زیادی از سوی متولیان امور در وزارت آموزش‌وپرورش روبه‌رو شده است ولی هرگز ناامید نشده و پس از ۱۰سال تلاش موفق شده سند مدرسه‌ را به‌گونه‌ای تنظیم کند که مورد موافقت وزارت آموزش‌وپرورش قرار بگیرد و بالاخره سال۹۷ با مجوز رسمی شروع به کار کند.

سلیمی‌ نمین به جام‌جم می‌گوید: «در این مدرسه سعی می‌کنیم محتواهای کتاب‌های درسی را به‌صورت درهم تنیده و با محوریت پروژه و بازی به کودکان ارائه کنیم تا بتوانند مطالب را به‌صورت سازنده‌گرا یاد بگیرند و صفاتی مثل کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار در آنها تقویت شود. در قدم‌بعدی این مرکز نوآوری در نظر دارد با فعالان حوزه فناوری اطلاعات و انیمیشن‌سازی وارد مذاکره شود بتواند محتواهای خود را در یک اپلیکیشن در دسترسی مردم قرار دهد.

مریم قاسمی: هیچ چالشی نیست که نتوان با خرد برای آن راه‌حلی پیدا کرد

مریم قاسمی، از حدود ۱۷سال پیش با دغدغه مستقل‌کردن کشور در حوزه تجهیزات پزشکی قلب‌وعروق، اقدام به تاسیس شرکت دانش‌بنیان «اَوِسینا» کرده است؛ این شرکت تاکنون توانسته بیش از هزار مرکز نصب در کل کشور داشته باشد و محصولات خود را که منطبق بر آخرین استانداردهای جهانی است به کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی نیز صادر کند.

قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «گرچه ما با شرایط تحریم روبه‌رو هستیم اما اگر بتوانیم به‌درستی از بستر موجود در کشور استفاده و اجناسی تولید کنیم که از لحاظ کیفی و ارائه خدمات پس‌ازفروش قابل‌قبول باشند و همچنین اصول بازاریابی و برندسازی را به‌درستی رعایت کنیم، باز هم در بازار جهانی تجهیزات‌پزشکی حرفی برای گفتن خواهیم داشت و می‌توانیم روی توسعه بازار صادراتی آن نیز سرمایه‌گذاری کنیم.»

این بانوی کارآفرین باور دارد هیچ چالشی نیست که نتوان با خرد برای آن راه‌حلی پیدا کرد. قاسمی ادامه می‌دهد: «خدا را شاکرم که به‌واسطه تعدد نقشی که زن‌بودن برایم ایجاب‌کرده، توانسته‌ام مهارت‌های مختلفی را کسب کنم که به خودسازی‌ هرچه بیشترم کمک می‌کند.»

او در پایان تأکید می‌کند: «زن باشید یا مرد، اگر شایسته باشید و مهارت داشته باشید و تلاش روزافزون کنید، مستحق موفقیت و پیشرفت هستید.»

نساء صادقی: امیدوارم جوان‌بودن یک زن مانع پیشرفتش نباشد

نساء صادقی از جوان‌ترین بانوان کارآفرین اینوتکس2021 و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «راد ورز تن» بود که به‌تازگی از «اپلیکیشن شادزی» رونمایی کرده است.

صادقی به جام‌جم می‌گوید: «مدتی است جامعه به اهمیت ورزش و سلامت پی‌برده است اما بسیاری از افراد نمی‌دانند در نزدیکی محل کار یا زندگی‌شان چه افراد یا باشگاه‌هایی به ارائه خدمات ورزشی مشغولند. به همین علت تصمیم گرفتیم بستری فراهم کنیم که در آن به‌صورت یکپارچه بهترین مربی‌ها و باشگاه‌های کشور معرفی شود. در نتیجه همه با هر سطح درآمد و سلیقه‌ای ‌بتوانند هوشمندانه و با توجه به نظرات و امتیاز کاربران، بهترین و نزدیک‌ترین خدمت را انتخاب کنند و از آن بهره‌مند شوند.»

این بانوی جوان کارآفرین از کم‌لطفی برخی مسوولان نسبت به او، به‌واسطه جوان‌بودنش گله‌مند اما امیدوار است فرهنگ شایسته‌سالاری در کشور تقویت شود و در آینده‌ای نه‌چندان دور با حمایت فدراسیون‌های ورزشی بتواند محصول خود را به‌صورت گسترده به مردم بشناساند.

خاتون شهبازی، امیدوار به فعال‌شدن ظرفیت‌های ایرانی در حوزه مد و لباس

سهیلا جبری، مادر خاتون شهبازی از بانوان خلاق و کارآفرین کشور در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی به‌منظور ایجاد فرصت‌‌های تازه برای رشد کشور تصمیم گرفت موسسه هنری «چیامُد» را تاسیس کند.

او که مادری کرد و پدری قشقایی دارد، همیشه دغدغه‌اش حفظ و توسعه میراث‌فرهنگی ایرانی برای نسل‌جوان بوده و دنبال راهی گشته است که بتواند تولید ملی را تقویت و چه‌بسا کشور را از واردات در حوزه مدولباس بی‌نیاز کند.

خاتون شهبازی در جایگاه مدیرمسوول چیامد به ما می‌گوید: «سال۹۷ تصمیم گرفتیم جشنواره‌ای به نام «سی‌پال» را ایجاد کنیم تا فرصتی باشد که افراد فعال در زیست‌بوم مد و لباس با هم آشنا شوند و به هم‌افزایی یکدیگر کمک کنند.»

شهبازی باور دارد بزرگ‌ترین چالشی که در این مسیر با آن روبه‌رو بوده‌اند، نبود زیرساخت‌های قبلی در کشور بوده‌ و همین مسأله باعث می‌شود بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هنوز تمایلی به تخصیص بودجه روی صنعت مدولباس نداشته‌ باشند اما دست‌اندرکاران چیامد و سی‌پال امیدوارند بتوانند مردم را بیش‌ازپیش با ظرفیت‌های موجود در این صنعت آشنا و به توسعه پایدار کشور کمک کنند.

شهبازی در پایان می‌گوید: «ایران، مادر همه ماست و به جوانان خوش‌فکر و هم‌دل نیاز دارد. از نسل آینده می‌خواهم در کشور بمانند و فردای بهتری برای وطن بسازند.»

مریم رجبی فقیهی - دانش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها