گوشی‌ های گوش‌ دار
چطور جلوی استراق‌ سمع گوگل را بگیریم؟

گوشی‌ های گوش‌ دار

با جدیدترین قابلیت‌های آخرین نسخه سیستم‌عامل موبایل اپل بیشتر آشنا شوید

نسل جدید آی‌او‌اس

بالاخره و پس از یک دوره دو ماهه تست بتا توسط کاربران، اپل آخرین نسخه از سیستم‌عامل مخصوص دستگاه‌ های هوشمند خود را به‌صورت عمومی برای کاربران عرضه کرد.
بالاخره و پس از یک دوره دو ماهه تست بتا توسط کاربران، اپل آخرین نسخه از سیستم‌عامل مخصوص دستگاه‌ های هوشمند خود را به‌صورت عمومی برای کاربران عرضه کرد.
کد خبر: ۱۳۱۸۳۱۴

اگر پیگیر اخبار مرتبط با این سیستم‌عامل بوده باشید، می‌دانید یکی از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در نسخه 14.5 سیستم جدیدی است که به کاربران کنترل بسیار بیشتری در زمینه داده‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده با اپلیکیشن‌ های نصب شده می‌دهد البته نسخه اولیه حاوی مشکلاتی بود که باعث شد اپل تنها یک روز بعد اقدام به عرضه نسخه 14.5.1 کند، چیزی که سال‌ها بود در این شرکت اتفاق نمی‌افتاد اما حالا دیگر سیستم‌ عامل جدید اپل آماده کار شده و می‌توانید با به‌روزرسانی به آخرین نسخه بهتر و بیشتر بر امنیت حریم‌خصوصی خود نظارت کنید.

این تمام داستان نیست، چرا که اپل در آخرین نسخه از سیستم‌عامل خود تنها به بهبود حفظ حریم خصوصی بسنده نکرده و مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید را برای تمام گروه‌های کاربران در نظر گرفته که به صاحبان آیفون و آیپد‌های سازگار با آن امکان‌می‌دهد از گوشی خود بهتر و بیشتر استفاده کنند.

تازه چه خبر؟

همان‌طور که گفتیم، آخرین نسخه سیستم‌های‌عامل‌ iOS و iPadOS را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین جهش‌های آنها در چند نسخه اخیر به‌شمار آورد.

در کانون این به‌روزرسانی سیستم شفافیت اطلاعات پایش‌ شده یا ATT قرار دارد که به کاربران امکان می‌دهد به صورت کاملا کنترل شده اطلاعات شخصی و دیگر داده‌های قابل واکاوی را با اپلیکیشن‌های به‌خصوص به‌اشتراک بگذارند.

این سیستم در اصل قرار بود همزمان در نسخه 14 به کاربران عرضه شود، اما برای دادن فرصت کافی به توسعه‌دهندگان برای سازگاری با این قوانین جدید تا کنون به تعویق افتاده بود. اما در کنار ATT گستره وسیعی از قابلیت‌های جدید و به‌روزرسانی‌های کاربردی در نسخه 14.5 دیده می‌شود که فهرست کردن تمام آنها در این گزارش ممکن نیست. اما در بین این ویژگی‌ها چند مورد به‌خصوص وجود دارند که می‌توانند شما را مجاب کنند هرچه زودتر سیستم‌عامل گوشی یا تبلت خود را به این نسخه ارتقا دهید. در ادامه برخی از این قابلیت‌های جدید را با هم مرور می‌کنیم:

باز کردن قفل گوشی بدون برداشتن ماسک: همه‌گیری کرونا و رواج استفاده از ماسک برای محافظت دربرابر آن باعث شد یکی از بهترین قابلیت‌های آخرین پرچمداران اپل یعنی Face ID تقریبا بی‌مصرف شود. این فناوری کاربردی که اتفاقا به کاربران اجازه می‌دهد بدون لمس گوشی قفل آن را باز کنند وقتی ماسک روی چهره داشته باشید به‌درستی کار نمی‌کند و مجبور می‌شوید به روش‌های دیگر مثل وارد کردن پین یا استفاده از اثر انگشت متصل شوید.

اپل برای رفع این مساله در نسخه 14.5 راه‌حلی پیدا کرده که البته محدود به آن دسته از کاربرانی که از ساعت هوشمند اپل‌واچ در کنار گوشی استفاده می‌کنند می‌شود. برای استفاده از این ویژگی سیستم‌عامل ساعت شما هم باید به آخرین نسخه یعنی watchOS 7.4 ارتقا پیدا کند.

این قابلیت که Unlock With Apple Watch نام‌ دارد به‌صورت پیش‌فرض فعال نمی‌شود، پس اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید باید خودتان دست به کار شوید. برای این کار وارد Settings> Face ID & Passcode شوید و رمز عبور خود را وارد کنید. حالا در فهرست نمایش داده شده باید دکمه روبه‌روی Unlock With Apple Watch را به حالت روشن درآورید.

حالا اگر ساعت اپل‌واچ شما نزدیک گوشی باشد، برای آن رمز عبور تعیین کرده‌باشید و قفل آن باز باشد می‌توانید تنها با کشیدن انگشت روی صفحه نمایش گوشی را باز کنید و نیازی به وارد کردن رمز عبور نخواهید داشت. با باز شدن قفل گوشی روی ساعت اعلان آن هم نمایش داده می‌شود که در صورت لزوم می‌توانید با انتخاب گزینه Lock iPhone آن را مجددا قفل کنید.

دستیار صوتی هوشمندتر : تا پیش از این وقتی از دستیار صوتی Siri برای پخش موسیقی استفاده می‌کردید، به‌صورت پیش‌فرض اقدام به پخش از سرویس Apple Music می‌کرد و برای استفاده از سرویس‌های دیگر باید نام اپلیکیشن‌ موردنظر را هنگام بیان دستور صوتی ذکر می‌کردید.

با ارتقا به نسخه 14.5 پس از اولین باری که از Siri بخواهید آهنگی را برای شما پخش کند می‌توانید از فهرست نمایش داده شده سرویس استریم موسیقی موردنظر را انتخاب کنید تا دیگر هر بار لازم نباشد نام آن را ببرید.

ایموجی‌ های جدید: یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های عرضه نسخه‌های جدید سیستم‌عامل برای کاربران آیفون و آیپد، اضافه شدن ایموجی‌های جدید و گاه جذاب به مجموعه وسیع ایموجی‌های اپل است. نسخه 14.5 با 217 ایموجی جدید یکی از پر و پیمان‌ترین بسته‌های افزایشی در نوع خود به شمار می‌رود. به‌علاوه قابلیت جست‌وجوی مستقیم ایموجی‌ها که از نسخه 14 به آیفون افزوده شده بود حالا در دسترس کاربران آیپد هم خواهند بود و می‌توانند بدون گشتن در بین صدها ایموجی به‌صورت دستی آنچه را لازم دارند به‌سرعت پیدا کنند.

دیگر موارد

همان‌طور که گفتیم در نسخه 14.5 سعی شده به نیازهای تمام گروه‌های کاربران آیفون و آیپد توجه شود، در نتیجه علاوه بر قابلیت‌های ذکر شده شاهد افزوده شدن توانایی‌های جدید و متنوع دیگری به این سیستم‌عامل هستیم.

مهم‌ترین این موارد و خبری خوش برای گیمرها، سازگاری دسته‌های کنسول‌های بازی نسل نهم با گوشی‌های اپل مجهز به نسخه 14.5 است که به کاربران آیفون و آیپد بالاخره امکان می‌دهد به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های جانبی از دسته‌های بازی PS5 و Xbox X برای بهتر کردن کیفیت بازی خود کمک بگیرند.

پشتیبانی از اتصال 5G در هر دو سیم‌کارت برای خانواده آیفون 12 و قابلیت پیدا کردن موقعیت هدفون‌های بی‌سیم PowerBeats Pro، آیفون، آیپد، اپل‌واچ، مک و ایرپاد با استفاده از اپلیکیشن Find My App هم از دیگر ویژگی‌های جالبی هستند که کار کردن با گوشی‌های اپل را راحت‌تر و لذتبخش‌تر از همیشه می‌کنند.

خشایار مریدپور - روزنامه‌نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها