مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ:

مشترکان پایتخت با صرفه جویی در مصرف برق به صنعت برق کمک کنند

همین که هوا رو به گرمی می‌گذارد، این قبض‌ های برق است که دود از کله مشترکین خانگی بلند می‌کند. مثل فصل زمستان که غول همه قبض‌ها را قبض گاز تشکیل می‌دهد. اما امسال با توجه به رشد قیمت‌ها در همه حوزه‌های مخارج خانوار، ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌ها بااهمیت‌تر شده است؛ موضوعی که با توجه به افزایش ۲۶ درصدی تعرفه برق بهای مشترکین پرمصرف دیگر قابل چشم‌پوشی نیست. مضاف اینکه این قطعی‌های گاه و بی‌گاه نیز خبر از کم‌برقی سراسری می‌دهد و لزوم صرفه‌جویی خانوارها را به عنوان موثرترین بخش مصرف‌کننده‌ها صدچندان می‌کند.
کد خبر: ۱۳۱۸۱۹۳

به گزارش جام جم آنلاین، واقعیت این است که صرفه‌ جویی در مصرف برق کار بسیار ساده‌ای است و با کمی دقت می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای در این‌باره موفق بود.

در این مجال سعی کرده‌ایم شما را با آسان‌ترین روش‌های صرفه‌جویی در مصرف برق آشنا کنیم.

خورنده‌های برق را دور بیندازید

دیگر کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که از لامپ‌ های کم‌ مصرف استفاده نمی‌کند. اما در بازار روشن‌کننده‌های کم‌مصرف انواع مختلفی وجود دارد که باز هم برای مصرف کمتر برق و روشنایی بیشتر رقابت می‌کنند.

استفاده از لامپ‌های پرنور کم مصرف مانند لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌تواند شما را از روشن کردن لوسترهای پرانشعاب بی‌نیاز کند البته ناگفته نماند که همیشه تعویض همه لامپ‌ها ممکن است بار زیادی را در یک ماه روی دوش خانواده بگذارد اما براساس تخمین‌ها این هزینه طی ۱۸ ماه با کاهش بهای برق مصرفی دوباره به جیب خانواده برمی‌گردد.

اما تعویض وسایل پرخور برقی تنها به وسایل روشنایی ختم نمی‌شود و خانواده‌ها باید برای تعویض وسایل قدیمی برقی نیز برنامه زمان‌بندی مناسبی داشته باشند.

یکی از پرمصرف‌های خانگی در صورت کهولت سن، انواع یخچال و فریزر است. طبق بعضی از تحقیقات، یخچال‌هایی که عمرشان از ۲۰ سال گذشته است نسبت به همتایان جوانشان چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد برق بیشتری مصرف می‌کنند.

این موضوع با توجه به متصل‌بودن همیشگی یخچال‌ها به جریان برق قابل ملاحظه است. واقعیت این است که در جهان فناوری یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان، انرژی‌های محدود و پایان‌پذیر است و همین موضوع آنها را به سمت و سوی کم‌مصرف‌ترین‌ها سوق می‌دهد.

پرخورها را بشناسید و محدودشان کنید

در میان وسایل برقی خانگی نام چند وسیله به پرمصرف‌بودن معروف است که از این میان می توان به اتوبخار، اتوپرس، لباسشویی، کولر گازی، فرهای برقی و مولتی کوکرها اشاره کرد.

واقعیت این است که همیشه نمی‌توان استفاده از این وسایل را تعطیل کرد اما می‌توان استفاده از آنها را محدود، جایگزین یا حتی به زمان دیگری موکول کرد.

مثلا در خصوص انواع خوراک‌پزهای برقی بهتر است به جای استفاده از وسایل برقی به وسایل گازی روی آورد و تا حد امکان پختن این نوع غذاها را به ساعات کم‌باری موکول کنیم.

درباره وسایل پرمصرفی مانند لباسشویی و اتو نمی‌توان حرف از تعطیلی آنها زد. در این موارد بهتر است زمان استفاده از آنها را به صبح‌ها یا آخر شب‌ها منتقل کنید تا از تخفیف‌های مصرف در زمان کم‌باری بهره‌مند شوید.

جلوی اشتهای وسایل به برق را بگیرید

در بیشتر دفترچه‌های راهنمای وسایل نکاتی گفته شده است که به روش‌های کاهنده مصرف انرژی معروفند.

مثلا درباره یخچال گفته می‌شود از باز و بسته‌کردن پیاپی در یخچال یا باز گذاشتن در آن به صورتی که صدای هشدارش بلند شود پرهیز کنید.

راهکار ساده‌ای که می‌تواند تا حد زیادی از مصرف انرژی برق یخچال بکاهد، خرید یک کلمن ساده و قراردادن آن روی میز آشپزخانه است که تا حد زیادی از باز و بسته شدن در یخچال برای برداشتن آب خنک می‌کاهد یا درباره لباسشویی بر وزن دقیق لباس‌ها تاکید ویژه‌ای شده و این کار را یکی از روش‌های صرفه‌جویی می‌دانند.

چنانچه دفترچه راهنمای وسایلتان را در اختیار ندارید، با یک سرچ ساده می‌توانید راهکارهای صرفه‌جویی انرژی برق برای وسیله مدنظرتان را پیدا کنید.

چشمتان به ساعت باشد

تا سال گذشته که قبض‌ ها کاغذی بود، جدولی از بهای برق مصرفی در بازه‌های زمانی متفاوت به چشم می‌خورد.

واقعیت این است که صنعت برق برای مشترکینی که حواسشان به زمان استفاده از برق هست، مشوق‌های مالی خوبی قرار داده و صد البته برعکس برای مشترکین بی‌توجه به زمان مصرف، جریمه دو برابری پیش‌بینی کرده است.

در فصل گرما ساعات پرباری شبکه برق بین ساعت‌های ۱۲ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ تعیین شده است و بهای برق مصرفی در این بازه زمانی دو برابر بهای برق مصرفی در ساعات میان‌باری است.

در ساعات کم‌باری که از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح است، بهای برق مصرفی نصف بهای برق مصرفی میان‌باری است.

گفتنی است در ساعات باقی‌مانده، بهای برق مصرفی، معمولی محاسبه می‌شود. استفاده به‌موقع فقط یک برنامه زمان‌بندی می‌خواهد و بس!

لامپ اضافی خاموش!

شاید تا این جمله را بخوانید یاد انیمیشن بابابرقی بیفتید که در دهه ۷۰ در لابه‌لای پیام‌های بازرگانی برای خانواده‌ها پخش می‌شد اما واقعا این یک راه ساده برای کاهش مصرف برق است.

براساس برخی از تحقیقات که از سوی سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته است، انرژی مصرفی برای لامپ‌های اضافی خاموش‌نشده در سال به اندازه برق مصرفی ۱۰ واحد صنعتی ۲۰۰۰ متری است.

واقعیت این است که اگر بتوانید کودکانتان را در این صرفه‌جویی ساده با خودتان همراه و این شیوه را به صورت نهادینه در منزلتان اجرایی کنید خیلی سریع‌تر به نتیجه خواهید رسید.

تنظیم خنک‌کننده‌ها

یکی از دلایلی که مصرف برق در فصل گرما را به نقطه اوج می‌رساند، استفاده مشترکین از انواع خنک‌کننده‌ها در قالب کولرهای آبی و گازی است.

درباره مصرف کولرهای گازی همین قدر بدانید که آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق ادعا کرده است که میزان برق مصرفی کولرهای گازی در دمای غیر استاندارد برابر با میزان برق مصرفی یک دستگاه استخراج‌کننده رمزارز یا ماینر است که امسال بلای جان نیروگاه‌های ایران شده است! اما اگر همین پرمصرف‌های خنک‌کننده را روی دمای ۲۶ تا ۲۴ درجه تنظیم کنیم می‌توانیم تا ۲۵ درصد در مصرف برق کولرهای گازی صرفه‌جویی کنیم.

استفاده از سایه‌بان و همچنین دور کند کولرهای آبی نیز صرفه‌جویی ۳۰ درصدی را برای مشترکین به ارمغان می‌آورد. نکته مهم دیگر درباره این وسایل استفاده از کولرهای گازی اینورتر و دارای کنترل هوشمند است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها