بهروز عطایی در گفت‌و‌گو با جام‌جم:

نباید دنبال نتیجه بود

تحقق رویا یک‌شبه حاصل نمی‌شود؛ این امر قطعا مقدماتی می‌خواهد و برای تیم‌ملی والیبال ایران که به دنبال رویای سکو در المپیک است این مقدمه در واقع لیگ ملت‌های والیبال است. 
کد خبر: ۱۳۱۷۷۵۸

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ به فاصله چند روز مانده به آغاز دوره جدید لیگ ملت‌های والیبال با بهروز عطایی سرمربی تیم‌ملی جوانان در رابطه با این رقابت‌ها و شرایط تیم‌ملی والیبال ایران همکلام شدیم.

 

ساز و کار برگزاری این دوره از لیگ ملت‌ها گویا تغییر کرده است.

بله. در مجموع نحوه برگزاری رقابت لیگ ملت‌های والیبال به‌گونه‌ای است که بیشتر شبیه به رقابت‌های جام‌جهانی به‌نظر می‌رسد. در واقع این رقابت‌ها کارزاری درست برای تدارک دیدن تیم‌ها قبل از المپیک است.

اما همه تیم‌ها فقط برای بازی‌های تدارکاتی گام به این رقابت‌ها نمی‌گذارند و اهداف دیگری هم دارند.

بله، برخی تیم‌ها دیدگاه دیگری به این رقابت‌ها دارند و با تمام قدرت گام به میدان می‌گذارند.  در دوره اخیر قهرمان المپیک،  قهرمان لیگ ملت‌های والیبال هم شد. این نشان می‌دهد که تیم‌ها با استراتژی‌های مختلف وارد این رقابت‌ها می‌شوند.

در رابطه با آلکنو چه نظری دارید، او می‌تواند تیم‌ملی را به اهدافش برساند؟

ولادیمیر آلکنو مدت زیادی نیست که در تیم‌ملی والیبال ایران کار خود را شروع کرده و فرصت زیادی در اختیار نداشت ولی تمرکز زیادی روی موضوع عملکرد تیم‌ملی و بازیکنان دارد. او اهداف خاصی را مدنظر دارد و می‌خواهد به آنها برسد. من گمان نمی‌کنم که آلکنو در لیگ ملت‌های والیبال به دنبال نتیجه‌گیری باشد و بیشتر به دنبال این است که ترکیب واقعی را پیدا کند. البته او نیم نگاهی به عملکرد نتیجه‌گرایانه خواهد داشت.

پس به نظر شما تیم‌ملی والیبال ایران به دنبال نتیجه‌گیری است؟

تیم‌ملی والیبال ایران در این دوره از رقابت‌ها به هر دو بُعد (آمادگی و نتیجه‌گیری) نگاه خواهد کرد. این تیم بیشتر می‌خواهد آمادگی لازم را برای حضور در المپیک به دست بیاورد.  در این رقابت‌ها هر تیم 15‌مسابقه انجام می‌دهد و مربیان یک نگرشی پیدا می‌کنند که بر اساس آن به بهترین شناخت ترکیبی جهت حضور در المپیک می‌رسند. رسیدن به جمع‌بندی نهایی جهت حضور در المپیک بسیار مهم است.

تیم‌ملی دوره گذشته به مقام ششم رسید. در این دوره پیش‏ بینی شما چیست؟

نظر من این است که تیم‌ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال نباید دنبال نتیجه‌گیری باشد. تیم اگر دنبال نتیجه باشد این موضوع می‌تواند منجر به فرسودگی بازیکنان شود. دنبال نتیجه بودن باعث می‌شود فشار بر روی چهار، پنج بازیکن زیاد باشد و برای المپیک مشکلات جسمانی و البته بی‌انگیزگی پیش می‌آید.

با این اوصاف نتیجه نگرفتن در لیگ ملت‌ها اصلا اهمیتی ندارد، درست است؟

تیم‌ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها چهارم یا پنجم بشود اما در المپیک ضعیف ظاهر شود موفق عمل نکرده‌ایم. فشار و نگرش مبنی بر نتیجه‌ گیری در لیگ ملت‌ها چیزی جز بار روانی منفی برای بازیکنان به دنبال نخواهد داشت. فدراسیون والیبال برای المپیک، آرمانی را تعریف کرده است که حضور در جمع چهار تیم برتر المپیک است. تیم ایران با همین تیم‌های حاضر در لیگ ملت‌ها در المپیک هم بازی دارد و باید در همین رقابت‌ها راه چگونه بردن این تیم‌ها را یاد بگیرد.

 گویا قرار است تغییراتی اساسی در نحوه برگزاری لیگ ملت‌ها به وجود بیاید و حتی شاید کلا از جدول رقابت‌های بین‌المللی والیبال در سال‌های آینده حذف شود. نظر شما چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های والیبال دنیا این است که تعداد مسابقات ورزشی هیچ رشته ورزشی به اندازه والیبال نیست. شما در بسکتبال این حجم از مسابقات را نمی‌بینید. در هندبال، فوتبال و رشته‌های دیگر نیز چنین چیزی حاکم نیست. اما والیبال هر سال رقابت لیگ ملت‌های والیبال را دارد و دو سال یک بار نیز رقابت‌های جهانی برگزار می‌شود. در کنار آن شاهد رقابت‌های المپیک و قاره‌ای والیبال هم هستیم. جام‌جهانی هم که جای خود دارد. با یک رشته‌ای مواجه هستیم که مدام برای آن مسابقات متعدد و سنگین در طول سال برگزار می‌شود.  اگر به تعداد بازی‌های ملی بازیکنان والیبال هم نگاه کنید متوجه این موضوع می‌شوید. ورزشکار هیچ رشته‌ای به اندازه والیبالیست‌ها بازی ملی ندارد. این موضوع تعدد مسابقات خودش بار روانی و جسمانی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که لیگ ملت‌های والیبال کم‌اهمیت‌تر از مسابقاتی نظیر جام‌جهانی به شمار می‌رود. در این رقابت‌ها تیم‌ها با ترکیب اصلی نمی‌آیند و با بازیکنان ذخیره خود بازی می‌کنند. این رقابت‌ها بیشتر نگاه تجاری دارد تا نگاه فنی و ارزش‌گذاری بازیکنان. من گمان می‌کنم تغییراتی اساسی در رابطه با نحوه برگزاری رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال اتفاق خواهد افتاد.

گفت و گو از: هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها