شرکت «آریا سنجش آسیا» اولین طراح و سازنده سامانه‌های توزین درحال حرکت در کشور است و محصولاتش را گارانتی و با بالاترین سطح دقت و صحت عرضه می‌کند

بومی‌سازی فناوری تولید سنسور وزن و نمایشگرهای توزین پویا

متخصصان شرکت دانش‌بنیان «تراشه‌ پرداز پویا» موفق به ساخت دستگا‌ه‌های آزمونگر تجهیزات برق صنعتی شده‌اند که از دانش‌فنی بسیار بالایی برخوردار است

تست تجهیزات برق قدرت را به تپکو بسپار

دستگاه‌ های تست تجهیزات برق صنعتی (برق قدرت)، با هدف پیاده‌کردن تست‌های عملکردی برای راه‌اندازی این تجهیزات یا انجام تست‌های دوره‌ای با هدف پیشگیری از بروز ناخواسته خرابی استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۷۶۴۸

نحوه کارکردن با دستگاه‌های تست تجهیزات برق صنعتی و پُست‌های برق، از موضوعاتی است که به‌ندرت در کشور مرجعی برای آن وجود دارد.

معمولا شرکت‌ها یا افرادی که فعالیت تخصصی‌شان در این زمینه است، خودشان از سازندگان این دستگاه‌ها هستند و در این حوزه اطلاعات عملی دارند.

تست تجهیزات برق قدرت را به تپکو بسپار

تجهیزات برق صنعتی و پست‌های برق علاوه‌بر اینکه پس از ساخته‌شدن در کارخانه تولیدکننده تست می‌شوند، در محل نصبشان نیز باید قبل از راه‌اندازی مورد آزمایش قرار بگیرند و همچنین در طول مدت بهره‌برداری هم طبق یک زمان‌بندی خاص، در دوره‌های مشخصی تست می‌شوند.

شرکت دانش‌بنیان «تراشه‌ پرداز پویا» که با نام تجاری «تَپکو» (Tapco) شناخته می‌شود، از شرکت‌های باسابقه و خوشنام در حوزه تولید دستگاه‌های آزمونگر تجهیزات برق صنعتی است و علاوه‌بر آن، در دو زمینه دیگر نیز به‌طور مستقل از هم فعالیت می‌کند.

احمد عارف‌ مهر، هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیأت‌مدیره تپکو است. این شرکت که در سال 1377 به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرده است، در سه حوزه تولید دستگاه‌های تست‌کننده برای آزمودن تجهیزات برق قدرت، تولید دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی خودکار برپایه بارکد و آر‌اِف‌آی‌دی (RFID) و همچنین تولید پلاک‌های هوشمند برای دام‌ها که بر روی گردن، پا یا گوش آنها نصب می‌شود، فعال است. عارف‌مهر اعتقاد دارد در بیش‌از 20 سالی که از فعالیت مجموعه تپکو تا به‌امروز می‌گذرد، این شرکت همواره تمرکزش را بر تولید معطوف کرده است و هیچ‌گاه به‌دنبال مهندسی‌معکوس نمونه‌های خارجی یا حتی مونتاژ تجهیزات نرفته است. گفتنی است شرکت تپکو در سال 93 موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیانی از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری
شده است.

ماجرای شکل‌گیری «تَپکو»

هم‌بنیان‌گذار تپکو درخصوص نحوه شکل‌گیری و آغاز به‌کار این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «در ابتدا ما گروهی پنج نفره بودیم که در سال 1375 دورهم جمع شدیم تا یک شرکت تأسیس کنیم؛ اما دو هفته هم از این موضوع نگذشته بود که یکی از شرکا از این مجموعه جدا شد. چند ماه بعد هم یک نفر دیگر از گروهمان خارج شد. در این مقطع سه نفر مانده بودیم که در سال 1377 شرکت را ثبت کردیم؛ اما باز هم یکی از شرکای ما که در شرکت حضور فیزیکی و صرفا نقش سهام‌دار را در شرکت داشت، نهایتا پس‌از ده پانزده سال سهامش را واگذار کرد و مجموعه تپکو را ترک کرد. دیگر تنها من و شریک اصلی‌ام باقی مانده بودیم که سابقه دوستی‌مان به سال1366 برمی‌گشت؛ زمانی که وارد دانشگاه شده بودیم. خوشبختانه ما دو نفر از برادر به‌هم نزدیک‌تریم و تا به‌امروز بدون کوچک‌ترین مشکلی درکنار یکدیگر شرکت را اداره کرده‌ایم. امیدواریم به‌یاری خداوند متعال، در ادامه مسیر نیز موفق ظاهر شویم.»

در ادامه با حوزه‌های فعالیت تپکو آشنا می‌شوید.

تولید دستگاه‌های آزمونگر تجهیزات برق قدرت

رئیس هیأت‌مدیره مجموعه تپکو، فعالیت این شرکت در حوزه تولید دستگاه‌های تست برای تجهیزات برق صنعتی را این‌چنین تشریح می‌کند: «باتوجه به اهمیت بالای برق در زندگی روزمره همه انسان‌ها و همچنین ارزش مادی بسیار زیادی که تجهیزات برقی در حوزه صنعت دارند، می‌توان فهمید تولید دستگاه‌های تست‌کننده‌ای که بتوانند عملکرد تجهیزات برق قدرت را بررسی کنند، نیازمند دانش بالایی از نظر فنی‌ومهندسی است. درواقع دستگاهی که بتوان براساس خروجی‌های آن درخصوص صحت عملکرد تجهیزات به این اهمیت و دقت اعلام نظر کرد، در ساخت خودش هم باید استانداردهای بالایی رعایت شده باشد و همیشه به‌روز نگه‌داشته شود.»

عارف‌مهر اضافه می‌کند: «ما در حال حاضر پنج‌دستگاه تست در سبد محصولاتمان داریم که از نظر قیمت در مقایسه با دستگاه‌های مشابه خارجی، بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. از طرف دیگر، دستگاه‌های خارجی هیچ‌گونه پشتیبانی‌ای در کشور ندارند که این موضوع برای مشتریان ما بسیار مهم است؛ به این ترتیب مزیت دیگری که باعث ارجحیت دستگاه‌های تولیدی ما نسبت به دستگاه‌های خارجی می‌شود، خدمات پشتیبانی گسترده‌ای است که در تمام روزهای هفته و هر ساعت از شبانه‌روز در‌دسترس مشتریان ما قرار دارد.»

راه‌اندازی سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات و تولید دستگاه‌های آن

عارف‌مهر درباره این بخش از فعالیت‌های تپکو می‌گوید: «برای جمع‌آوری اطلاعات از دستگاه‌هایی مانند کنتورخوان استفاده می‌شود که به آنها «هندهِلد» (Hand Held) می‌گویند؛ هندهلدها وسایلی هستند که برای محاسبه و پردازش داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و طراحی آنها به‌گونه‌ای است که قابل‌حمل بوده و به‌راحتی در دست جا بگیرند. در حال حاضر تپکو شش مدل از انواع هندهلد را تولید می‌کند و بعید است تولیدکننده دیگری در سطح کشور باشد که این میزان از تنوع را در حوزه ساخت هندهلدها داشته باشد. تمام هندهلدهایی که ما تولید می‌کنیم، به تجهیزات ارتباطاتی نظیر اینترنت، جی‌اِس‌اِم (GSM)، اِس‌اِم‌اِس (SMS)، وای‌فای (WiFi) و همچنین نویسنده/خواننده(Reader/Writer) آر‌اِف‌آی‌دی (RFID) در فرکانس‌های مختلف مجهز هستند.»

وی می‌افزاید: «یک نمونه از فعالیت‌های تپکو در این حوزه که در نوع خودش از اولین سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات به‌شمار می‌رود، اجرای پروژه پارک حاشیه‌ای هوشمند در شهر بابل بوده که در سال 86 انجام شده است. شیوه کار این سیستم به این شکل بود که رانندگان پس‌از پارک‌کردن خودرویشان در حاشیه خیابان، برچسب‌هایی را از داخل به شیشه خودرو می‌چسباندند؛ از سوی دیگر هندهلدهایی که مجهز به یک سیستم نرم‌افزاری مخصوص شده بودند را در اختیار مأموران قرار داده بودیم تا با قراردادن آنها روی برچسب‌های هوشمندی که در طرف دیگر شیشه خودرو نصب شده بود، امکان محاسبه هزینه پارک، متناسب با مقدار زمانی که از پارک‌کردن خودرو گذشته بود را داشتند و نهایتا به‌طور قانونی این هزینه را از راننده دریافت می‌کردند. از آن به‌بعد، ما تاکنون تقریبا در 40 شهر کشور این سیستم را پیاده‌سازی کرده‌ایم که بزرگ‌ترین آنها شهر یزد بوده است.»

تولید پلاک‌های هوشمند برای دام‌ها

این کارآفرین در ارتباط با تولید پلاک‌های هوشمند دام مبتنی بر فناوری آر‌اِف‌آی‌دی، این‌چنین توضیح می‌دهد: «شرکت تپکو اولین و تنها تولیدکننده پلاک‌های هوشمند دام در سطح خاورمیانه است؛ درهمین راستا، انواع مختلفی از دستگاه‌های خوانش (Reader) اطلاعات از روی پلاک‌ها را نیز تولید و عرضه می‌کنیم. این تجهیزات مجهز به یک اپلیکیشن موبایلی است که به دامدار اجازه می‌دهد اطلاعات مربوط به دام‌هایش را روی گوشی همراهش مشاهده کند.»

وی در ادامه اظهار می‌کند: «یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیستم‌های پلاک هوشمند دام و تجهیزات خوانش اطلاعاتشان این است که دامدار با استفاده از هندهلدی که ما در این حوزه طراحی و تولید کرده‌ایم، می‌تواند کد مربوط به هر دام را از روی پلاکش بخواند و برای هرکدام از دام‌ها اطلاعاتی مانند وزن، مشکلات جسمی، میزان شیردهی و ... را درج کند. این اطلاعات از طریق هندهلد در سامانه ابری (Cloud) ما ثبت می‌شود و دامدار هر زمان که بخواهد، امکان دسترسی به این اطلاعات را روی گوشی همراهش خواهد داشت.»

چشم‌انداز «تَپکو»

به گفته رئیس هیأت‌مدیره تپکو، این مجموعه به‌ازای هر تجهیزی که به سبد محصولاتش اضافه می‌کند، همزمان کار روی محصول بعدی را نیز آغاز کرده است یا روند تکمیل آن را به‌پیش می‌برد. از سوی دیگر، این شرکت به‌دلیل سادگی و قابل‌فهم بودن فناوری به‌کار رفته در زمینه ساخت پلاک‌های دام و همچنین سهولت استفاده از این سیستم، نسبت به صادرات این گروه از محصولاتش بسیار امیدوار است؛ البته تا به‌حال دو فقره صادرات نیز به کشور قزاقستان داشته است که به‌خاطر تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران، در بخش دریافت پول از این کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و فعلا این روند را متوقف کرده است. آنها امیدوارند با پشتیبانی و مشاوره‌هایی که اخیرا از طرف معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری دریافت کرده‌اند، بتوانند بر مشکلات انتقال وجه بین‌المللی غلبه کرده و صادراتشان را در این حوزه دوباره از سر بگیرند.

تماس با «تراشه پرداز پویا»

وبسایت: tapco1.com
ایمیل: info@tapco1.com
تماس:02144180002
آدرس:تهران، کیلومتر 17 اتوبان
تهران-کرج، ابتدای بلوار پژوهش، پارک علم‌وفناوری دانشگاه تربیت‌مدرس، ساختمان پویش، شرکت «تراشه پرداز پویا» (تَپکو)


فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها