مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان؛

تولد نخستین کره گورخر در پارک ملی کویر مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: نخستین کره گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر متولد شد.
کد خبر: ۱۳۱۷۵۵۰

به گزارش جام آنلاین از سمنان؛ امیر عبدوس اظهار کرد: روزی که تصمیم به رهاسازی همه گورخرهای ماده آبستن به همراه یک نر نابالغ در طبیعت پارک ملی کویر گرفتیم، خیلی از همکاران و دوستان اضطراب خروج گورخرها از پارک و حرکتشان به سمت زادگاه اولیه خود یعنی توران را داشتند؛ بنابراین تمهیداتی برای پیشگیری از این اتفاق در نظر گرفته بودیم.

وی ادامه داد: از دو سال پیش، مکان سایت نگهداری گورخرها را که در گذشته در نقطه‌ای دوردست انتخاب شده بود را به کنار پاسگاه سنگفرش شاه‌عباسی منتقل کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان عنوان کرد: در این مکان یک سایت تکثیر مجهز با امکاناتی ازجمله، هشت فضای جداگانه برای جداسازی، راهروی ایمن برای جابه‌جایی بین فضاها، آبشخورها و وان‌های تغذیه، گیت‌های مقیدسازی و فضای مسقف که هیچ‌یک در سایت قبلی وجود نداشتند، ساختیم.

 عبدوس بیان کرد: برای انتقال گورخرها از سایت قدیم به اینجا یک تریلر کاروان حمل گورخر به ایمن‌ترین شکل ممکن ساخته شد که مشخصات فنی آن در پست‌های قبلی این صفحه موجود است.

وی افزود: در اطراف این سایت به همت محیط‌بانان چند آبشخور ساخته شد و ابتدا دو تا از ماده‌های آبستن برای آزمایش دو هفته در طبیعت رها شدند و هر روز برای آشامیدن آب و تغذیه به کنار سایت می‌آمدند و  ضمن اینکه از طریق راهروی تعبیه‌شده در سایت حتی برای تغذیه به جایگاه قبلی خود در داخل سایت هم باز می‌گشتند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: در یکی از روزهایی که در داخل جایگاه بودند درب را بسته و چند روز بعد در اواخر آبان‌ماه گله متشکل از پنج ماده آبستن و یک نر نابالغ با هم رهاسازی شدند تا نخستین گله گورخر آزاد در پارک ملی کویر را تشکیل دهند.

عبدوس عنوان کرد: از آن روز تا به حال محیط‌بانان این گله را هر روز رصد کردند تا در این روزها شاهد زایمان موفق نخستین کره گورخر متولد طبیعت باشیم.

وی اظهار کرد: هرچند این زایمان‌ها پیش از این در محیط محصور قبلی هم اتفاق افتاده بود؛ اما درصد موفقیت زایمان‌ها در اسارت به مراتب کمتر از طبیعت است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه منتظر تولد بقیه کره‌ها هستیم، از همت و پشتکار تمامی محیط‌بانان پارک ملی کویر و رضا شاه‌حسینی رئیس این پارک و مهدی لهردی معاون وی قدردانی کرد.

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها