کرونایی‌ ها می‌توانند حجامت کنند؟
پزشک طب‌ سنتی توضیح داد؛

کرونایی‌ ها می‌توانند حجامت کنند؟

هر آنچه باید در مورد انواع حجامت بدانید

حجامت سبب پیشگیری از کرونا می‌شود؟

متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی توضیحاتی درباره بایدها و نبایدهای انجام حجامت ارائه داد.
متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی توضیحاتی درباره بایدها و نبایدهای انجام حجامت ارائه داد.
کد خبر: ۱۳۱۷۲۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مهدی میرغضنفری متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی در گفتگو با بهداشت نیوز درباره موضوع حجامت اظهارداشت: حجامت مختص به ناحیه خاصی از بدن نیست و نقاط مختلف بدن را بنا بر نظر پزشک مربوطه برای التیام برخی از مشکلات می توان حجامت کرد.

وی افزود: به طور مثال حجامت سر که از میان دو ابرو تا وسط سر انجام می شود به التیام خارش و سنگینی سر، رفع سرگیجه و مشکلات چشم کمک می کند اما اگر حجامت ماهرانه نباشد گاهی با عوارضی همچون کم فهمی، کم حافظگی و فراموشکاری همراه خواهد بود همچنین حجامت پس سر ، سنگینی پلک‌ها، سر و پیشانی، بوی بد دهان و درد گوش را بهبود می‌دهد.

این پژوهشگر طب سنتی گفت: البته حجامت در ناحیه سر می تواند عوارضی در عملکردهای مغزی بر جای گذارد که در روایات نیز اشاره شده است، لذا ضروری است بدون نیاز حقیقی از این کار پرهیز شود.

وی یادآور شد: با حجامت زیر چانه، درد لثه و دندان، درد گلو و جوش های چانه بهتر خواهد شد. همچنین حجامت کبد برای کاهش گرمی و حرارت کبد و دفع سموم مفید است.

حجامت کلیه نیز به دفع سنگ کلیه کمک می کند و حجامت انتهای گودی کمر بیماری های مقعد، آماس بیضه، رحم و بواسیر را التیام می دهد اما از عوارض آن می توان به کاهش قوت و قدرت جنسی مردان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: از عوارض حجامت توسط افراد ناوارد و غیرمتخصص، پارگی شریان و ورید و همچنین شوک و غش ناشی از حجامت های تجویز نشده است و مهم تر اینکه حجامت مانند سایر خدمات درمانی باید در محیطی با استاندارهای بهداشتی انجام شود.

این پژوهشگر طب سنتی گفت: اگرچه در فصل بهار به علت تغییراتی در بدن، احتمال نیاز به حجامت بیشتر است، ولی حتماً برای انجام حجامت فصل بهار هم با پزشک مشورت کرد.

وی درباره تغذیه مناسب برای انجام حجامت گفت: حجامت با شکم خالی به خصوص صبح قبل از مصرف صبحانه باعث ایجاد ضعف در قوای بدن می شود و حجامت بلافاصله پس از صرف غذا سبب نقصان هضم و جذب ماده غذایی خواهد شد. در عین حال، یک ساعت قبل و بعد از حجامت نباید شکم پر باشد و غذایی خورده شود.

وی عنوان کرد: در روز تعیین شده برای خونگیری حتماً وعده های غذایی مخصوصاً صبحانه مصرف شود ترجیحاً صبحانه عسل یا مربا در غیر این صورت کمی عسل یا خرما مصرف شود.

میر غضنفری گفت: برای دفع بهتر مواد زاید از بدن از ۳ روز قبل از حجامت آش آلو، خاکشیر با آب گرم، سوپ جو، آب انار و آب زرشک مصرف کنید و از خوردن غذاهایی چون جگر، ماهی، پنیر و تخم مرغ بپرهیزید و بعد از حجامت شربت عسل، سکنجبین و عرقکاسنی بنوشید.

وی گفت: بعد از خونگیری می توان تا حدی از غذاها و میوه های خون ساز مثل عسل، بادام، زرده تخم مرغ، گوشت پرندگان کوچک یا تسویه کننده خون انار، زرشک، تمرهندی تازه، آب پنیرطبی استفاده شود.

وی تصریح کرد: به طور کلی افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شده اند باید توجه داشته باشند که در طول دوران بیماری حجامت نکنند، چرا که بدن در حال مقابله با ویروس بوده و نباید با اعمالی مانند حجامت بر ضعف بدن افزود. این افراد می‌توانند یک ماه بعد از بهبودی کامل و مشورت با پزشک متخصص طب سنتی حجامت کنند. در مورد اینکه حجامت سبب پیشگیری از کرونا می‌شود، هنوز موضوع ثابت نشده ولی به طور کلی حجامت پاکسازی بدن را به همراه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها