معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم، گفت:

توسعه ۲ هکتاری گلخانه‌ها در شش ماه نخست سال جاری در قم

کارشناسان شرکت دانش‌ بنیان «فناوری توحیدی آرمانشهر»، سامانه هوشمندی طراحی و تولید کرده‌اند که دما و رطوبت محیط گلخانه‌ها را پایش و تنظیم می‌کند

مدیریت هوشمند اقلیم گلخانه‌ ها با محصولات آرمانشهر

در سال‌های اخیر گلخانه‌ ها از جذاب‌ترین زمینه‌ها برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌اند و امروزه کسب‌وکارهای زیادی هستند که به‌طور اختصاصی در حوزه مدیریت هوشمند و کنترل اقلیم گلخانه‌ها فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۱۷۰۰۴

شاید دلیل این حجم از استقبال نسبت به گلخانه‌ها، فضای محدود و محصوری باشد که گلخانه‌ها دارند؛ این محیط می‌تواند مانند یک آزمایشگاه در اختیار شرکت‌های علم‌محور قرار گیرد و کار نصب حسگرها و پایش پارامترهای محیطی را برای آنها راحت‌تر کند. البته یک دلیل اساسی دیگر نیز اهمیت گلخانه‌ها در صنعت کشاورزی کشور است؛ به‌دلیل همان فضای سرپوشیده و قابل‌کنترل، گلخانه‌ها شرایط پایدارتری نسبت به زمین‌های زراعی دارند و محصول آنها معمولا بیشتر و باکیفیت‌تر از روش‌های دیگر کشاورزی خواهد بود.

مدیریت هوشمند اقلیم گلخانه‌ ها با محصولات آرمانشهر

این استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان از گلخانه‌ها هر دلیلی که داشته باشد، توانسته شرکت «فن‌آوری توحیدی آرمانشهر» را نیز به جمع کسب‌وکارهای فعال در این حوزه اضافه کند.

عبدالحامد نیک‌ روان، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت «فن‌آوری توحیدی آرمانشهر» این فعالیت را در سال 95 به‌طور رسمی شروع کرده است. تمرکز اصلی این شرکت بر مدیریت اقلیم گلخانه‌هاست و در این راستا اقدام به طراحی، تولید و نصب تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در گلخانه‌ها می‌کند.

داستان شکل‌گیری «آرمانشهر»

مدیر اجرایی مجموعه آرمانشهر در خصوص شکل‌گیری ایده تأسیس این شرکت می‌گوید: «در سال 95 یکی از دوستانم که صاحب گلخانه‌ای با زیربنای حدودا پنج‌هزار مترمربع در اطراف شیراز بود، پیشنهاد ساخت سامانه‌ای برای مدیریت یکپارچه گلخانه‌اش را مطرح کرد. از آنجا که زمینه فعالیت بنده در آن زمان کدنویسی بود و از طرفی هم سابقه زیادی در کار با مدارهای الکترونیک داشتم، از این ایده استقبال کردم و بلافاصله شروع به ساخت تجهیزات سخت‌افزاری کردم و به‌موازات آن برنامه‌نویسی این تجهیزات را هم انجام می‌دادم. سرانجام اواخر همان سال، موفق به ساخت دستگاهی به‌عنوان نمونه اولیه شدم و آن را در گلخانه دوستم نصب کردم. همزمان این دستگاه را به پارک علم‌وفناوری استان فارس نیز ارائه دادم که خوشبختانه پذیرفته شد و ما شرکتمان را در آنجا مستقر کردیم.»

نیک‌روان ادامه می‌دهد: «آن دستگاه برخلاف آنچه فکر می‌کردیم، قابلیت نصب در گلخانه را نداشت و به‌دلیل وسعت زیاد گلخانه و خروجی‌های زیادی که لازم داشت، تصمیم گرفتیم اصلاحاتی روی آن انجام دهیم. این روند اصلاح تجهیزات تا امروز هم ادامه دارد و موفق شده‌ایم محصول نسبتا کاملی را به‌عنوان سامانه هوشمند کنترل‌کننده اقلیم گلخانه‌ها ارائه دهیم. همچنین ما در سال 97 نیز گواهی دانش‌بنیانی را از معاونت علمی‌وفناوریی ریاست‌جمهوری دریافت کردیم و به‌عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان به فعالیت‌مان در این حوزه ادامه می‌دهیم.»

با محصولات «آرمانشهر» در یک نگاه

به گفته نیک‌روان، کار اصلی سامانه تولید شده در شرکت آرمانشهر، کنترل اقلیم و به‌طور ویژه دما و رطوبت داخل محیط گلخانه‌هاست. به‌طوری‌که فارغ از وضعیت آب‌وهوا و اینکه در چه فصلی از سال قرار داریم، شرایط درون گلخانه مطابق نظر گلخانه‌دار تنظیم شود. شیوه کارکرد این سیستم این‌گونه است که حسگرهای مختلفی در گلخانه نصب می‌شود و از طریق کابل شبکه باهم در ارتباط هستند. این حسگرها داده‌ها را با پروتکل صنعتی روی شبکه ارسال می‌کنند تا به یک سی‌پی‌یو (CPU) برسند. این سی‌پی‌یو مسؤول پایش اطلاعات به‌دست آمده از حسگرهاست و کار پردازش را براساس کدنویسی‌ای که روی آن صورت گرفته انجام می‌دهد. درنهایت سی‌پی‌یو دستورات کنترلی را به دستگاه‌های مختلف موجود در گلخانه مانند فن‌ها، هیترها، مه‌پاش‌ها، دریچه‌ها، روشنایی‌ها و حتی دستگاه‌های دی‌اکسیدکربن‌ساز ارسال می‌کند تا اقلیم گلخانه را برای کشت بیشترین و بهترین محصول مناسب نگه‌دارد.

امکانات جانبی محصولات «آرمانشهر»

جعبه‌سیاه: یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین ویژگی‌هایی که به محصولات شرکت آرمانشهر اضافه شده، سیستمی برای ضبط سوابق و اطلاعات است که مانند جعبه‌سیاه هواپیما عمل می‌کند.

این سیستم دو کاربرد اصلی برای صاحبان گلخانه دارد که یکی از آنها کاربرد ایمنی و امنیتی است؛ زمانی‌که اتفاق خاصی برای گلخانه رخ می‌دهد و برای مثال یکی از بخاری‌ها نشت گاز منوکسید کربن داشته که سامانه با تشخیص آن هشدارهای لازم را صادر کرده و فن‌ها را برای تخلیه این گاز مضر روشن نموده است.

همه این اتفاقات با درج تاریخ و ساعت وقوع در جعبه‌سیاه ثبت می شوند. کاربرد دیگر جعبه‌سیاه دسترسی به تنظیمات پیشین گلخانه است؛ برای مثال ممکن است در یک دوره کشت، محصول بسیار خوبی به‌دست بیاید و گلخانه‌دار بخواهد آن دوره کشت را مجددا تکرار کند. در این صورت می‌تواند با مراجعه به جعبه‌سیاه، تمام تنظیمات دوره کشت قبل را مشاهده کند.

بی‌نیاز از سامانه‌های ایمنی و امنیتی مجزا: یکی دیگر از امکانات جانبی محصولات آرمانشهر، این است که می‌توانند تمام نیازهای ایمنی و امنیتی گلخانه را پایش و اطلاع‌رسانی کنند.

با این ویژگی، دیگر نیازی به نصب سامانه امنیتی مانند دزدگیر یا سیستم ایمنی مانند اعلام حریق وجود نخواهد داشت و سامانه کنترل هوشمند می‌تواند درصورت رخ‌دادن حادثه، به‌سرعت به گلخانه‌دار هشدار داده و گزارش‌های مربوط به آن حادثه را در اختیار او قرار دهد.

مدیریت هوشمند اقلیم گلخانه‌ ها با محصولات آرمانشهر

اجرای دستورالعمل‌های اضطراری: یک امکان کاربردی دیگر، این است که محصولات آرمانشهر می‌توانند در هنگام وقوع شرایط بحرانی عکس‌العمل مناسب از پیش تعیین شده‌ای را انجام دهند؛ برای نمونه هنگام وقوع طوفان، باتوجه به اینکه خطر تخریب سازه برای گلخانه وجود دارد، سامانه دستور بسته‌شدن دریچه‌های عبور هوا را صادر کرده و بلافاصله هشدارهای لازم را نیز روی گوشی هوشمند صاحب گلخانه ارسال می‌کند.

مزایای رقابتی آرمانشهر

بنیان‌گذار شرکت آرمانشهر، درباره مزایای رقابتی این مجموعه نسبت به سایر کسب‌وکارهای مشابه می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ما این است که سیستم یکپارچه‌ای را به‌صورت پلتفرم ارائه می‌دهیم. این ویژگی باعث می‌شود به‌دلیل منبع‌باز (Open Source) بودن سامانه، کاربرانی که قدری علمی‌تر به گلخانه‌داری می‌پردازند بتوانند به کدهایی که برای کنترل اقلیم گلخانه نوشته شده دسترسی داشته باشند و هروقت بخواهند آنها را متناسب با شرایط و طبق نظر خودشان تغییر دهند. این یک امکان منحصربه‌فرد است که در بیشتر کسب‌وکارهای مشابه ما دیده نشده است.»

وی می‌افزاید: «یکی دیگر از مزایای محصولات ما امکانی است که برای پخش موسیقی و اصوات مذهبی در محیط گلخانه فراهم کرده‌ایم.

باتوجه به این موضوع که تعداد زیادی از صاحبان گلخانه‌ها معتقدند موسیقی یا اصوات مذهبی می‌تواند نقش موثری در رشد گیاه و بهبود کیفیت محصول ایفا کند، ما این امکان را به‌وجود آورده‌ایم که یک ماژول هوشمند کار پخش موسیقی در محیط گلخانه را انجام دهد و به‌صورت یکپارچه با سیستم ما در ارتباط باشد. ارتباط ماژول پخش موسیقی با سیستم مرکزی کنترل اقلیم، اجازه تنظیم زمان پخش موسیقی را به‌صورت هوشمند به گلخانه‌دار می‌دهد.

همچنین یک مزیت بسیار ویژه محصولات ما این است که تنها با نصب یک سامانه هوشمند در گلخانه‌های بزرگ، حتی تا 10 سالن کشت با مساحت‌های چند هکتاری نیز قابل کنترل خواهند بود و نیازی به نصب تجهیزات بیشتر در قالب تابلوهای دوم و سوم وجود نخواهد داشت.»

او اضافه می‌کند: «بخش عمده‌ای از کسب‌وکارهای مشابه ما، از ماژول‌های پی‌اِل‌سی (PLC) استفاده می‌کنند که یک ماژول وارداتی است و باعث افزایش هزینه‌های کنترل اقلیم می‌شود؛ ولی ما در مجموعه آرمانشهر از پردازنده‌های آرم (ARM) استفاده می‌کنیم که به‌دلیل سرعت بسیار بیشتری که نسبت به پردازنده‌های پی‌اِل‌سی دارند، باعث می‌شود سامانه بتواند چند کار را همزمان انجام دهد و به این ترتیب قیمت نهایی محصولات ما نسبت به کسب‌وکارهای مشابه به‌شدت کمتر شده است. شاید بتوان گفت بیشتر شرکت‌های هم‌زمینه با ما، هزینه‌ای حداقل دو برابر بیشتر نسبت به ما دریافت می‌کنند.» نیک‌روان همچنین اشاره می‌کند: «مزیت دیگری که می‌توان برای محصولات ما متصور بود، گارانتی 36 ماهه‌ای است که روی محصولات‌مان ارائه می‌دهیم و بسیار بلندمدت‌تر از خدمات گارانتی سایر شرکت‌هاست. این گارانتی بیشتر در حوزه سخت‌افزاری عرضه می‌شود و در بخش نرم‌افزار باتوجه به تیم قدرتمندی که در قسمت تحقیق‌وتوسعه (R&D) داریم، به‌روزرسانی نرم‌افزار به‌طور مداوم درحال انجام و ارائه به مشتریان است.»

مسیرهای ارتباط با «فن‌آوری توحیدی آرمانشهر»

وبسایت: unity-tech.ir
اینستاگرام: golkhane_hooshmand@
تماس: 07136364335 و 09173069823
ایمیل: info@unity-tech.ir
آدرس: پارک علم‌و‌فناوری فارس

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها