یک متخصص تغذیه تشریح کرد

چربی حیوانی برای سلامتی خوب است؟

رئیس هفته سلامت گوارش گفت: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور داریم که ۱۸ درصد آنها زیر ۵۰ سال بوده که شیوع چاقی یکی از عوامل این مرگ‌های زودرس است.
کد خبر: ۱۳۱۶۹۵۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، رضا ملک زاده، رئیس هفته سلامت گوارش به مناسبت  هفته سلامت گوارش افزود: چاقی از مهمترین عوامل شیوع بیماری‌ها و مرگ های زودرس است؛ به طوری که ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان ایرانی چاق شده‌اند و این رقم نسبت به ۱۵ سال گذشته هفت برابر شده و این زنگ خطری برای سلامت کشور است.

وی اظهار داشت: ۵۰ درصد ایرانیان بالای ۵۵ سال فشارخون دارند، ۳۰ درصد جمعیت کشور کبد چرب دارند که سکته‌های مغزی و قلبی را افزایش داده و بر اساس مطالعات انجام شده روی ۱۸۰ هزار ایرانی در ۲۰ استان کشور، ۱۵ درصد جمعیت با  سن بالاتر از ۴۰ سال دیابت دارند که دارو مصرف می کنند و ۲۵ درصد افراد نیز در آینده دیابت می‌گیرند که چاقی از عوامل مهمترین عوامل بروز این بیماری ها است.

ملک زاده ادامه داد: متوسط مرگ در کشور بالای ۷۰ سال است در حالی که ۴۷ درصد افراد فوت شده در سال ۲۰۱۷ در کشور زیر ۷۰ سال بودند و باید به مردم اطلاع دهیم که غذای مصرفی خود را کم کنند ورزش کنند و شیوه زندگی خود را تغییر دهند.

رئیس هفته سلامت گوارش گفت: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور داریم که ۱۸ درصد آنها زیر ۵۰ سال بوده که شیوع چاقی یکی از عوامل این مرگ‌های زودرس است.

این فوق تخصص گوارش و کبد، بدترین نوع چاقی را چاقی شکمی دانست و اضافه کرد: زنان ایرانی بعد از ۴۰ سالگی دچار چاقی شکمی می‌شوند و دور شکم مردان اگر بیش از ۱۰۲ سانتی متر و زنان بیش از ۸۸ سانتی متر بود، چاقی شکمی دارند و باید با ورزش و رژیم غذایی درست و مناسب وزن خود را کاهش دهند.

به گفته ملک زاده، سه میلیون نفر نیز در کشور چاقی مفرط دارند و وقتی نمایه توده بدنی به بیش از ۴۰ می‌رسد، این عارضه ایجاد می‌شود، توصیه می شود مردم به جای سه وعده، روزانه ۲ وعده غذا میل کنند، میان وعده  میوه و سبزیجات استفاده کنند و روزانه نیم ساعت پیاده روی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه داروهای جدید برای درمان چاقی در دنیا وجود دارد، افزود: در دنیا ۳۰ نوع قرص لاغری تولید شده که ۱۵ نوع آن عوارض دارند و داروهای نسل جدید درمان چاقی، اشتها را از بین می‌برند و به صورت تزریقی هستند، در عین حال داروهای گیاهی لاغری مضر بوده و نارسایی کبد ایجاد می‌کند.

ملک زاده تصریح کرد: در هفته سلامت گوارش که از اول خرداد آغاز شده برنامه‌هایی از جمله اطلاع رسانی به مردم در مورد عوارض چاقی و بیماری‌های گوارشی، آگاهی بخشی به مسولان نظام سلامت و پزشکان از طریق برگزاری ویبنار خواهیم داشت و به مردم توصیه می‌کنیم که عوارض چاقی را شناخته و برای کاهش وزن و مقابله با آن شیوه زندگی خود را اصلاح کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها