چرا فرهنگ‏ ستیزی در فوتبال ایران بیداد می‏ کند؟

کارت قرمز فرهنگی

 می‌توان در فوتبال ایران کارهای زیادی انجام داد، مثلا در زمین مسابقه، زد و خورد کرد یا در اینستاگرام و استوری کلمات ناشایستی نوشت یا این‌که یک صنف از اقشار فرهنگی را به سخره گرفت.
کد خبر: ۱۳۱۶۹۴۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، یک بازیکن در این فوتبال حتی می‌تواند به پشتوانه این‌که محبوبیت زیادی بین هواداران دارد بحث‌برانگیزترین شادی‌های پس از گل را نشان بدهد و همچنان مورد حمایت همه باشد. 

 در کنار همه اینها می ‏توانیم عبارت «فرهنگی- ورزشی» را بالای در تمام باشگاه‏ ها داشته باشیم.  این شرایط توصیف این روزهای فوتبال ایران است؛ فوتبالی که حتی در دوران کرونایی و بدون حضور تماشاگران هم مملو از اهانت و بی‌فرهنگی است.  بی‌فرهنگی در فوتبال ایران به یک محدوده جغرافیایی مثل میدان مسابقه محدود نیست. این موضوع می‌تواند خارج از آن هم باشد، به خصوص در فضای مجازی و حتی در حضور یک مجری.

 

 تعلل کمیته انضباطی

بزرگ‌ترین مصداق‌های رشد بی‌فرهنگی در فوتبال ایران به اتفاقات 10 روز اخیر برمی‌گردد. دربی با آن حجم از حاشیه‌هایش انگار در اولویت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نبود. صرف‌نظر از این‌که بالاخره نتیجه جلسه کمیته انضباطی چه بود باید به نقش این کمیته در ترویج فرهنگ و یا برعکس بی‌فرهنگی در فوتبال توجه کرد. تعلل در برگزاری جلسه فوری و ملاحظه حال تیم‌های پرطرفدار، بی‏ فرهنگی را به دنبال دارد و باعث بی ‏پروا شدن بازیکنان می‏ شود. برعکس، برخوردهای قاطعانه از سوی این کمیته باعث می‏ شود بازیکنان در دیدارهای بزرگی همانند دربی کمتر هیجان‏ زده شوند و کمتر به حریف بی ‏احترامی کنند. اما کمیته انضباطی هنوز تعلل می‌کند؛ تعللی به قیمت فرهنگ‏ ستیزی. اما این همه ماجرا نیست ولی به هر حال باید بدانیم کمیته انضباطی در فرهنگ فوتبالی نقش دارد.

کثرت کثیر

در این چند روز تا توانسته‏ ایم با نام خانوادگی آل‏ کثیر بازی کرده ‏ایم. او زننده تک گل دربی بود و قهرمان این روزهای هواداران. مخالفان و موافقان هر کدام طبق نگرش خود درباره آل‌کثیر نظر می‌دهند. هوادارانش او را قهرمانی می‎ دانند که بعد از یک محرومیت غیرمنصفانه دوباره برخاست، خودش را نشان داد و البته انتقام سختی از عوامل محرومیتش گرفت.

مخالفان هم می‎ گویند شادی پس از گل چند ماه پیش آل‎ کثیر یک حرکت مسلم نژادپرستانه در تمام ورزش جهان است و ورزشکاران زیادی در جهان در رشته‎ های دیگر به دلیل انجام این حرکت مشابه محروم شده اند. این عده عقیده دارند با این اوصاف نباید تا این اندازه مظلوم‏ نمایی کرد و از آل‎ کثیر بعد از گذشت چند ماه از آن محرومیت همچنان قهرمان ساخت.

آل‎ کثیر البته در دربی حرکاتی هم بعد از گلزنی داشت که اتهام بی‎ فرهنگی برای او به همراه داشته است و انتقادات را بیشتر هم کرد.

فوتبالیست‌های بیکار و بی‌عار

از میدان مسابقه بیرون بیاییم و بی‌فرهنگی‌های خارج از آن را هم از نظر بگذرانیم. دو چهره فوتبالی مطرح و پرافتخار اما بیکار به نام‌های خداداد عزیزی و فیروز کریمی در یک برنامه تلویزیونی بیکاری نویسندگان را مسخره می‌کنند تا موج عظیمی از انتقادات به سمت آنها روانه شود. این دو در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این‌که نام چند نویسنده را ببرند ناآگاهی خود را نشان دادند و بیکاری آنها را به سخره گرفتند.  از فیروز کریمی که بگذریم به خداداد عزیزی می‌رسیم، مردی که همین چند ماه پیش الفاظ رکیک او مقابل دوربین‌های خبری نشان داد شهرت زیاد لزوما به معنای داشتن فرهنگ والا نیست.   نزدیک به نیم قرن از عمر خداداد عزیزی می‌گذرد و فیروز کریمی هم 63سال را رد کرده است. هر چقدر هم بگوییم که این دو مشغله فراوانی در فوتبال و سایر فعالیت‌های اقتصادی خود داشته‌اند دلیلی نمی‌شود که هیچ نویسنده‌ای را نشناسند و بدتر از آن متوجه این موضوع نباشند که نباید حرمت جماعت فرهنگی و مظلوم نویسندگان را زیر سوال برد.

من هم بلد نیستم اما حرمت نمی‏ شکنم

بهتاش فریبا پیشکسوت فوتبال

همه باشگاه‌های ما عنوان فرهنگی را به نام خود اضافه کرده‌اند اما ما فرهنگی را از آنها نمی‌بینیم. اخلاق و احترام حلقه گمشده فوتبال ما به شمار می‌رود. ما آسیب‌های فرهنگ‌ستیزی را در باشگاه‌های آسیا و تیم‌ملی فوتبال ایران هم دیده‌ایم.
نمونه بارز بی‌فرهنگی‌ها در کمیته انضباطی مشاهده می‌شود و البته بی‌انصافی‌ها نیز عامل رشد این بی‌فرهنگی‌هاست. وقتی در یک بازی یک درگیری رخ می‌دهد کمیته انضباطی برای تشکیل جلسه در این‌باره نباید معطل کند. مسؤولان این کمیته باید چشمان خود را بر روی توصیه‌ها ببندند و درباره تخلفات تصمیم‌گیری کنند در غیراین صورت بی‌فرهنگی باز هم رشد پیدا می‌کند.
بی‌عدالتی‌ها نیز خود منشا بی‌فرهنگی در فوتبال است. به عنوان مثال بازیکن گل‌گهر سیرجان بعد از گل یک حرکت ناشایست انجام می‌دهد و روز بعد از همراهی تیمش محروم می‌شود. اما این اتفاق در رابطه با تیم‌های دیگر هم رخ می‌دهد؟ خیر. در واقع بی‌عدالتی باعث می‌شود بی‌فرهنگی هم رشد کند. کمیته انضباطی به منظور مقابله با ناهنجاری‌ها باید طبق قانون جلو برود.
بازیکن در هر تیمی که بازی می‌کند باید بداند اگر حرکتی ناشایست انجام داد بلافاصله از سوی کمیته انضباطی محروم می‌شود نه این‌که به دلیل همان بی‌فرهنگی‌ها خیال راحتی داشته باشد. خواهش من از کمیته انضباطی این است که بدون توصیه و اتلاف وقت قانون را در هر شرایطی ایجاد کند تا از بی‌فرهنگی‌های آتی جلوگیری شود.
یک نمونه بارز بی‌فرهنگی در فوتبال ما این است که بازیکن ایرانی عادت دارد به سمت داور بدود. نمونه بارز نتایج منفی این اتفاق را در دیدار با ژاپن در جام ملت‌های آسیا دیدیم.
اما در رابطه با اتفاق رخ داده برای فیروز کریمی و خداداد عزیزی باید بگویم این دو اصالتا شوخ هستند اما نظر شخصی من این است که اگر چیزی را بلد نباشم حداقل باید حفظ حرمت کنم. کار هیچکس نباید مورد تمسخر فرد دیگری واقع شود. باز هم تاکید می‌کنم کریمی و عزیزی از افراد شوخ‌طبع محسوب می‌شوند اما تحت هر شرایطی احترام‌ها باید حفظ شود.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها