شناسایی گونه جدید کرونا در انگلیس؛

ویروسی که سه بار جهش یافته است!

چرخه انتشار کرونا هنوز در کشور گسترده است، هنوز به شکل میانگین روزانه بیش از 11هزار مبتلای جدید شناسایی می‌شود و این زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.
کد خبر: ۱۳۱۶۷۷۰

درواقع می‌توان گفت پیک چهارم کرونا هنوز به پایان نرسیده است و در این شرایط زمزمه‌های انتشار واریانت هندی در کشور و شناسایی آن در پایتخت نیز به گوش می‌رسد.‌

لازم به یاد آوری است چند روز پیش فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره شناسایی واریانت هندی در تهران گفت وقتی در استان‌های متعدد تعداد قابل‌توجهی از ابتلا به این واریانت گزارش شده است، بدون تردید در تهران هم انواع جهش‌ یافته وجود دارد، زیرا تهران حجم بالایی از ارتباطات بین استانی را تجربه می‌کند و مقصد بسیاری از سفرهاست. ‌

بنابراین ضروری است برای مقابله با شیوع این واریانت، تصمیم‌های درست و به‌موقعی گرفته شود، چراکه سهل‌انگاری در این خصوص می‌تواند به ماجرای فراگیر شدن واریانت انگلیسی منجر شود، با این تفاوت که قدرت انتقال واریانت هندی از واریانت انگلیسی بیشتر است.

افزون براین نتایج، برخی بررسی‌ها از این حکایت دارد که واریانت هندی به دلیل موتاسیون مقاومت بیشتری در برابر ایمن‌سازی نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، افرادی که به دلیل عفونت طبیعی یا به دلیل تزریق واکسن باید بدنشان در برابر این ویروس مقاومت بیشتری نشان دهد نیز گرفتار واریانت هندی می‌شوند.

هرچند مقاومت واریانت هندی در برابر ایمن‌سازی زیاد نیست، اما با توجه به این که این واریانت می‌تواند از ایمنی‌سازی فرار کند، فراگیری آن هزینه بیشتری به جامعه تحمیل می‌کند.

تجربه نشان داده نبود برنامه‌ای منسجم و مناسب دربرابر واریانت انگلیسی سبب شد، کل کشور در شرایط قرمز قرار بگیرد.

به همین دلیل با تصمیمات مناسب می‌توان مانع تکرار فراگیری‌های گسترده شد. این درحالی است که شرایط این روزها نیز مناسب نیست، هرچند ما قله پیک چهارم را پشت سر گذاشته‌ایم اما پیک چهارم هنوز تمام نشده است، چراکه تعداد مبتلایان هنوز پنج رقمی است؛ برای نمونه دیروز حدود 11هزار و 200 مبتلای جدید در کشور شناسایی شد و وزارت بهداشت آمار قربانیان کرونا را نیز 200نفر اعلام کرد.

این اعداد از این واقعیت حکایت دارد که چرخه ویروس هنوز در کشور وسیع است و این خطر وجود دارد که واریانت‌های هندی نیز در این چرخه باشد.

نکته دیگر این ‌که فاکتورهایی که برای تعیین وضعیت شهرها در نظر گرفته می‌شود نیاز به بازنگری دارد. این روزها به ظاهر اعلام می‌شود که رنگ‌بندی و شرایط شهرها تغییر کرده است؛ مثلا برخی شهرها از وضعیت قرمز و نارنجی به سمت شرایط زرد در حال تغییر هستند. مساله این است معیاری مانند شیوع بیماری و شناسایی بیماران جدید در این بین نادیده گرفته می‌شود.

فراموش نکنیم به‌تازگی ماه رمضان را پشت سر گذاشته‌ایم، ماهی که آمار سفر و جابه‌جایی‌ها کاهش پیدا کرد، اما بر خلاف کاهش سفرها این روزها شاهد کاهش آمار شناسایی مبتلایان نیستیم و این مساله‌ای است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

بنابراین می‌توان گفت خطر فراگیری واریانت هندی در کشور جدی است. برای کاستن از احتمال این خطر نیز باید اقدامات مناسبی انجام داد؛ اقداماتی مانند در نظر گرفتن محدودیت‌های اجتماعی بیشتر، افزایش غربالگری بیماران و سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون.

دکتر علیرضا ناجی - ویروس‌ شناس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها