موج پنجم کرونا با فراگیری واریانت هندی، کشور را در شرایط‌ قرمز قرار می‌دهد

امواج هندی بر سر کرونا

دکتر «آکشی نایر» یک جراح چشم مستقر در بمبئی ، منتظر عمل یک زن 25 ساله بود که سه هفته پیش از یک دوره بیماری کرونا بهبود یافته بود.
کد خبر: ۱۳۱۶۷۳۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بی بی سی، این متخصص متخصص گوش ، حلق و بینی از قبل روی این بیمار 25 ساله دیابتی کار می کرد.

وی یک لوله در بینی این بیمار دیابتی که کرونا را پشت سر گذاشته فرو کرده بود و در حال از بین بردن بافتهای آلوده به «موکورمیکوز» بود.

مورکورمیکوز یک عفونت قارچی بسیار بسیار خطرناک است که می تواند یکی از عوارض ویروس کرونای هندی باشد. این عفونت قارچی تهاجمی روی بینی، چشم و حتی مغز تاثیر می گذارد.

 یک عفونت قارچی نادر اما خطرناک بود. این عفونت تهاجمی روی بینی ، چشم و گاهی مغز تأثیر می گذارد.

دکتر نایر یک تلاش سه ساعته برای برداشتن چشم بیمار انجام داد.

دکتر نایر گفت: «من برای نجات جان او چشم او را برمی دارم.»

در حالی که موج کشنده کرونا در هند همچنان ادامه دارد پزشکان این کشور گزارش های متعددی در رابطه با بثورات (عارضه های مختلف پوستی) و یک مورد نادر دیگر به نام «قارچ سیاه» را گزارش می کنند. این عارضه در بیماران متعددی دیده شده. برخی حال بهتری پیدا کرده اند اما برخی دیگر با این عارضه دچار آسیب هایی جدی شده اند.

موكورميكوزيس چيست؟

موكورميكوزيس يك عفونت بسيار نادر است. علت آن قرار گرفتن در معرض کپک موکوری است که معمولاً در خاک ، گیاهان ، کود دامی و میوه ها و سبزیجات در حال پوسیدگی وجود دارد. دکتر نایر می گوید: «این ماده همه گیر است و در خاک و هوا و حتی در بینی و مخاط افراد سالم وجود دارد.»

موكورميكوزيس روی سینوس ها ، مغز و ریه ها تأثیر می گذارد و می تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص ایمنی شدید مانند بیماران سرطانی یا مبتلایان به ایدز تهدید کننده زندگی باشد.

پزشکان بر این باورند که میزان کلی مرگ و میر موکورمیکوز   50 درصد است. این عارضه امکان دارد با استفاده از استروئیدها که یک درمان نجات دهنده برای بیماران کرونایی است تحریک شود.

استروئیدها التهاب موجود در ریه ها را برای کرونا کاهش می دهند و به نظر می رسد در جلوگیری از آسیب هایی که ممکن است هنگام مقابله با بیش از حد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا رخ دهد ، کمک می کند. اما همچنین باعث کاهش ایمنی و افزایش سطح قند خون در بیماران می شود.

تصور می شود که این کاهش ایمنی می تواند باعث ایجاد موارد موکورمیکوز شود.

دکتر نایر می گوید دیابت دفاع ایمنی بدن را کاهش می دهد و ویروس کرونا آن را نیز تشدید می کند و سپس استروئیدهایی که به مبارزه با بیماری کووید کمک می کنند مانند سوخت عمل خواهند کرد.

دکتر نایر  که در سه بیمارستان در بمبئی کار می کند می گوید او قبلاً در ماه آوریل حدود 40 بیمار را دیده است که از عفونت قارچی رنج می برند. بسیاری از آنها دیابتی بودند که از بیماری کرونا بهبود یافته بودند و بعد از آن نیاز به جراحی چشم پیدا کردند.

بین دسامبر و فوریه ، فقط شش نفر از همکاران وی در پنج شهر - بمبئی ، بنگلور، حیدرآباد ، دهلی و پونا - 58 مورد از این عفونت قارچی را گزارش کردند. بیشتر بیماران بین 12 تا 15 روز پس از بهبودی از بیماری کرونا  به آن مبتلا شدند.

به گفته دکتر رنوکا برادو ، رئیس گوش ، حلق و بینی در بیمارستان ، بیمارستان شلوغ سیون بمبئی 24 مورد از این عفونت قارچی گزارش شده است.

یازده نفر چشم خود را از دست دادند و شش نفر از آنها جان باختند. بیشتر بیماران وی دیابتی های میانسال هستند که دو هفته پس از بهبودی از کرونا ب عارضه های این قارچ بسیار خطرناک دچار شده اند. وی گفت: «ما در حال حاضر هفته ای دو تا سه مورد از قارچ را در اینجا می بینیم. این یک کابوس است که درون یک بیماری همه گیر جای گرفته است.»

در شهر جنوبی بنگلور  دکتر راگوراج هگده ، جراح چشم ، داستان مشابهی را روایت می کند. وی طی دو هفته گذشته 19 مورد موكورمیكوز را مشاهده كرده است كه بیشتر آنها بیماران جوان هستند. او می گوید: «برخی از بیماران چنان بیمار بودند که حتی نمی توانستیم آنها را جراحی کنیم. »

پزشکان می گویند در مقایسه با برخی موارد در موج اول سال گذشته ، از شدت و فراوانی این عفونت قارچی در طول موج دوم شگفت زده شده اند.

بیمارانی که از عفونت قارچی رنج می برند به طور معمول علائم گرفتگی و خونریزی بینی را دارند. تورم و درد در چشم،  افتادگی پلک ها، تاری دید و در نهایت  از دست دادن بینایی از عوارض فوق العاده خطرناک این قارچ است. همچنین ممکن است لکه های سیاهی در اطراف بینی به وجود بیاید.

 

پزشکان می گویند بیشتر بیماران «دیر» می رسند. یعنی دیگر دیگر بینایی خود را از دست داده اند و پزشکان مجبورند چشم را با جراحی بردارند تا از رسیدن عفونت به مغز جلوگیری کند.

در برخی موارد پزشکان در هند می گویند بیماران بینایی هر دو چشم خود را از دست داده اند. در موارد نادر نیز پزشکان مجبورند استخوان فک را با جراحی بردارند تا از گسترش بیماری جلوگیری کنند.

تزریق داخل وریدی ضد قارچ که دوز آن 3500 روپیه (48 دلار) است و باید هر روز تا هشت هفته تجویز شود ، تنها داروی موثر در برابر بیماری به شمار می رود.

دکتر راهول باکسی متخصص دیابت در بمبئی می گوید یکی از راه های جلوگیری از احتمال عفونت قارچی اطمینان از این است که بیماران کرونایی چه در روند درمان و چه پس از بهبودی  دوز و مدت زمان مناسب استروئیدها را تجویز می کنند.

یک مقام ارشد دولتی هند می گوید تعداد فزاینده ای از موارد موکورمیکوز از سراسر کشور گزارش شده است. دکتر هگد می گوید: «به نظر می رسد سویه ویروس هندی این چنین است که قند خون را به میزان بسیار بالایی افزایش می دهد.»

او افزود: «به طرز عجیبی ، عفونت قارچی بسیاری از جوانان را تحت تأثیر قرار داده است.»

جوانترین بیمار وی در ماه گذشته مردی 27 ساله بود که حتی دیابت هم نداشت. این پزشک درباره این جوان گفت: «ما مجبور شدیم او را در هفته دوم ابتلایش به بیماری کرونا مورد عمل جراحی قرار بدهیم و چشم او را برداریم. این قارچ بسیار ویرانگر است.»

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها