سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

آغاز واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا از شنبه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از روز شنبه واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا آغاز می‌شود و همه افراد ۷۰ سال به بالا می‌توانند در سایت واکسیناسیون کرونا ثبت‌ نام کنند.
کد خبر: ۱۳۱۶۶۱۱

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، علیرضا رئیسی گفت: همه افراد بالای ۷۰ سال از فردا (شنبه، اول خرداد) در سامانه واکسیناسیون ثبت‌ نام کنند و پیامک برای افراد ثبت نام کننده ارسال می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: بر اساس تجربه دو هفته اخیر، تصمیم گرفتیم همه افراد در سایت salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و خودمان نوبت دهی کنیم تا ازدحام پشت در مراکز واکسیناسیون اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: وقتی افراد وارد سایت می‌شوند، هم باید شماره تماس و هم کد ملی وارد کنند. البته افراد می‌توانند شماره تلفنی وارد کنند که لزوما مربوط به خود شخص نیست. در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر هم نیازی به ثبت نام در سایت نیست. بهورزان و مراقبان سلامت تمام این افراد را می‌شناسند و اطلاع رسانی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از طریق بهورزان و مراقبان سلامت انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مقرر شده تا برای افراد بالای ٧٠ سال که پیامک برای آنها ارسال نشده است واکسن در مراکز واکسیناسیون تزریق نکنند و افراد باید در هنگام تزریق پرینت یا پیامک را نشان دهند و این شرط تزریق واکسن است.

رئیسی درباره واکسیناسیون کارکنان صداوسیما بیان کرد: ما مصوبه ستاد ملی کرونا برای واکسیناسیون کسانی که درگیر بحث انتخابات در صدا و سیما هستند، داریم و تعداد افراد خیلی محدود که قرار است درگیر انتخابات و مناظره‌ها باشند به دلیل اینکه ساختمان صدا و سیما تهویه مناسب ندارد و زمان برنامه‌ های انتخاباتی طولانی است و این افراد ساعت‌های طولانی باید در برنامه‌ های انتخابی و مناظره‌ها باشند مشمول واکسیناسیون شدند و واکسن برای تعداد معدودی افراد تعلق گرفته است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون دانش آموزان بیان کرد: ما واکسن مورد تایید برای سن زیر ١٨ سال نداریم و در آمریکا فایزر به ١٢ تا ١۶ سال تزریق می‌شود و روی واکسیناسیون کودکان بالای ۵ سال در حال مطالعه هستند.

وی ادامه داد: معلمان در دوران کرونا بسیار زحمت کشیدند ما خسارت بسیاری در حوزه آموزش دیدیم تصور کنید دانش آموزی که در سال تحصیلی گذشته کلاس اول بود معلم و مدرسه و اصول دانش آموزی را یاد نگرفته است و در برخی کشور‌ها تعطیلی مدرسه از کرونا بدتر بوده است و در دنیا گزارش‌های متعددی وجود دارد.

رئیسی بیان کرد: در برخی کشور‌ها آمار کودکان کار و مسائل روانی و سو استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کرده و این موضوع یک معضل جهانی است و بسیاری از دانش آموزان ترک تحصیل کردند و ازدواج کودکان و آزار‌های جنسی و معضلات اجتماعی برای کودکان یا کودکان کار بیشتر شده است و از طرفی این احتمال وجود دارد زیر ساخت تلفن هوشمند در اختیار همه نباشد و بحث مدرسه در دوران کرونا جدی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: ما برنامه مدون خاص برای تزریق واکسن در منزل نداریم و موردی این موضوع انجام شده است.

راه اندازی ۶٢۴ مرکز تجمیعی در کشور

رئیسی درباره شلوغی در مراکز تجمیعی واکسیناسیون بیان کرد: ما اکنون ۶٢۴ مرکز تجمیعی در کشور راه اندازی کرده ایم و باید توجه داشت واکسیناسیون روتین و مراقب مادران باردار و سالمندان نباید تحت تاثیر کرونا قرار بگیرند و باید مراکز واکسیناسیون تجمیعی راه اندازی شود و پایگاه‌هایی سلامت به مراکز تجمیعی واکسیناسیون متصل شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هر موقع پیکی در کشور شکل می‌گیرد ١٠ هزار مرگ نسبت به روز‌های عادی رخ می‌دهد و به عنوان مثال وقتی باران شدید باشد یا باید در خانه بمانید یا اگر از خانه خارج شدید باید نکات بهداشتی را رعایت کنید و واکسن بزنید البته باران رحمت الهی است و فقط برای درک موضوع این مثال را زدم و باید دانست که کرونا ضعیف نشده است و قدرت سرایت و چسبندگی ویروس کرونا با جهش‌ها بیشتر شده است و چند کار اصلی باید انجام شود و در راس همه این‌ها بالا بردن سرعت واکسیناسیون است.

رئیسی بیان کرد: برای مقابله با ویروس‌های جهش‌ها به جای اینکه ذهنمان را به اسامی مانند کرونای انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و هندی معطوف کنیم باید بدانیم راه مقابله با همه ویروس، پرهیز از تجمع زدن، ماسک زدن، فاصله گذاری احتماعی، تردد و تهویه مناسب است و هر جا اصول زیر پا گذاشته شود ما ضرر می‌کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره موج چهارم کرونا بیان کرد: ما روزانه حدود ٢ هزار بستری داریم و در شاخه نزولی موج چهارم هستیم و از قله عبور کرده ایم و باید توجه داشت که ١٠ درصد افراد بستری شده جان خود را از دست خواهند داد و اگر منحنی ابتلا را ١٢ روز جلو یا منحنی بستری را ١٢ روز عقب بکشید منحنی‌ها روی هم می‌افتد و ما هنوز از موج چهارم کرونا عبور نکرده ایم به قدری ارتفاع موج بالا بود که هنوز ما تعداد بستری بالایی داریم.

رئیسی درباره اینکه با ورود واکسن‌های ایرانی به واکسیناسیون عمومی یا همچنان واردات واکسن خواهیم داشت، گفت: برای واکسیناسیون گروه هدف به ١٢٠ میلیون دوز واکسن نیاز داریم و پیش بینی ما این است که ۴٠ درصد واکسن‌ها وارداتی باشند و رایزنی‌ها در حال انجام است و قرارداد‌هایی هم بسته شده است، اما نمی‌توان خیلی روی این قرارداد‌ها حساب کرد.

وی ادامه داد: بنابراین ترکیبی از واکسن خارجی و داخلی را در دستور کار قرار داده ایم و بیش از ٧٠ تا ٨٠ میلیون قرارداد بسته ایم چرا که از تحویل همه میزان قرارداد اطمینان نداریم و باید بدانیم که چندین سال درگیر بیماری خواهیم بود و هدف نخست کاهش مرگ و میر و قطع زنجیره خواهد بود و باید حداقل ٧٠ تا ٧۵ درصد مردم واکسینه بشنوند.

رئیسی درباره واردات واکسن به وسیله بخش خصوصی بیان کرد: واکسن کالای استراتژیک بوده و سیاسی شده است و این که بخش خصوصی بتواند قرارداد ببندد بسیار نادر است مگر اینکه دولت طرف قرارداد باشد و ما تاکنون به ٣۵ شرکت مجوز واردات داده ایم و تاکنون یک دوز واکسن از بخش خصوصی وارد نشده و سازمان غذا و دارو آماده است تا برای واردات واکسن با بخش خصوصی همکاری کند.

کمبود واکسن برای افراد بالای ٧٠ سال نداریم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واردات واکسن و تامین واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون افراد بالای ٧٠ سال بیان کرد: در چند روز اخیر ٢.۵ میلیون دوز واکسن وارد شده و با احتساب واکسن قبلی ۵.۵ میلیون دوز وارد و توزیع شده است و کمبود واکسن برای گروه سنی بالای ٧۵ سال و ٧٠ سال نداریم.

رئیسی درباره زمان تولید انبوه واکسن برکت و پاستور به واکسیناسیون عمومی و تولید انبوه گفت: انتظار داریم خط تولید واکسن برکت تیرماه راه اندازی شود و پیش بینی ما این است از اواخر تیرماه بالای ۴ تا ۵ میلیون واکسن به دست ما برسد و پاستور که بسیار واکسن خوبی است تا چند ماه آینده تولید زیادی نخواهد داشت گرچه با کیفیت است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه پس از ورود واکسن‌ های ایرانی به برنامه واکسیناسیون آیا امکان انتخاب بین واکسن‌ های ایرانی خواهد بود؟ گفت: انتخاب واکسن را باید از ذهنتان بیرون کنید و هر واکسنی به دستتان رسید تزریق کنید و هر واکسنی که تاییدیه گرفته است خوب است و اینکه واکسنی یک در هر ٢۵٠ هزار واکسن لخته می‌دهد را باید کنار بگذارید و انتخاب را به عهده متخصصان بگذارید و حتی واکسن با اثربخشی ٧٠ درصد کیفیت مناسب دارد.

رئیسی درباره رصد و پایش اطرافیان و افراد در تماس با مبتلایان به کرونا در ایران گفت: روزانه ١۴٠ هزار تست انجام می‌دهیم که ١١٠ هزار تست مربوط به اطرافیان مبتلایان کروناست و در هرمزگان و بوشهر که اولین موارد جهش یافته را شناسایی کردیم به ازای هر مورد ابتلا ۴۴٠ نفر را رصد و بررسی کردیم و رصد و ردیابی اطرافیان مبتلایان از بهترین راهکار‌ها برای قطع زنجیره ابتلا به کروناست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسن کواکسین و عوارض آن برای سالمندان گفت: ما ١٢۵ هزار واکسن کواکسین وارد کرده ایم گرچه واکسن خوبی است و اکنون واکسن کواکسین در دسترس نیست و نگران عوارض واکسن‌ها نباشید و اگر واکسنی برای گروه خاصی عوارض داشته باشد اعلام می‌کنیم و تاکنون عوارض خاص و غیر قابل معمول گزارش نشده است و جای نگرانی وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها