رئیس گروه سلامت باروری استان کرمانشاه وضعیت باروری در استان را نگران کننده عنوان کرد و گفت: یک زن در استان کرمانشاه خیلی کمتر از ۱.۷ که نرخ باروری کشور است، بچه به دنیا می‌آورد.
کد خبر: ۱۳۱۶۴۸۳
به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ به نقل از فارس، پروین محجوب در خصوص ازدواج و فرزندآوری در دوران کرونا، اظهار داشت: وزارت بهداشت برای روابط زناشویی همسران در دوران کووید ۱۹ و باروری سالم و فرزندآوری در این دوران پروتکل‌های دارد که این دستورالعمل را به مراکز بهداشتی و درمانی ابلاغ شده و در حال اجرا است.

وی در خصوص وضعیت باروری در دنیا، ایران و استان کرمانشاه، گفت: مسئله کاهش باروری و جمعیت یک مسئله جهانی است و تنها خاص ایران نیست و همه دنیا نگران کاهش باروری هستند این موضوع سبب کم شدن سرمایه‌های انسانی و جمعیت مولد شده و نشان از آن دارد که در سال‌های آتی دنیا با چالش‌های زیادی روبه رو خواهد شد، بنابراین همه دنیا نگران این موضوع هستند.

رئیس گروه سلامت باروری استان کرمانشاه تصریح کرد: در چند دهه اخیر در ایران همواره وضعیت جمعیت و موالید روبه کاهش بوده و در این زمینه واقعا وضعیت نامناسبی داریم.

وی ادامه داد: از اوایل دهه ۶۰ میزان باروری (یک زن در طول دوران باروری به طور متوسط چند بچه به دنیا می‌آورد‌) کاهش یافته به طوریکه از سال ۶۸ شتاب کاهشی زیاد شد و در سال ۷۵ به حدود ۲.۸ بچه برای هر زن رسیدیم و در حال حاضر در کشور به حدود ۱.۷ بچه برای هر زن در کشور رسیده‌ایم.

محجوب وضعیت استان کرمانشاه را نامناسب‌تر از وضعیت کشور عنوان کرد و افزود: بدین صورت از عدد کشوری هم پایین‌تر هستیم یعنی یک زن در استان کرمانشاه خیلی کمتر از ۱.۷ که نرخ باروری کشور است، بچه به دنیا می‌آورد و این در بعضی از شهرستان‌ها هم نامناسب‌تر از این وضعیت است.

وی یادآور شد: باید در خصوص وضعیت باروری در استان نگران بود، مداخله کرد تا در آینده با چالش‌ مواجه نشویم.

محجوب اظهار داشت: تا سال ۱۴۲۰ وضعیت کاهشی داریم و چون هر زن کمتر از دو بچه به دنیا می‌آورد به سطح جانشینی یعنی اینکه که هر فردی به جای خود در دنیا یک جانشین بگذارد، نخواهیم رسید، بنابراین پتانسیل باروری جامعه باید به سطح بالاتر از ۲ برسد تا بتوانیم جایگیزین داشته باشیم.

این مسؤول گفت: پیش بینی شده که اگر با همین شرایط پیش برویم حدود ۳۰ تا ۴۰ سال دیگر رشد جمعیت منفی می‌شود که پیامدهای بساری را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: وقتی تعداد بچه‌ها کم می‌شود به تبع آن جمعیت کشور کم، جمعیت جوان کم و  جمعیت سالمند بالا می‌رود؛ وقتی ترکیب جمعیتی به هم می‌خورد نشاط، بالندگی و پویایی در کشور کم می‌شود، ارتباطات خانوادگی و انسجام اجتماعی کم می‌شود، خیلی از هزینه‌ها صرف خدمات درمانی سالمند می‌شود، نیروی کار کم، مصرف‌گرایی بالا و از همه مهمتر سن ازدواج بالا می‌رود.

محجوب اضافه کرد: در حال حاضر جمعیت زیر ۱۴ سال در حال کاهش است، جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال نیز در حال کاهش، ولی جمعیت ۳۰ تا ۶۴ سال در حال افزایش است که جمعیت‌شناسان از آن به عنوان پنجره جمعیتی نام می‌برند که انتظار داریم مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ولادت در استان و کشور در حال کاهش است هر چند به خاطر این ولادت‌ها و کاهش مرگ و میرها عدد مطلق جمعیتی در حال افزایش است، ولی ساختار جمعیت مناسب نیست، جمعیت سالمندی کشور بیش از جمعیت دنیا است که این وضعیت نگران کننده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها