کارشناسان شرکت بین‌المللی «هزار پیشه یکتا» موفق شده‌اند برای استفاده از برخی نرم‌افزارهای مخابراتی الزام تهیه تجهیزات سخت‌افزاری را با استفاده از فناوری ابری‌سازی از بین ببرند

نرم‌افزار بدون سخت‌افزار با دفتر سیار اول

متخصصان شرکت «پارلاصنایع» موفق به طراحی و ساخت مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مدل‌ساز سه‌بُعدی پروژه به‌نام «پارس‌ پلانت» شده‌اند که امکانات و قابلیت‌های بسیار گسترده آن در دنیا کم‌نظیر است

مدیریت دقیق و کاهش هزینه‌های پروژه با نرم‌ افزار پارس‌ پلانت

در روش‌های سنتی، اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز بدون در اختیار داشتن نقشه‌های اجرایی و لیست مصالح مصرفی آغاز می‌شد که این روش بالا‌رفتن هزینه‌ها و طولانی‌شدن زمان ساخت پروژه‌ها را به دنبال داشت.
کد خبر: ۱۳۱۶۳۳۸

اما امروزه باتوجه به پیشرفت‌های بسیار زیادی که در عرصه فناوری صورت گرفته است، ابتدا طرح اولیه‌ای از پروژه تمام شده با کمک نرم‌افزارهای مهندسی، به‌صورت سه‌بعدی ساخته و مدل می‌شود. این پروژه‌ها درواقع می‌توانند انواع مختلفی از پروژه‌های صنعتی یا غیرصنعتی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، شیمیایی، اداری، تجاری، بیمارستانی، برج‌های بلندمرتبه و ... باشند. با استفاده از طرح ساخته شده در دنیای مجازی، می‌توان اطلاعاتی از قبیل لیست مصالح مصرفی، نقشه‌های آیزومتریک، پلات پلان، پایپینگ پلان و رویه‌های ساخت پروژه را به‌دست آورد. این فرآیند به‌‎ویژه در مسائل پیچیده بسیار پرکاربرد است و هزینه‌های اجرا را گاهی تا بیش از 70 درصد کاهش می‌دهد؛ همچنین در دست داشتن لیست دقیقی از مصالح مصرفی باعث جلوگیری از خرید مصالح مازاد و تکرار خریدها و به‌خصوص خرید کالاهای خارجی شده و مانع از تحمیل هزینه‌های مازاد به پروژه می‌شود.

شرکت «پارلاصنایع» با بیش‌از 30‌سال تجربه در حوزه طراحی و ساخت نرم‌افزارهای فنی‌ومهندسی، یکی از شرکت‌های مطرح و خوشنام در این عرصه است که با تولید مجموعه نرم‌افزارهای اختصاصی «پارس‌ پلانت» (Pars Plant) موفق شده است گامی مهم در زمینه مدل‌سازی سه‌بعدی و مدیریت پروژه‌ها بردارد.

شرکت دانش‌بنیان «پارلاصنایع» طی 250 هزار نفر- ساعت تحقیق و پژوهش، بدون اعمال مهندسی معکوس و صرفاً با بهره‌گیری از دانش فنی نخبگان حوزه مهندسی و برنامه‌نویسی کشور، مجموعه نرم‌افزارهایی را تحت‌عنوان «پارس‌ پلانت» توسعه داده است که از نظر کاربردی قابلیت رقابت تنگاتنگی با نرم‌افزارهای مشابه خارجی را داشته و طبق نظر اکثر کارشناسان، در برخی موارد از آن نرم‌افزارها توانمند‌تر عمل می‌کند. علیرضا سرقینی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پارلاصنایع است.

او درباره زمینه فعالیت این شرکت به‌جام‌جم می‌گوید: «پارلاصنایع کار خود را از اوایل دهه 60 آغاز کرد و تمرکزش را بر کاربرد فناوری‌های جدید در حوزه طراحی‌های مهندسی قرار داد. مدیران ارشد این شرکت، اولین گروهی بودند که فرآیند مدل‌سازی سه‌بعدی (به‌ویژه در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی) را در ایران بنا نهادند.»

مجموعه نرم‌افزار «پارس‌ پلانت» در یک نگاه

به گفته مدیرعامل پارلاصنایع، مجموعه نرم‌افزارهای فنی‌و‌‌مهندسی پارس‌پلانت، با هدف انجام تمام امور مربوط به طراحی هوشمند و خودکار، مدل‌سازی سه‌بعدی و همچنین مدیریت پلانت‌های نفت، گاز و پتروشیمی به‌وجود آمده‌اند. یکی از مهمترین کاربرد‌های این مجموعه نرم‌افزارها، تهیه کم‌هزینه و اثربخش نقشه‌های «چون‌ساخت» (As Built) است که از بخش‌های چالشی در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی به‌شمار می‌رود؛ اما توانمندی‌های پارس‌پلانت، فقط به صنایع مذکور محدود نشده و می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای موجود در فرآیند طراحی مهندسی، از قبیل تهیه نقشه‌های اجرایی، توسعه، نگهداری و مدیریت تمامی پروژه‌های صنعتی و غیر صنعتی باشد.

او صحبت‌هایش در این رابطه را چنین ادامه می‌دهد: «یک نرم‌افزار طراحی مهندسی باید سریع، دقیق، انعطاف‌پذیر و کاربرپسند باشد تا بتوان به بهترین شکل ممکن از قابلیت‌های آن استفاده کرد. نرم‌افزار پارس‌پلانت با درنظر داشتن این ویژگی‌ها، به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربر به‌راحتی می‌تواند از کلیه قابلیت‌های آن با دقت و سرعت قابل‌توجهی بهره‌‍مند شود. ما این مجموعه از نرم‌افزارهای هوشمند را بدون الگوبرداری از نرم‌افزارهای خارجی تولید کرده‌ایم و در همین راستا، در سال 80 آنها را به‌عنوان اختراع به‌ثبت رساندیم.»

وی می‌افزاید: «مجموعه نرم‌افزارهای پارس‌پلانت حاوی بانک اطلاعاتی جامعی از مشخصات انواع شیرآلات، اتصالات، پمپ‌ها، مخازن، آتش‌نشانی، تجهیزات، سازه‌های فولادی و بتونی در پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و صنعتی، مطابق با استانداردهای داخلی و جهانی هستند. این نرم‌افزارها با استفاده از امکانات هوش‌مصنوعی‌ای که دارند، از رابط کاربری بسیار ساده همراه با سرعت مدل‌سازی و طراحی بالایی برخوردار هستند و می‌توانند عامل مهمی در کاهش هزینه‌های مهندسی، تأمین و ساخت پروژه‌ها باشند.»

دستاوردهای داخلی و بین‌المللی «پارلاصنایع»

مدیرعامل پارلاصنایع در خصوص ابعاد کنونی و همچنین دستاوردهای شرکت تحت مدیریتش، می‌گوید: «هم‌اکنون 25 تا 30 نفر نیروی متخصص در شرکت پارلاصنایع مشغول به‌کار هستند. مجموعه نرم‌افزارهای پارس‌پلانت برای اینکه بتوانند جوابگوی نیازهای تمامی دیسیپلین‌های مهندسی باشد، از 14 ماژول اصلی، 230 ماژول فرعی و بیش از 26هزار و 780 تابع تشکیل‌شده است که عملیات 1411 فرآیند مهندسی را اجرا می‌کنند. از سوی دیگر، پارلاصنایع در سال 79 به‌عنوان برنده جشنواره بین‌المللی خوارزمی برگزیده شد و در سال 84 نیز مدال طلای مسابقات جهانی را کسب کرد؛ همچنین پارلاصنایع در سال‌های اخیر، با حضور در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف داخلی و خارجی، موفق به کسب عناوین نخست در بسیاری از آنها شده است.»

مدیریت دقیق و کاهش هزینه‌های پروژه با نرم‌ افزار پارس‌ پلانت

سرقینی در پایان ضمن جمع‌بندی صحبت‌هایش، خاطرنشان می‌کند: «در نگاه کلی می‌توان گفت که این مجموعه توانمند نرم‌افزاری دارای موتور قدرتمند و هوشمندی است که فرآیند طراحی مهندسی را با سرعت و دقت بسیار بالا انجام داده و رابط کاربری آسانی دارد. در زمینه‌هایی مانند طراحی پایپینگ، سینی‌های کابل، کانال‌کشی و ... فقط کافی است کاربر با مشخص‌کردن یک‌عامل محدودکننده و جهت‌دهی، کار خود را به‌پایان برساند تا سایر محاسبات و مدل‌سازی‌ها با نرم‌افزار و با سرعتی معادل با سرعت رايانه انجام شود.»

وی می‌افزاید: «از طرف دیگر در مدل‌سازی و ساخت قطعات، تجهیزات و سازه‌های فولادی یا بتونی و همچنین مخازن، منابع، مبدل‌ها و ... تنها کافی است که کاربر مشخصات خواسته‌شده را باتوجه به نیازش در بخش‌های تعیین‌شده‌ای از نرم‌افزار وارد کند تا پارس‌پلانت به‌صورت هوشمند و خودکار، باز هم مطابق سرعت رايانه، طراحی و مدل‌سازی را انجام دهد.»

مهم‌ترین قابلیت‌های مجموعه نرم‌افزار «پارس‌پلانت»

افزایش بی‌نظیر سرعت، دقت و کیفیت در طراحی.
ارائه لیست مواد مصرفی بسیار دقیق، با هدف به صفر رساندن میزان ضایعات خرید.
ارائه مدل سه‌بعدی دقیق و قابل‌اطمینان با صرف کمترین هزینه.
قابلیت استفاده از بانک‌های غنی اطلاعاتی براساس استانداردهای بین‌المللی.
قابلیت پردازش و تحلیل اطلاعات و ارائه گزارش‌های مورد نیاز.
تهیه نقشه‌هایی چون‌ساخت (As Built) پروژه‌ها با سرعت فوق‌العاده بالا و فرآیند نیمه‌خودکار.
تهیه نقشه‌های ایزومتریک دقیق که باعث سادگی بسیار زیادی در فرآیندهای تأمین و ساخت پروژه‌ها می‌شوند.
شبیه‌سازی و ارائه امکانات مناسب در جهت مدیریت بحران در مواقع انفجار و
آتش‌سوزی.
مدیریت خودکار در انتخاب جنس و اندازه قطعات بر اساس کاتالوگ و شماره ردیف آنها.
جلوگیری صددرصدی از بروز اشتباهات انسانی بسیار رایج در پروژه‌ها.
امکان مشاهده تغییرات اعمال شده هر کاربر در پروژه، برای کاربران دیگر (در حالت به‌کارگیری تحت شبکه).
انعطاف‌پذیری و امکان ویرایش نقشه‌ها حتی پس‌از اتمام عملیات طراحی پلانت، با صرف کمترین هزينه و زمان.
امکان بهره‌گیری از آموزش دو زبانه به‌صورت فارسی و انگلیسی در محتوای نرم‌افزار.
کاربری آسان و یادگیری تمامی ماژول‌های نرم‌افزار تنها در 50 ساعت آموزش.
تقویت توان طراحی و مهندسی کشور و همچنین بی‌نیازی به نرم‌افزارهای خارجی.
جلوگیری از خروج ارز و از بین بردن وابستگی به کشورهای خارجی.
ایجاد امنیت در حوزه نرم‌افزار و همچنین در پروژه‌ها و صنایع حساس کشور.
قابلیت صدور نرم‌افزارهای فنی‌ومهندسی و همچنین خدمات مهندسی به خارج از کشور.
از بین بردن نیاز به ابزار خارجی در تولید نرم‌افزارهای فنی‌ومهندسی.
ایجاد اشتغال در سطح کلان.
ایجاد خلاقیت و نوآوری در کلیه سطوح علوم مهندسی کشور.

راه‌های ارتباط با شرکت «پارلاصنایع»

بسایت: parlaco.com

ایمیل: Mail.parlaco@gmail.com 

صندوق پستی: 1475613164

تلفن های تماس: 02146047204 و 02146047305

فکس: 02144429411

آدرس: تهران، بزرگراه همت غرب، جنت‎آباد مرکزی، کوچه دانش، ساختمان آرمان (پلاک 78)، طبقه چهارم

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها