امروزه با توجه به پیشرفت فناوری‌ های نوین، افزایش چشمگیر و گسترش روزافزون اطلاعات، دسترسی به منابع پردازشی پرسرعت و با ظرفیت بالا، به یکی از نیازهای اصلی و بنیادین مراکز پژوهشی و کسب‌ و کارها تبدیل شده و در پایداری و تداوم توسعه اقتصاد دیجیتالی، امری اجتناب‌ناپذیر است.
کد خبر: ۱۳۱۵۸۵۲

تا قبل از این به ‌دلیل نبود منابع پردازشی کافی و دارای کارایی مناسب، صنایع و کسب‌وکارهای مختلف و دانشگاهیان کشور در راستای تأمین خدمات موردنیاز از سایر کشورها، علاوه‌بر ملاحظات مرتبط با حفظ امنیت داده‌ ها، مجبور به صرف زمان زیاد و پرداخت هزینه‌های ارزی بودند.

عموما محاسبات فوق‌پردازشی به منظور شبیه‌سازی تئوری‌ها و نظریه‌ها با نتایج آزمایشات عملی به کار گرفته می‌شوند.

در واقع در این روش ابررایانه‌ ها قادرند حجم بسیار عظیم داده‌ها را با سرعت بسیار زیاد، پردازش و نتایج آنها را تحلیل نمایند.

در واقع رایانش سریع یا محاسبات سریع (High Performance Computing)، به‌عنوان شاخه‌ای از علم نرم‌افزار، با تجمیع توان محاسباتی تعداد زیادی از رایانه‌های متوسط و کوچک، امکان انجام محاسبات حجیم را با سرعت زیاد و هزینه کم امکان‌پذیر می‌کند.

تحلیل و نگهداری از داده‌ها، توسعه محصولات و طراحی مجدد آنها، تحلیل داده‌های انبوه و ارائه الگوهای رفتاری مختلف، از جمله قابلیت‌های مورد انتظار از این سیستم‌ها می‌باشد.

همچنین به‌دلیل برخورداری از پردازنده‌های گرافیکی پرقدرت و سرعت بسیار زیاد محاسبات، علاوه بر ارائه امکان مدلسازی و شبیه‌سازی‌های مسائل پیچیده در علوم مختلف دانشگاهی و پژوهشی و افزایش توان علمی، بستر توسعه کاربردهای بسیار متنوعی در بخش‌های متنوع نظیر هواشناسی، علوم زیستی و زمین‌شناسی نیز فراهم خواهدشد.

باتوجه به نرخ تولید داده‌ها در بخش‌های مختلف نظیر حوزه‌های پزشکی، خدماتی و همچنین در راستای پاسخ به نیازهای متنوع، پیاده‌سازی و راه‌اندازی مرکز محاسبات و پردازشی فوق‌سریع، یکی از نیازهای اساسی کسب و کارهای مختلف کشور ما بوده و با راه‌اندازی «ابررایانه سیمرغ»، ایران نیز در جمع معدود کشورهای صاحب این فناوری قرارگرفت تا یکی دیگر از زیرساخت‌های موردنیاز برای رشد اقتصاد دیجیتال فراهم گردد.

امید است با راه‌اندازی ابررایانه سیمرغ، به‌عنوان یک مرکز محاسبات و پردازش فوق‌سریع و آغاز فازهای بهره‌برداری و سرویس‌دهی آن، بسیاری از مشکلات ذی‌نفعان این حوزه مرتفع و امکان ارائه خدماتی از قبیل خدمات ابری «نرم‌افزاری» در حوزه هوش مصنوعی، تصویرسازی، بازیسازی و پویانمایی و ذخیره‌سازی داده‌ها، «سکوی ابری پرداخت خدمات»، سکوهای تحلیل داده‌ها و اینترنت اشیاء و همچنین «خدمات ابری زیرساختی» و پردازش‌های گرافیکی به کاربران فراهم گردد.

دکتر ستار هاشمی - معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها