عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا:

هیچ واکسن بدون عارضه‌ای در دنیا وجود ندارد

در روند واکسیناسیون همگانی در ایران علیه واکسن کرونا علاوه بر واکسن های ساخت داخل چند واکسن وارداتی و خارجی هم مورد استفاده قرار می گیرد که یکی ازآنها سینوفارم چین است.
کد خبر: ۱۳۱۵۶۵۰

به گزارش جام جم آنلاین ، روند واکسیناسیون همگانی علیه ویروس کرونا در ایران آغاز شده است.

این روند فعلا در زمینه واکسینه کردن اعضای کادر درمان و سالمندان ادامه دارد.

روند واکسینه کردن با واکسن های مختلفی همچون اسپوتنیک وی روسیه و سینوفارم چین ادامه دارد.

سینوفارم که ساخت کشور چین است هم اکنون در برخی از کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

این واکسن همانند تمام واکسن های ساخته شده دیگر برای کرونا دارای عوارض جانبی متعددی است که فرد تزریق کننده را آزار می دهد. البته این عوارض موقتی هستند و رفع می شوند.

در رابطه با عوارض واکسن ها مباحثی وجود دارد مبنی بر اینکه بین آنها از لحاظ داشتن عوارض تفاوت وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با عوارض واکسن سینوفارم از کارکنان یک مرکز بهداشتی در کرج اطلاعات گرفتیم.

برخی از افراد کادر درمان این مرکز درمانی که آن را تزریق کرده اند دچار عوارضی نظیر تب و لرز، سردرد، دل پیچه، اسهال و آبریزش بینی  شده اند.

همچنین مواردی هم برای فرد تزریق کننده  حالت خواب آلودگی شدید به وجود آمده است. برخی در ناحیه تزریق احساس درد شدید کرده اند.

دو فرد هم که سابقه ابتلا به کرونا داشته اند بعد از تزریق این ویروس آنچنان دچار افت فشار شده اند که بلافاصله به درمانگاه منتقل شده و زیر سرم رفته اند.

 

تولد سینوفارم

در اوایل سال 2020  انستیتوی محصولات بیولوژیکی پکن یک واکسن ویروس کرونای غیرفعال به نام BBIBP-CorV ایجاد کرد. آزمایشات بالینی که توسط شرکت دولتی سینوفارم انجام شد ، نشان داد که میزان کارآیی این واکسن 79 درصد است. چین واکسن را تأیید کرد و به زودی صادرات آن به سایر کشورها آغاز شد. در هفتم می سازمان جهانی بهداشت تخمین اثر بخشی این واکسن را 78.1 درصد اعلام کرد.

BBIBP-CorV با آموزش سیستم ایمنی بدن برای ساخت آنتی بادی علیه ویروس کرونا کار می کند . آنتی بادی ها به پروتئین های ویروسی متصل می شوند و آن را خنثی می کنند.

برای ایجاد BBIBP-CorV ، محققان موسسه پکن سه نوع ویروس کرونا از بیماران در بیمارستان های چین بدست آوردند. آنها یکی از این گزینه ها را انتخاب کردند زیرا این سلول قادر بود به سرعت در سلول های کلیه میمون رشد کرده و در مخازن بیوراکتور تکثیر شود.

هنگامی که محققان ذخایر زیادی از ویروس های کرونا تولید کردند ، آنها را با یک ماده شیمیایی به نام بتا-پروپیولاکتون خنثی کردند. این ترکیب ویروس های کرونا را با اتصال به ژن های آنها از کار می اندازد. ویروس های کرونا ویروس غیرفعال شده دیگر نمی توانند تکرار شوند. اما پروتئین های آنها از جمله سنبله دست نخورده باقی ماند.

محققان سپس ویروس های غیرفعال شده را بیرون کشیدند و آنها را با مقدار کمی از ترکیبات پایه آلومینیوم به نام کمکی مخلوط کردند. مواد کمکی سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند تا پاسخ آن به واکسن را افزایش دهد.

ویروس های غیرفعال شده بیش از یک قرن است که مورد استفاده قرار می گیرند. جوناس سالک از آنها برای ایجاد واکسن فلج اطفال در دهه 1950 استفاده کرد و آنها پایه واکسن علیه بیماری های دیگر از جمله هاری و هپاتیت A هستند.

 

درخواست پاسخ ایمنی

از آنجا که ویروس های کرونا در BBIBP-CorV مرده اند ، می توان آنها را به بازو تزریق کرد. پس از ورود به داخل بدن ، برخی از ویروس های غیرفعال شده توسط نوعی سلول ایمنی به نام سلول ارائه دهنده آنتی ژن بلعیده می شوند.

سلول ارائه دهنده، آنتی ژن ویروس کرونا را از هم جدا کرده و برخی از قطعات آن را در سطح خود نشان می دهد. یک سلول T به اصطلاح کمکی ممکن است قطعه را تشخیص دهد. اگر این قطعه در یکی از پروتئینهای سطح آن قرار گیرد ، سلول T فعال شده و می تواند به سلول های ایمنی دیگر کمک کند تا به واکسن پاسخ دهند.

 

ساخت آنتی بادی

نوع دیگری از سلول های ایمنی بدن که سلول B نامیده می شود نیز ممکن است با ویروس کرونای غیرفعال روبرو شود. سلول های B دارای پروتئین های سطحی به شکل های بسیار متنوعی هستند و تعداد کمی از آنها ممکن است شکل مناسبی برای چسباندن به ویروس کرونا داشته باشند. هنگامی که یک سلول B قفل می شود ، می تواند بخشی یا تمام ویروس را به داخل خود بکشاند و قطعات ویروس کرونا را در سطح آن ارائه دهد.

یک سلول کمکی T فعال شده در برابر ویروس کرونا می تواند بر روی همان قطعه قفل شود. وقتی این اتفاق می افتد ، سلول B نیز فعال می شود. آنتی بادی هایی را که همان شکل پروتئین های سطحشان هستند تکثیر و بیرون می ریزد.

 

متوقف کردن ویروس

هنگامی که فرد با BBIBP-CorV واکسینه شد ، سیستم ایمنی بدن می تواند به عفونت ویروس های کرونا پاسخ دهد. سلول های B ، آنتی بادی هایی تولید می کنند که به مهاجمان می چسبند. آنتی بادی هایی که پروتئین سنبله را هدف قرار می دهند می توانند از ورود ویروس به سلول جلوگیری کنند. انواع دیگر آنتی بادی ها ممکن است ویروس را از طریق دیگر مسدود کنند.

 

ایمنی طولانی مدت؟

آزمایشات بالینی سینوفارم نشان داده است که BBIBP-CorV می تواند از افراد در برابر کرونا محافظت کند. اما هنوز هیچ کس نمی تواند بگوید که این محافظت چه مدت طول می کشد. در طول ماه ها ممکن است سطح آنتی بادی کاهش یابد. اما سیستم ایمنی همچنین شامل سلول های خاصی به نام سلولهای حافظه B است که ممکن است اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را برای سال ها یا حتی دهه ها حفظ کند.

 

جدول زمانی واکسن

در ژانویه  2020 شرکت سینوفارم شروع به تولید واکسن غیرفعال علیه ویروس کرونا می کند.

در ماه ژوئن محققان گزارش دادند این واکسن نتایج امیدوار کننده ای در میمون ها ایجاد می کند. آزمایش فاز بعدی نشان داد که واکسن هیچ عارضه جانبی جدی ایجاد نمی کند و افراد را قادر می سازد آنتی بادی علیه ویروس کرونا تشکیل دهند.

جولای آزمایش فاز 3 در امارات متحده عربی آغاز و سپس در مراکش و پرو پیگیری شد.

در هفتم می نیز سازمان جهانی بهداشت اثربخشی واکسن سینوفارم را 78.1 درصد تخمین زد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها