با حضور معاون سیاسی استاندار بوشهر انجام شد

افتتاح نمایشگاه عفاف و حجاب

جام جم آنلاین از وضعیت آشفته نانوایی های استان بوشهر گزارش می دهد

سرگردانی نرخ نان

اواخر سال 98 تعرفه قیمتگذاری نان توسط استانداری بوشهر به فرمانداری ها و به تبع آن به واحدهای نانوایی ابلاغ شد این در حالی است که صاحبان نانوایی ها به هیچ وجه از این نوع فرمول قیمت گذاری راضی نیستند و معتقدند قیمت ها می بایست با نرخ تورم و افزایش سرسام آور هزینه های نانوایی ها افزایش پیدا می کرد.
کد خبر: ۱۳۱۵۳۸۳

در حال حاضر جمعیت 1میلیون و 500هزار نفری استان بوشهر  ،قوت غالب خود یعنی نان روزانه را از 800 واحد نانوایی سنتی و صنعتی که با سهمیه آرد نیمه یارانه ای فعالیت می کنند تهیه می کنند.اواخر سال 98 تعرفه قیمتگذاری نان توسط استانداری بوشهر به فرمانداری ها و به تبع آن به واحدهای نانوایی ابلاغ شد که به موجب آن قیمت هر قرص نان لواش با وزن چانه 220گرمی 250تومان تعیین شد همچنین نان سنگک وبربری بدون کنجد و کنجدزده به ترتیب 1500 و 2هزار تومان تعیین قیمت شد. این در حالی است که صاحبان نانوایی ها به هیچ وجه از این نوع فرمول قیمت گذاری راضی نیستند و معتقدند قیمت ها می بایست با نرخ تورم و افزایش سرسام آور هزینه های نانوایی ها افزایش پیدا می کرد.

قیمت نان واقعی نیست،اعتراض داریم

در این میان، حاج علی پارسایی فر،رییس صنف نانوایی های بوشهر معتقداست براساس تجزیه و تحلیل و واقعیت های بازار ،قیمت واقعی نان برای هر قرص لواش مبلغ 350تومان است .نرخی که البته در کمیسیون آرد ونان استانداری مورد موافقت قرار نگرفت.

وی با اذعان بر مشکلات نانوایی ها و پایین بودن قیمت نان عرضه شده در مقابل هزینه های تولید می گوید: اکثر مشتریان از کم فروشی نانوایی ها و کیفیت پایین نان های عرضه شده همواره گلایه مند هستند و خواستار نظارت بیشتر بر کار نانوایی ها هستند.

رییس صنف نانوایی های شهرستان بوشهر با انتقاد از رویه معمول در قیمت گذاری و نرخ گذاری نان در سطح استان بوشهر و با استناد به آنالیز و کارشناسی درباره هزینه تحمیل شده به نانوایی ها برای پخت هر قرص نان می افزاید:هرچند با پیگیری های لازم توانستیم همه واحدهای نانوایی را از آرد نیمه رایانه ای به ازاء هر کیلو 45هزار تومانی  بهره مند کنیم اما با این وضعیت آشفته اقتصادی که قیمت ها لحظه ای بالا می رود دیواری کوتاه تر از نانوایی ها وجود ندارد زیرا از سال 98 تا الان قیمت نان تغییری پیدا نکرده است. به همین دلیل است که بعضی اوقات با کم فروشی یا تخلف در سطح نانوایی مواجه می شویم و شهروندان هم حق دارند از این وضعیت ناراضی باشند.

وی اضافه می کند: این معضل نان فقط در استان بوشهر وجود دارد زیرا در دیگر نقاط کشور و حتی استان های همجوار مثل فارس در سال گذشته شاهد افزایش قیمت آن هم در 2 مرحله از سال هستیم. این در حالی است که  افزون بر مشکلات همیشگی نانوایی های بوشهر ،تجهیزات سرمایشی برای غلبه بر گرمای هوا  و نیاز به نوسازی تجهیزات فرسوده و بازسازی ساختمان  نانوایی ها نیازمند صرف هزینه است که با این نوع قیمت گذاری نان عملا نمی تواند کاری از پیش ببرد.

حذف برنج از سفره ها؛شلوغی صف نانوایی ها

اما در این میان آنچه که بیشتر به نظر می آید صفوف شلوغی است که هر روز هم در این شرایط کرونایی جلوی نانوایی بیشتر از روز قبل مشاهده می شود. به نظر می رسد یکی از عواملی که بیشتر از دیگر موضوعات در شکل گیری این صفوف نقش دارد گرانی سرسام آور برنج ایرانی و خارجی است که مردم ناگزیرند با حذف آن از سفره خانوار و سبد خانواده به نان روی آورند.

قیمت های سرگردان نرخ نان

هرچند رییس صنف نانوایی های شهر بوشهر از نرخ گذاری نان و اعمال آن در تمامی واحدهای پخت و پز نان سخن می گوید اما بررسی میدانی خبرنگار جام جم از واحدهای نانوایی فعال در سطح شهر حاکی از این است که هر نانوایی به دلخواه و سلیقه خود، قیمت گذاری کرده و نان عرضه می کند به طوری که در بعضی از نانوایی ها هر قرص بربری بین 2هزار تا 2500 تومان ،سنگک از 3 تا 5 هزار تومان بسته به نوع ساده و مقدار کنجد استفاده شده، تافتون 350 تومان، لواش هم بین 250 تا 300 به مشتریان و مردم عرضه می شود. 

با وجود آنکه تلاش نانوایان برای اصلاح قیمت‌ها از اواخر سال 98 بی نتیجه مانده است اما همچنان با گذشت بیش از یکسال تعیین نرخ نان همچنان معطل تصمیم سازمان صمت استان بوشهر است، این تعلل موجب افزایش 40تا 70درصدی قیمت انواع نان، عرضه چند نرخی و کاهش حجم و کیفیت انوان نان سنتی در برخی نانوایی‌های استان بوشهر شده است.

رشد هزینه تمام‌شده تولید انواع نان سنتی به‌دلیل افزایش نرخ دستمزد، حامل‌های انرژی، حمل‌ و نقل و خمیر مایه موجب شده با وجود اقدامات دولت برای تثبیت نرخ آرد، دخل و خرج نانوایی‌ها در 2‌ سال گذشته همخوانی نداشته باشد.

 آخرین افزایش قیمت نان سنتی مربوط به رشد 45 درصدی قیمت‌ها در سال 98 است، حالا نانوایان با استناد به رشد شدید هزینه تمام‌شده تولید نان سنتی از ابتدای امسال، درخواست افزایش قیمت‌ها را دارند. در این شرایط، تنور گرانی نان داغ شده و نانوایان نرخ‌های جدیدی را برای عرضه نان به مشتریان تحمیل می‌کنند، تعلل در افزایش رسمی نرخ نان، موجب تعجیل نانوایان در گرانی خودسرانه این خوراک استراتژیک در سبد مصرفی خانوارها شده است.

نانوایی ها چه می گویند

در سرکشی از برخی نانوایی‌های استان، آنچه که بیشتر به چشم می آمد گرانی غیر رسمی نان، تعیین نرخ‌های دل بخواه و افت کیفیت و وزن چانه خمیر یا جبران هزینه تمام‌شده از طریق افزایش بیشتر قیمت انواع نان با استفاده از افزودنی‌های مجاز مانند کنجد، سیاه دانه، سبوس، سبزیجات و... است.

اگر چه صاحبان نانوایی ها این موضوع یعنی افزایش خودسرانه نان را تایید نمی کنند و با گلایه از افزایش هزینه های تحمیل شده به نانوایی ها مثل حقوق کارگران، هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات پخت نان، بیمه و نوسازی و تعمیرات سازه ساختمانی نانوایی ها در یکی و دو سال اخیر، از افزایش نیافتن قیمت نان ابراز نارضایتی می کنند و معتقد هستند در شرایط کنونی اصلا به صرفه نیست.

مردم هم ناراضی اند

این روزها که به دلیل افزایش قیمت انواع برنج داخلی و خارجی اکثر مردم ناچار به حذف آن از سفره خود هستند و تنها نان قوت غالب سفره بیشتر همشهریان است دیدن صف های طولانی و شلوغ در جلوی نانوایی ها موضوع عجیبی نیست.

تعدادی از مشتریان نانوایی های بوشهر در گفتگو با خبرنگار جام جم با اشاره به این که کیفیت نان های عرضه شده قابل قبول نیست می گویند هرچند روی تابلو درج قیمت نانوایی ها اطلاعاتی مثل وزن چانه، نوع نان و قیمت و تلفن رسیدگی به شکایات درج شده است اما نانوایی ها بی توجه به این موارد که در معرض دید مشتریان قرار داده اند کار خودشان را می کنند نه از نظر کیفیت و نه از نظر کمیت نان عرضه شده راضی کننده نیست. در خیلی از نانوایی ها اندازه نان ها اینقدر کوچک است که با وزن اعلام شده اصلا همخوانی ندارد.

یکی دیگر از شهروندان که در صف دریافت نان قرار دارد رو به خبرنگار جام جم تاکید می کند: به نظرم هیچگونه نظارتی روی کار نانوایی ها نیست و آنها هر طور که بخواهند عمل می کنند تا یکی دو ماه پیش به ازاء دریافت یک عدد پلاستیک  گوشه دار، نانوایی ها یک قرص نان را از جمع نان های خریداری شده مشتریان کم می کردند اما حالا به بهانه گرانی قیمت پلاستیک مبلغ 500 تومان طلب می کنند که خیلی اجحاف در حق مشتریان است.افزون بر این در سال های گذشته روال این بود که نماینده فرمانداری در شورای آرد و نان به صورت سرزده به نانوایی ها سرکشی می کرد و با توزین چانه های خمیر و نظر خواهی از مشتریان نانوایی ها نظارت میدانی حساب گرانه ای داشتند اما این روزها مثل بقیه صنوف و کسبه دیگر اصلا خبری از نظارت و پیگیری ها وجود ندارد.

گزارش از علیرضا برازجانی، جام جم آنلاین بوشهر.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها