گزارش تپش از شگرد مجرمان برای کپی کارت‌ بانکی

تله اسکیمری

تبادلات مالی که به اینترنت و فضای مجازی کشید، برخی مجرمان که تا دیروز مقابل بانک‌ها کشیک می‌دادند تا کیف پر پولی را بقاپند، بیکار شدند و کمتر کسی پیدا می‌شد پول نقد جابه‌جا کند.
کد خبر: ۱۳۱۵۲۲۰

به گزارشس گروه حوادث جام جم آنلاین، دزدان که روش‌های سنتی را بی‌نتیجه دیدند، دست به کار شده و در فضای سایبر به دنبال شکار طعمه‌های خود از میان مشتریان بانک‌ها بودند.

بهترین روش، فیشینگ بود که با راه‌اندازی درگاه‌ های جعلی بانک، به راحتی اطلاعات حساب‌بانکی افراد را به دست آورده و با یک کلیک موجودی‌شان را به حساب خود منتقل می‌کردند.

با افزایش پرونده‌های فیشینگ، پلیس فتا و بانک‌ مرکزی دست به کار شدند و با راه‌اندازی رمزهای یکبار مصرف سدی در برابر اقدامات مجرمان فیشینگ قرار دادند. مجرمان فیشینگ که کار و کاسبی خود را کساد می‌دیدند، به دنبال راهی بودند تا بتوانند دوباره مشتریان بانک را سرکیسه کنند و این بار سراغ اسکیمر رفتند تا با کپی کردن کارت‌های بانکی، حساب مشتریان را خالی ‌کنند.

روشی که پلیس فتا بارها به شهروندان درباره آن هشدار داده و خواسته هنگام خرید رمز کارت را خودشان وارد کنند. نکته‌ای که بی‌توجهی به آن باعث شده حساب بانکی افراد در حالی که کارت در اختیارشان بود و حتی رمز دوم نداشتند، خالی شود.

ماموران پلیس فتای البرز چندی قبل اعضای باندی سه نفره را دستگیر کردند که در دکه روزنامه‌فروشی اطلاعات حساب بانکی 200نفر را با اسکیمر به دست آوردند. تحقیقات در این پرونده با شکایت‌های مشابه در پلیس فتا آغاز شد.

مالباختگان مدعی شدند در حالی که کارت بانکی آنها در اختیار خودشان بوده، برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌شان صورت گرفته‌است.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد برداشت از حساب مال‌باختگان به صورت اینترنتی نبوده و در استان‌های مختلف و به وسیله دستگاه پوز از کارت نامبردگان برای خرید طلا برداشت‌شده، که شک ماموران به کپی اطلاعات کارت‌بانکی مال‌باختگان از طریق دستگاه اسکیمر به یقین تبدیل شد.

در ادامه تحقیقات مشخص شد همه مالباختگان در یک بازه زمانی مشخص از یک دکه در مناطق مرکزی کرج خرید کرده و از آن طریق کارت بانکی‌شان کپی شده‌است.

ماموران با انجام تحقیقات گسترده پلیسی ابتدا هویت یکی از متهمان را شناسایی سپس با زیر نظر قرار دادن او دریافتند او همراه یک نفر از همدستانش برای مدتی کوتاه دکه‌ای را در شهر کرج اجاره کرده و پس از کپی‌برداری از کارت بانکی شهروندان، دکه را تحویل داده‌اند.

پس از شناسایی مخفیگاه متهمان در شهرهای فردیس و ملارد، ماموران با هماهنگی مقام قضایی در دو عملیات غافلگیرانه آنها را دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه‌شان یک دستگاه اسکیمر و 200کارت بانکی کپی شده را کشف کردند.

در بررسی‌های پلیس مشخص شد، سرکرده باند چندی قبل به اتهام کلاهبرداری اسکیمری دستگیر و روانه زندان شده‌بود که توانسته با قرار وثیقه آزاد شود و این بار با کمک دو همدستش 13میلیارد ریال کلاهبرداری کردند.

کپی 30 کارت توسط فروشنده‌های دوره‌گرد

ماموران پلیس فتای تهران هم چندی قبل مجرمانی را دستگیر کردند که به روش اسکیمر، دو میلیارد تومان از حساب طعمه‌های خود کلاهبرداری کردند.

شاکی در حالی که کارت‌بانکی‌اش را در دست داشت، به ماموران گفت: فردی از طریق کارت بانکی‌ام، حسابم را خالی کرده‌است.

او در مدت چند ساعت هرچه پول در کارتم داشتم، خالی کرد. پس از این شکایت، ماموران تحقیقات خود را آغاز کرده و دریافتند شاکی در دام مجرمی اسکیمری گرفتار شده و متهم با کپی کارت او از حسابش برداشت می‌کند. با بررسی‌های پلیسی، ردپای دو مجرم حرفه‌ای در این پرونده به دست آمد و آنها دستگیر شدند که به کپی کارت 30نفر در پوشش فروشنده سیار اعتراف کرده و گفتند؛ برای این‌که ردی از خود باقی نگذاریم، مدام محل دستفروشی خود را تغییر می‌دادیم. رئیس پلیس فتای تهران با اشاره به شگرد اعضای این باند گفت: این مجرمان معمولا برای این‌که ردی از خود به جا نگذارند، در پوشش فروشندگان سیار و دوره‌گرد و با اجاره‌کردن موقت یک دکه یا مغازه‌ای بیشتر در خروجی شهرها، اجناس و کالاهای خود را با قیمتی ارزان ارائه می‌کنند. در این خصوص لازم است شهروندان بعد از خرید، برای پرداخت مبلغ کالا حتما خود روند کشیدن کارت و ورود رمز را انجام دهند تا در صورت کپی‌برداری اطلاعات کارت با توجه به نداشتن رمز آن امکان برداشت وجه برای مجرمان فراهم نشود.

کمین در مناطق توریستی

پلیس مازندران هم چندی قبل اعضای باندی را دستگیر کرد که در مناطق توریستی مازندران طعمه‌های خود را شکار می‌کردند. متهمان با نصب اسکیمر روی دستگاه کارتخوان و در پوشش دستفروش، اطلاعات حساب بانکی مشتریان خود را به دست آورده و با کپی آن، خریدهای میلیونی می‌کردند. ماموران پلیس فتا پس از روبه‌رو شدن با شکایت‌های مشابه تحقیقات خود را آغاز کرده و توانستند اعضای این باند را در یکی از شهرهای مازندران دستگیر و تجهیزات اسکیمر از آنها کشف کنند.

فقط‌ و فقط خودتان رمز را وارد کنید

دانشجوی انصرافی مهندسی است. وقتی دید می‌تواند با اسکیمر برای خودش درآمدی دست و پا کند، باندی حرفه‌ای تشکیل داد و با کمک همدستانش در مسیرهای مسافرپذیر، دستفروشی و حساب مشتریان را خالی می‌کردند. در حاشیه طرح پلیس آگاهی برای دستگیری مجرمان با سرکرده این باند هم‌کلام شدیم و او از روش اسکیمر و شگردشان گفت.

چند سال داری؟
22 سال.

اسکیمر کردن یعنی چی؟
یعنی کپی کارت. به دستگاه کارتخوان یا عابربانک دستگاهی متصل می‌شود که وقتی کارت می‌کشید، اطلاعات کارت شما را کپی و به لپ‌تاپ منتقل می‌کند. بعد این اطلاعات را روی کارت خام کپی می‌کنیم و با برچسب کارت بانکی درست می‌کنید. حالا مشتری هم رمز را به شما گفته و با آن، حساب را خالی می‌کنید.البته در ایران فقط کارتخوان آن استفاده می‌شود.

چطور به کارت‌های بانکی خام دسترسی دارید؟
کارت‌های بانکی ضریب امنیتی بالایی ندارد و می‌توان از بعضی کارت‌ها که در بازاری خاص است، استفاده کرد. بسته‌های صدتایی کارت را راحت می‌توانی بخری. یک دستگاه چاپ کارت می‌خواهی که در بازار هست و بعد از طراحی شکل کارت و مشخصات در رایانه، آن را روی کارت می‌زنی. البته کار به همین راحتی که گفتم نیست. یک‌سری فوت و فن خاص هم دارد که آنها مهم است و نمی‌توانم بگویم. آنها را باید بلد باشی تا اسکیمر کنی.

مشخصات را چطور روی کارت می‌زدید؟
اغلب از کارت ملی افراد معتاد و بی‌خانمان استفاده می‌کردیم و مشخصات آنها را روی کارت می‌زدیم. برای خالی کردن کارت‌ها باید خریدهای گران مثل طلا و تلفن همراه انجام دهی و آنجا کارت ملی هم می‌خواهند.

همه موجودی را خالی می‌کردید؟
نه. گاهی می‌دیدیم داخل حساب پول کمی هست دلمان می‌سوخت و برداشت نمی‌کردیم.

چرا در مسیر شهرهای مسافرپذیر پاتوق می‌کردید؟
کسی بخواهد مسافرت برود اولین کاری که می‌کند، حسابش را پر می‌کند. این‌طوری به کاهدان نمی‌زدیم.

چند کارت را کپی کردید؟
زیاد بود الان یادم نیست اما از همه برداشت نکردیم.

با پول‌ها چه می‌کردید؟
خوشگذرانی.

فکر می‌کردی، دستگیر شوی؟
خیلی حرفه‌ای عمل کرده‌بودیم و وقتی پلیس دستگیرمان کرد، شوکه شدیم.

چطور دستگیر شدید؟
هنوز هم نمی‌دانیم.

پشیمانی؟
وقتی دستگیر شوی پشیمان می‌شوی اما قبلش چون پول بادآورده در حسابت می‌آید نه.

چه توصیه‌ای به مردم داری؟
تعارف و رودربایستی را کنار بگذارند و موقع خرید خودشان کارت بکشند و رمز را وارد کنند. فهمیدن اتصال اسکیمر به دستگاه راحت نیست.

کمک ماسک به اسکیمر!

دیدن یک آگهی در فضای مجازی مسیر زندگی‌اش را تغییر داد. در حال ورشکستی بود اما انتخاب راه خلاف برای چند ماهی او را پولدار کرد و زمانی که فکر می‌کرد زندگی روی خوش خود را به او نشان داده، سردی دستبند پلیس را روی دستانش حس کرد و راهی زندان شد.

به چه اتهامی دستگیر شدی؟
اسکیمر.

یعنی چی؟
کپی کردن کارت‌های بانکی مشتریان و خالی کردن آنها.

چطور این کار را می‌کردی؟
سوپرمارکت داشتم و مشتریان که می‌آمدند، کارتشان را کپی می‌کردم و چند وقتی سراغش نمی‌رفتم و بعد از آن با کارت‌ها خرید می‌کردم.

نمی‌ترسیدی شناسایی شوی؟
این روزها کرونا به کمک ما آمده و ماسک صورتمان را می‌پوشاند.

چطور این فکر به ذهنت رسید؟
وضع مالی‌ام بد شده‌بود. یک روز که در حال گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی بودم، با آگهی فروش و آموزش اسکیمر روبه‌رو شدم. با آگهی‌دهنده تماس گرفتم که مدعی شد با سرمایه‌گذاری هفت‌میلیونی می‌توانم به درآمد میلیاردی برسم. تجهیزات را از او خریدم و بعد برایم کلاس آموزشی گذاشت. تنها کاری که مانده‌بود، جایی بود که بتوانم برایش کارتخوان بگیرم و مشتریان کارت بکشند. مغازه سوپرمارکتی را اجاره کرده و کارم شروع شد.

رمز را چطور به دست می‌آوردی؟
خود مشتری رمز کارت بانکی را می‌گوید و کار ما را راحت می‌کند. البته ما هم دستگاه را جایی قرار می‌دهیم که دسترسی به آن آسان نباشد.

چطور دستگیر شدی؟
برای این‌که بتوانیم به روش مجرمانه‌مان ادامه بدهیم، باید بعد از چند ماه فعالیت محل کسب خود را تغییر دهیم. من هم به صاحب مغازه گفتم می‌خواهم به کارم پایان دهم. قرار بود مغازه را تخلیه کنم که پلیس از طریق ردیابی محل کارت کشیدن به من رسید و دستگیر شدم.

چقدر از هر کارت برداشت می‌کردی؟
هرچه موجودی داشت. یکی از کارت‌ها 46میلیون تومان موجودی داشت که تمام آن را برداشت کردم.

به این فکر نمی‌کردی شاید، این پول هزینه‌درمان یا اجاره‌خانه کسی باشد؟
وارد خلاف که بشوی دیگر وجدان نداری که بعد از جرم وجدان‌درد بگیری.

ارزشش را داشت؟
فکر نمی‌کردم دستگیر شوم.

سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس استان البرز درباره فعالیت اعضای این باند به تپش گفت: با اعتراف مجرم اسکیمری، شناسایی و دستگیری افرادی که اقدام به فروش تجهیزات و آموزش می‌کردند، در دستور کار پلیس قرار گرفت. در جریان ردیابی‌ها مشخص شد، این افراد در یکی از استان‌های جنوبی کشور فعالیت دارند که با هماهنگی‌قضایی متهمان شناسایی و دستگیر شدند. در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعدادزیادی دستگاه پوز، ریدر، اسکیمر، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و تعدادی زیادی ابزار و آلات الکترونیک کشف شد. متهمان در تحقیقات پلیسی به جرم خود مبنی بر آموزش نصب دستگاه اسکیمر و تبلیغ این دستگاه و بازاریابی در فضای مجازی و فروش هر دستگاه به مبلغ 70میلیون ریال اعتراف کردند که با بررسی اکانت‌های متهمان در فضای‌مجازی محرز شد که افراد زیادی اقدام به سفارش دستگاه اسکیمر کرده و منتظر تحویل گرفتن آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی جرایم متهمان مشخص شد نامبردگان قبل از ورود به حوزه اسکیمینگ، در شبکه‌های اجتماعی اقدام به فیشینگ اطلاعات کارت‌بانکی شهروندان در سطح کشور کرده و تاکنون اطلاعات بیش از 500کارت‌بانکی را فیشینگ و از 700نفر از شهروندان به این شیوه و نیز روش اسکیمینگ به مبلغ 10میلیاردریال کلاهبرداری کرده‌اند.

هشدارهایی که باید جدی گرفت

تنها یک بار کشیدن کارت روی دستگاه کارتخوانی که به اسکیمر متصل است، کافی است تا همه اطلاعات بانکی فرد ثبت شود. حالا اگر فروشنده مجرم باشد، می‌تواند از دستگاه کارتخوانی که به اسکیمر متصل است استفاده کرده، اطلاعات کارت بانکی شما را ثبت و نهایتا با داشتن رمز آن، از حساب شما برداشت کند. بنابراین حتما عملیات وارد کردن رمز را خودتان انجام دهید تا رمزتان به دست هیچ کسی نیفتد. در این صورت حتی اگر دستگاه کارتخوان به اسکیمر هم وصل باشد، مجرم نمی‌تواند از اطلاعات شما سوء استفاده کند.

از سوی دیگر،هنگام وارد کردن رمز مطمئن شوید دوربین مداربسته از شما فیلمبرداری نمی‌کند (رمز را متوجه نمی‌شود).هنگام کشیدن کارت مطمئن شوید دستگاه کارتخوان شکسته، چسب خورده یا دارای قطعه اضافی نباشد، این مشکلات می‌تواند نشانه وجود دستگاه اسکیمر باشد. اگر متوجه شدید دستگاهی چنین مشکلاتی را دارد، می‌توانید از طریق سایت پلیس فتا، این مورد را گزارش دهید.

اگر احساس کردید شاید از یک دستگاه کارتخوان استفاده کرده‌اید که به اسکیمر وصل بوده، به سرعت رمزتان را تغییر دهید. هر ماه و به صورت منظم رمز کارت‌بانکی خود را تغییر دهید. رمزتان را در اختیار فروشندگان دوره‌گرد قرار ندهید که دستگاه
کارتخوان دارند.

امیرعلی حقیقت‌ طلب - تپش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها