مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: باتوجه به کشتارغیرمجاز دام در برخی مناطق استان و فرارسیدن فصل گرم، شیوع بیماری تب کریمه کنگو استان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۳۱۴۷۳۹

به گزارش جام جم آنلاین لرستان: مصطفی زبردست افزود: باتوجه به فرا رسیدن فصل بهار و روزهای گرم سال و همچنین ازدیاد میزان زاد و ولد حشرات و کنه ها، برخی از بیماری های مشترک بین انسان ودام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شیوع پیدا خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام  به خصوص دام های اهلی و نشخوارکنندگان است.
 
زبردست گفت: این بیماری هیچ نشانه بالینی در دام ندارد اما در انسان با تب و درد عضلانی، تهوع و خونریزی گسترده در سطح بدن قابل تشخیص است و عمدتا در افرادی که با دامها در ارتباط هستند از قبیل قصابان، چوبداران، سلاخان، دامداران و دامپزشکان مشاهده می شود.
 
وی تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از این بیماری در جمعیت انسانی رعایت پوشش حفاظت فردی توسط افرادی که بادامها در ارتباط هستند و جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در معابر وخارج از محوطه کشتارگاه های دام است که در صورت مشاهده با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد. 
 
مدیرکل دامپزشکی لرستان بیان کرد: انجام عملیات مبارزه ای با جمعیت حشرات ناقل بیماری، جداسازی محل نگهداری دام از مجاورت با محل زندگی انسان ها. رعایت فرآیند پیش سرد در کشتارگاه های دام، جلوگیری از له کردن و جدا سازی کنه های روی بدن دام های اهلی با دست و نگهداری گوشت حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال از راههای پیشگیری برای بروز و شیوع این بیماری است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها