ماریو یا قارچ‌ خور؟
نگاهی به بومی‌سازی و نامگذاری غیررسمی بازی‌ها در جامعه گیمرهای ایرانی

ماریو یا قارچ‌ خور؟

نگاهی به نسخه بازسازی‌ شده عنوان صاحب سبک

روم در یک روز ساخته نشد

گاهی یک بازی‌ آن‌قدر به‌خوبی تمام عناصر یک سبک را در خود جای داده یا خلق می‌کند که به مثالی برای آن ژانر خاص تبدیل می‌شود. این بازی‌های کلاسیک بین طرفداران خود محبوب می‌مانند، چون تمام آنچه را که آنها از یک ژانر به‌خصوص می‌خواهند در آن پیدا می‌کنند.
گاهی یک بازی‌ آن‌قدر به‌خوبی تمام عناصر یک سبک را در خود جای داده یا خلق می‌کند که به مثالی برای آن ژانر خاص تبدیل می‌شود. این بازی‌های کلاسیک بین طرفداران خود محبوب می‌مانند، چون تمام آنچه را که آنها از یک ژانر به‌خصوص می‌خواهند در آن پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۱۴۶۱۸

در زیرمجموعه بازی‌ های سبک استراتژی، مجموعه بازی‌های Total War، به‌ویژه نسخه‌های مربوط به جنگ‌های امپراتوری روم باستان، بدون شک جزو این دسته از بازی‌های شاخص است که مرور زمان تاثیری در کم شدن جذابیت آنها ندارد چون مشابهی ندارد.

همین جایگاه ویژه بهانه خوبی برای سازندگان بازی بوده که پس از گذشت حدود هشت سال از انتشار نسخه دوم، شماره جدید آن را با نام Total War: ROME REMASTERED راهی بازار کنند.

آنچه می‌خوانید نگاهی به این نسخه جدید و تفاوت‌های آن با سبک منحصر‌به‌فرد همین بازی در عناوین قبل است.

ظاهری متفاوت، باطنی یکسان

موفقیت نسخه‌های قدیمی بازی بهانه خوبی برای سازندگان بوده تا موتور بازی در لایه‌های زیر را بدون تغییرات عمده نگهداشته و بیشتر روی ظواهر سرمایه‌گذاری کنند؛ یعنی گرافیک و جلوه‌ های بصری بسیار بهتر شده و این بار شما به جای رنگ‌های ثابت سابق، درخشش نور خورشید را هم می‌توانید روی تجهیزات سربازان ارتش خود مشاهده کنید حتی رنگ پوست سربازان شما هم ثابت نیست و نشانگر منطقه‌ای است که آن فرد از آنجا به ارتش شما ملحق شده است. اما در مقابل این تغییرات ظاهری چشم‌نواز، گیم‌پلی آنچنان تغییری نداشته‌است.

در واقع از جاسوسان در نقشه‌های بازی گرفته تا واحدهای تریاری در زمین‌های روم باستان، همگی تقریبا همان رفتاری را دارند که در نسخه‌های ۱۰سال پیش بازی هم تجربه می‌کردید اما بدون شک این آرایش زیبای ظاهری چشمگیر است، به‌خصوص اگر صحبت از نورپردازی و جزئیات زمین‌های بازی باشد. گرچه وقتی به واژه Remastered یا بازسازی‌شده در عنوان بازی دقت کنیم، جای گلایه‌ای نخواهد بود. تمام این بازی‌ها نسخه‌های خوشرنگ و لعابی از بازی‌های دوست‌داشتنی قدیمی هستند که جدید و امروزی به‌نظر می‌رسند اما در نهایت چیز جدیدی به شما عرضه نمی‌کنند!

امان از هوش مصنوعی تنبل

در کنار رشد چشمگیر گرافیک بازی، بد نبود سازندگان تلاش بیشتری برای بهبود هوش‌ مصنوعی بازی هم می‌کردند. تمام بازی‌های سبک استراتژی امروزی، حتی بازی‌های جدید همین سری Total War، همگام با پیشرفت فناوری بازی‌سازی متحول شده‌اند و با پیشرفت هوش مصنوعی دشمنان کامپیوتری شما رفتارهای متنوع و زیرکانه‌تری از خود نشان می‌دهند. اما همان‌طور که گفتیم در این بازسازی هسته اصلی تغییر چندانی نداشته‌است، درنتیجه به‌سادگی می‌توان با کنترل مناسب سواره‌نظام و استفاده تکراری از تکنیک‌های ساده و قدیمی بارها و بارها دشمنان را فریب و به‌راحتی شکست داد. برای بازیکنان قدیمی این مجموعه این درجا زدن ممکن است چندان خوشایند نباشد، چون برای پیروزی گاه نیازی به هیچ خلاقیت و ابتکار عملی وجود ندارد و تنها کافی است تاکتیک‌های قدیمی را به‌خاطر داشته باشید.

چند نکته کوچک دوست‌ داشتنی

در کنار اصرار بر حفظ کلیات بازی، چند تغییر نسبت به نسخه‌ اصلی در این بازسازی دیده می‌شود که برای طرفداران قدیمی خالی از لطف نیست. اولین موردی که خودنمایی می‌کند تغییر رابط کاربری است، به‌خصوص که وضوح حروف و خوانایی متون پیشرفت کاملا مشهود بوده و مثل قدیم آزاردهنده نیست. همچنین در حین بازی نیز اطلاعات زیادی به صورت متنی و تصویری برای توضیح و کنترل اضافه شده. البته این اطلاعات می‌تواند برای بازیکنان حرفه‌‎ای‎‌تر کمی دست‌و‌پا‌گیر باشد و برای همین هم امکان خاموش کردنشان نیز درنظر گرفته شده است. مورد بعدی این‌که دیگر نیازی نیست برای انتخاب جناح‌های مختلف یک‌بار با رم آنها را شکست دهید و از ابتدا می‌توانید بازی را با کشورهای دیگر شروع کنید. مورد آخر هم اضافه‌شدن بخش آزمایشی است که به‌لطف پیشرفت سخت‌افزارهای امروزی به شما امکان می‌دهد که درگیری لشکرهای بزرگ و تاکتیک‌های نبرد را در بازی شبیه‌سازی کنید. این بخش جذاب برای اجرای درست نیازمند یک سیستم پرقدرت است اما اگر بتوانید اجرایش کنید در کنار بازی اصلی می‌تواند ساعت‌های زیادی سرگرمتان کند. در کنار این موارد موسیقی بازی نیز همچنان مثل گذشته با کیفیت، هیجان‌انگیز، پرانرژی و متناسب با فضای بازی است و به لذت تجربه آن می‌افزاید.

کلاسیکی برای دوران مدرن

مجموعه بازی‌های Rome: Total War همیشه کلاسیک خواهند بود. در نتیجه در قیاس با سایر عناوین جدید شاید برای بازیکنان تازه‌کار کمی عجیب به نظر برسد و مدتی زمان لازم باشد تا با آن ارتباط برقرار کنند. با این حال این بازی با تمام نقاط ضعف و قوتش بدون شک برای طرفداران تاریخ و نبردهای باستانی تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش خواهد بود. به‌علاوه از آنجا که تا ارائه نسخه سوم Total War: Rome زمان درازی باقی است، بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و همین امروز خود را غرق در نبردهای باستانی این بازی بی‌نظیر کنید.

دانیال جعفری مقدم - محقق هوش مصنوعی و طراح بازی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها