پرسپولیس - سپاهان الکلاسیکوی دیگری در فوتبال ایران

شب تب‌‌دار فوتبال

0311.این شماره که روی موبایلم افتاد فهمیدم پای کل‌کل در میان است. پیش شماره اصفهان و قطعا یک سپاهانی به نام امیر. «جانم داداش؟» «جواب بده آقا.هنوز که نباختید اما ایشالا می‌بازید و ما قهرمان می‌شیم.می‌دونی که مسیر قهرمانی از نصف جهون ما می‌گذره. ها واردی که. این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری‌ها نیست. امسال محرم هست، آ تیم ما تیمه. دیگه شماها بستونه قهرمانی.امسال جام میاد اصفهون.»
کد خبر: ۱۳۱۴۵۳۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  گفت و گفت و گفت و اجازه نداد حرفی بزنم.بعدش گفت:«خب کاری نداری؟ رو گل سجاد شهباززاده حساب کن. تازه شما این هفته هم با استقلال بازی می‌کنید، خدا کنه مساوی بشه، چون ما که شما رو می‌بریم و اون بازی هم مساوی بشه به نفع سپاهان قهرمان.» گوشی را قطع کرد و رفت سراغ کارش. هر بار و قبل از به قول خودش الکلاسیکوی ایران دوست دارد زنگ بزند و کری بخواند. امسال امیدواری بیشتری دارد برای این‌که سپاهان پرسپولیس را شکست بدهد.

یک جورهایی راست می‌گوید.مسیر قهرمانی افتاده در جاده اصفهان. حداقل روی کاغذ که این طور است. سپاهان در حال حاضر صدرنشین است البته با یک بازی بیشتر از پرسپولیس و دو بازی بیشتر از ‌استقلال. اگر سپاهان بازی را ببرد 47‌امتیازی می‌شود و پرسپولیس هم بازی عقب‌افتاده‌اش را ببرد باز سه امتیاز‌ از سپاهان عقب است.استقلال هم دو بازی عقب افتاده‌اش را ببرد می‌شود 40‌امتیازی و این یعنی اوج هیجان در صدر جدول. این را هم باید در نظر گرفت که استقلال و پرسپولیس باید جمعه با هم بازی کنند و مساوی بهترین نتیجه است برای سپاهان.

همه اینها احتمالات است و ممکن است روی دیگر کاغذ به زمین برگردد. مثل این‌که پرسپولیس سپاهان را ببرد و در دربی هم مقابل استقلال برنده باشد. آن وقت قرمزها می‌چسبند به سقف صدر و کار برای رقبا سخت می‌شود. شاید هم استقلال برنده باشد و شرایط طوری پیش برود که تیم‌ها در مسیر تهران - اصفهان شانه به شانه هم حرکت کنند، سبقت بگیرند و برای رسیدن به قهرمانی تلاش کنند.

در گیر و دار حساب و کتاب‌ها دوباره 0311 و تماس امیر.«دادا ناراحت نشی‌ها.کری می‌خونیم کری. ولی یکشنبه پرسپولیس را می‌بریم. ما باید قهرمان بشیم.»و دوباره قطع کرد!می‌خواستم برایش آماری را بخوانم که درست حساب و کتاب کند. مثلا این‌که آخرین شکست پرسپولیس در اصفهان، به 2094 روز قبل برمی‌گردد. جایی که در چارچوب لیگ پانزدهم، سپاهان توانست شاگردان برانکو ایوانکوویچ را 4بر2 شکست دهد. نکته جالب این‌که در آن بازی قرمزها 2بر یک از حریف پیش افتادند اما ناگهان یک گل به خودی و دو گل توسط عقیلی و خلعتبری، ورق را برگرداند. آن بازی در ورزشگاه

فولاد شهر برگزار شد و از آن روز به بعد سپاهان نتوانسته پرسپولیس را در اصفهان شکست بدهد.

 تا پیش از لیگ شانزدهم، سپاهان 4 بازی متوالی را در اصفهان به سود خود خاتمه داد و پرسپولیس حتی یک مساوی هم کسب نکرد؛ یعنی در لیگ‌های پانزدهم، چهاردهم، سیزدهم و دوازدهم. ولی بعد از آن پرسپولیس بدون باخت ماند و سه پیروزی را هم به دست آورد که البته آخری با رای کمیته انضباطی بود.

 در تاریخ لیگ‌برتر، تعداد پیروزی سپاهان بیشتر از پرسپولیس است. طلایی‌پوشان

13 بار برنده شدند و پرسپولیس 11 بار و حالا تیم یحیی می‌تواند این اختلاف را کمتر کند.

آخرین برد طلایی‌پوشان

 آخرین باری که سپاهان فصل را بالاتر از پرسپولیس به اتمام رساند، در لیگ چهاردهم بود که آنها موفق به شکست پرسپولیس شدند. حالا هم برای این که طلایی‌پوشان فصل را بالاتر از پرسپولیس تمام کنند، به یک پیروزی نیاز دارند.

اما آنچه که برای پرسپولیسی‌ها خوش‌یمن است به 14 - 13 سال قبل و در اردیبهشت بر‌می‌گردد. سالی که دوئل قهرمانی لقب گرفت. همان بازی دراماتیک معروف که پرسپولیسی‌ها در آزادی سپاهان را بردند و قهرمان لیگ‌برتر شدند. دراماتیک‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ‌برتر تا به امروز. اصلا اردیبهشت ماه را باید ماه دوئل‌های قهرمانی پرسپولیس و سپاهان نامید.چرا که اردیبهشت ماه سال 92 و در روز خداحافظی علی کریمی، سپاهانی‌ها یکی از تلخ‌ترین روزهای هواداران پرسپولیس را رقم زدند و موفق به شکست دادن این تیم شدند.این بار هم در اردیبهشت ماه سرنوشت طوری گره خورده که ممکن است قهرمان را از دل بازی دو تیم و البته بازی روز جمعه تعیین کند. درست است هفته‌های زیادی باقیمانده اما فوتبالی‌ها و همه آنهایی که خوب کارشناسی می کنند می‌دانند که این بازی‌ها 6 امتیازی است و در شرایط حساس قهرمان را تعیین خواهد کرد.پرسپولیس - سپاهان و یک الکلاسیکوی دیگر در فوتبال ایران. راستی به نظر شما کدام تیم برنده خواهد شد؟ شاگردان محرم نویدکیا با آن آمادگی بالا یا شاگردان یحیی گل‌محمدی با انگیزه‌هایی متفاوت؟ امشب خیلی چیزها در نبرد تهران - اصفهان مشخص خواهد شد. ابتدا از ساعت 20 و 25 دقیقه سپاهان - پرسپولیس و پشت بند آن از ساعت 22 و 15 دقیقه استقلال - ذوب‌آهن.

آرامش عجیب نویدکیا

بازی سپاهان و پرسپولیس یکی از فینال‌های داغ لیگ‌برتر است. تیم‌های اول و دوم جدول به مصاف هم می‌روند و حساسیت بازی بیش از اندازه زیاد است. قطعا خیلی‌ها برای این مسابقه استرس دارند ولی محرم نویدکیا آرام‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

او یک فرمول مشخص در کارش دارد. این‌که برای بردن دست به هر کاری نمی‌زند. شاید یکی از ویژگی‌های خدادادی محرم که در فوتبال به خوبی به کارش می‌آید، همین خیال آسوده و دوری از استرس است. محرم در دوران طلایی فوتبالش هم وقتی رباط صلیبی پاره کرد در پاسخ به احساسات هوادارانش و همینطور خبرنگارانی که بیش از حد نگرانش بودند، گفت: «مصدومیت است دیگر. خدا خواسته. زود برمی‌گردم. این چیزها در فوتبال طبیعی است.»

همان روزها خیلی‌ها فکر می‌کردند یکی از استعدادهای ناب فوتبال ایران از دست رفته است. شاید همان مصدومیت‌های متوالی باعث شد تا محرم به روزهای سخت فوتبال عادت کند و امروز در آستانه بازی با پرسپولیس هم هیچ استرسی نداشته باشد. محرم به هیچ وجه بازیکنانش را تحت‌فشار نمی‌گذارد و همیشه یک خواسته روشن از آنها دارد؛ «به زمین بروید، نهایت تلاش‌تان را کنید و از فوتبال لذت ببرد.» وقتی اخیرا یکی از نزدیکان محرم به او گفت که چرا با بقیه مربیان فرق می‌کند و هیچ استرسی ندارد، گفت: «استرس چرا؟ فوتبال یک سرش باخت است یک سرش برد. نهایتش این است می‌خواهید ببازید و یک روز شما را برکنار کنند؟ من این را می‌دانم. نمی‌خواهم خودم را اذیت کنم. تلاشم را می‌کنم ولی قرار نیست با استرس و فشار من تیم برنده شود.»

محرومان و مصدومان

محمد نژادمهدی مدافع میانی سپاهان به دلیل دریافت کارت قرمز در بازی با نساجی غایب قطعی طلایی‌پوشان در این مسابقه خواهد بود. محمدرضا خلعتبری هم در تمرینات با مصدومیت از ناحیه زانو روبه‌رو شده و پزشکان پس از بررسی عکس MRI او‌، در رابطه با حضور یا عدم حضورش تصمیم خواهند گرفت. شایان مصلح دیگر غایب تیم محرم نویدکیا در این مسابقه امشب است. شایان چند روز پیش با علائم مشکوک به کرونا در خانه قرنطینه شد و به زودی تست خواهد داد تا مشخص شود شرایط او چطور خواهد بود. پرسپولیسی‌ها اما در این مسابقه محرومی ندارند ولی هنوز شرایط سیدجلال حسینی برای حضور در این مسابقه کاملا مشخص نیست و دو هافبک دیگر سرخپوشان یعنی احمد نوراللهی و کمال کامیابی‌نیا به تازگی با رهایی از بند مصدومیت به تمرینات اضافه شده‌اند، اما معلوم نیست در فهرست اصلی یحیی گل‌محمدی باشند. هرچند کادر پزشکی پرسپولیس به یحیی اعلام کرده تمام تلاش خود را برای رساندن احمد و کمال به این دیدار خواهد کرد، ولی به طور حتم یحیی نگران آمادگی این دو بازیکن برای یکی از مهم‌ترین بازی‌های فصل پرسپولیس خواهد بود.

مازیار فیروزی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها