مدیر روابط عمومی و روابط بین‌الملل شرکت فولاد مبارکه اصفهان

مشارکت قابل توجه فولاد مبارکه در اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس

متخصصان شرکت «دیده رایان صنعتی اصفهان» تحول بزرگی در حوزه هوشمندسازی صنعت فولاد کشور ایجاد کرده‌اند

هوشمندسازی صنایع فولاد به روش دُرصا

جهش اخیر صنعت بر پایه جهش قبلی بنا شده است. در جهشی که به انقلاب صنعتی سوم معروف شد، الکترونیک و فناوری اطلاعات نقش اساسی را بازی می‌کرد اما در انقلاب صنعتی چهارم، ترکیبی از فناوری‌های مختلف از جمله زیست‌شناسی، فناوری دیجیتال و فیزیک به ایفای نقش می‌پردازند.
کد خبر: ۱۳۱۳۷۷۰

ظهور فناوری‌های نوین مانند رباتیک، هوش‌ مصنوعی، نانوفناوری، اینترنت اشیا و بسیاری از فناوری‌های دیگر، از مشخصه‌های انقلاب چهارم صنعتی است.

این تحولات یک مفهوم مهم را در ذهن تداعی می‌کند و آن اینکه در دنیای امروز، عرضه و تقاضای کالا و خدمات شباهتی با گذشته ندارد.

هوشمندسازی صنایع فولاد به روش دُرصا

در این شرایط صنایعی قادر به ادامه حیات و فعالیت هستند که با استفاده از فنون هوشمندسازی، بتوانند نیاز مشتریان‌شان را برآورده کنند. در این رابطه متخصصان شرکت «دیده رایان صنعتی اصفهان» گام‌های موثری برداشته‌اند.

شرکت «دیده رایان صنعتی اصفهان» که به‌طور مخفف «دُرصا» نامیده می‌شود، شرکت دانش‌بنیانی است که از سال 97 در زمینه هوشمندسازی صنایع فولاد کشور فعالیت می‌کند.

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت درصا، درباره روند شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «سال 89 پروژه‌ای به‌عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد من تعریف شد که مراحل مطالعاتی آن در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان انجام می‌شد. در پایان این پروژه، نتایج بسیار درخشانی در کارخانه فولاد مبارکه به دست آمد که سبب شد این پروژه، به‌عنوان پروژه برتر برگزیده شود و ارتباطات من با مجتمع فولاد مبارکه شکل بگیرد.»

مهدی حیدری در ادامه می‌گوید: «در ادامه پنج شش پروژه دیگر را در بازه زمانی سال‌های 89 تا 97 در فولاد مبارکه انجام دادم و با هدف توسعه فعالیتم، در سال 97 شرکت درصا را به‌طور رسمی ثبت کردم. در حال حاضر عمده مشتریان ما صنایع فولاد کشور مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، گل‌گهر سیرجان، فولاد آلیاژی یزد، پاسارگاد شیراز و ... هستند.»

فعالیت‌ های شرکت «درصا» در یک نگاه

مدیرعامل شرکت درصا در خصوص زمینه‌های فعالیت این شرکت می‌گوید: «فعالیت‌های ما به
دو دسته «هوش‌مصنوعی» و «اشعه‌ایکس» (X-Ray)  تقسیم می‌شود؛ در دپارتمان هوش‌مصنوعی، فارغ‌التحصیلان ممتاز و متخصصان رشته‌های نرم‌افزار رایانه و مهندسی برق فعالیت می‌کنند و در دپارتمان اشعه‌ایکس نیز بیشتر از برگزیدگان حوزه پاورالکترونیک استفاده می‌شود.»

دپارتمان هوش‌ مصنوعی

زمینه تخصصی این بخش از مجموعه درصا، پردازش تصویر است. در صنعت ایستگاه‌های زیادی وجود دارد که در آنها اپراتور به‌صورت چشمی فرآیندی را کنترل کرده یا کیفیت محصولی را بررسی می‌کند؛ بدیهی است در چنین فرآیندی که وابسته به حواس انسان است، احتمال بروز خطای انسانی نیز بالا خواهد بود. شرکت درصا گام بلندی برای حل این معضل برداشته است و با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی، فرآیندهای اپراتوری را کاملا خودکار می‌کند. برای این کار، دوربین‌های صنعتی مخصوصی در محل مورد نظر نصب می‌شود و تصاویر را برای پردازش، به نرم‌افزار قدرتمندی که از قبل روی سرورهای کارخانه نصب شده ارسال می‌کند. این نرم‌افزار پردازشگر تصویر، همان عملی که اپراتور به‌صورت چشمی انجام می‌داد را با استفاده از هوش‌مصنوعی و با حداقل خطا انجام می‌دهد.

برای مثال در کارخانجات گُندله‌سازی، ابعاد گندله‌ها بسیار مهم است و باید حتما بین 9 تا 16 میلی‌متر باشند. در غیر این‌صورت از طریق فرآیندهای کنترلی که در خط تولید تعبیه شده‌اند، گندله‌هایی که ابعاد نامناسبی داشته باشند از خط تولید خارج می‌شوند. در حالت عادی، گندله‌های تولید شده در این کارخانجات حدود 30 تا 35 درصد خارج از این دامنه بوده و برگشت می‌خورند که این میزان پِرتی برای کارخانه‌ای مانند فولاد مبارکه اصفهان که سالیانه هفت میلیون تن حجم تولید دارد، رقم بسیار بالایی است؛ بنابراین شرکت درصا، نصب سیستم‌های کنترلی تمام خودکار در مجتمع فولاد مبارکه را از سال 95 آغاز کرد و این روند تا سال 98 طول کشید. سرانجام با کمک هوش‌مصنوعی، میزان گندله‌های برگشتی 3 درصد کاهش یافت و صرفه‌جویی بسیار ویژه و قابل‌توجهی را برای این کارخانه به ارمغان آورد. این سیستم به‌عنوان محصول برتر واحد فناوری فولاد مبارکه انتخاب شد و مدتی بعد موفق به دریافت لوح زرین نوآوری محصول برتر ایرانی از دانشگاه صنعتی شریف شد. همچنین این محصول گواهی دانش‌بنیان را از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری دریافت کرده است.

دپارتمان اشعه‌ ایکس

طراحی و تولید دستگاه‌های ضخامت‌سنج ورق‌های فولادی در این بخش از فعالیت‌های شرکت درصا قرار می‌گیرد. در کارخانجات فولاد، ایستگاه‌های مختلفی وجود دارد که در آنها ضخامت ورق‌های فولادی با دقت یک میکرون اندازه‌گیری می‌شود. پیش از این دستگاه‌های ضخامت‌سنج از کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا وارد کشور می‌شد و قیمت آنها از 300هزار یورو به بالا بود، اما شرکت درصا موفق به بومی‌سازی این دستگاه‌ها شده و اولین نمونه از دستگاه ضخامت‌سنج خودش را در واحد «نورد سرد» کارخانه فولاد مبارکه نصب و راه‌اندازی کرده است.

قیمت دستگاه‌های تولید شده در شرکت درصا، حدود یک‌چهارم نمونه‌های خارجی آن است، در صورتی‌که از نظر کیفیت هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد. گواه کیفیت بالای محصولات شرکت درصا، نامه‌های حُسن انجام کاری هستند که از طرف تمام مشتریان این شرکت صادر شده است. همچنین خود مجموعه درصا نیز با ارائه تضامین بانکی، کیفیت تولیداتش را ضمانت می‌کند و باتوجه به خدمات پس‌از فروشی که این شرکت در قبال محصولاتش ارائه می‌دهد، نسبت به دستگاه‌های آلمانی و ایتالیایی ارجحیت دارد.

سایر خدمات شرکت «درصا»

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت درصا درباره فعالیت‌های دیگری که در مجموعه تحت مدیریتش انجام می‌گیرد، تصریح می‌کند: «غیر از محصولاتی که ذکر شد، مجموعه ما دو سال است که به‌صورت حرفه‌ای در زمینه تشخیص عیوب سطحی هم وارد شده است و به تازگی اولین قرارداد ما در این حوزه، با شرکت «فولاد اکسین خوزستان» منعقد شده است که احتمالا در بخش هوش‌مصنوعی و پردازش تصویر، بزرگ‌ترین قراردادی است که تاکنون در صنایع فولاد کشور امضا شده است.»

حیدری می‌افزاید: «فرآیند انجام کار در این حوزه نیز شبیه همان کنترل هوشمندی است که در بخش دانه‌بندی گندله انجام می‌دهیم؛ اما کاربرد فناوری تشخیص عیوب سطحی بسیار وسیع است و می‌توان آن را علاوه‌بر فولاد، در صنایع دیگری مانند کاغذ، پارچه، چوب، سنگ و ... نیز به‌کار برد. طی 15 ماه آینده که سررسید موعد تحویل این سیستم به کارفرما خواهد بود، تحول بزرگی در صنایع فولاد کشور رقم خواهد خورد.»

راه‌های تماس با «دیده رایان صنعتی اصفهان»

سایت: www.dorsa-co.ir 

ایمیل: Info@dorsa-co.ir 

اینستاگرام: dorsa_company_

تلفن:03133931171

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها