سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را تأیید نکرد و درباره مذاکرات در وین گفت: اجازه نخواهیم داد گفت‌وگوها در چارچوب کمیسیون برجام فرسایشی شود.
کد خبر: ۱۳۱۳۷۲۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.
خطیب‌زاده در ابتدای این نشست خبری شهادت مولای متقیان علی (ع) را تسلیت گفت.
وی به سفرهای منطقه‌ای ظریف به قطر، عراق، عمان و کویت اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: شنبه شب هیأت ایرانی مذاکره کننده در وین برای برخی مشورت‌ها در پایتخت‌ها بازگشتند و در حال رایزنی‌ها در تهران هستند. 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه کار خود را مجددا از سر می‌گیرد.
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر تبادل زندانی بین ایران و آمریکا گفت: زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستورکار ایران بوده و جدا از گفت‌وگوها و مسیرهای دیگری که در حوزه برجام و دیگر مسیرها بوده پیگیری شده است. همچنان در دست پیگیری است. این گزارش ها از منابع آگاه تأیید نمی‌شود همانطور که قبلا هم گفته شد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در جریان مذاکرات وین آزاد شود نیز گفت: سیاست ما همان سیاستی است که همیشه گفتیم و همه اینها باید در یک جا آزاد شوند.
وی درباره مناسبات ایران و عربستان نیز گفت: تغییر لحن و تغییر گفتمان قطعا به کاهش تنش‌ها کمک زیادی خواهد کرد و زمانی که به تغییر رفتار منتهی نشود نتیجه عملی نخواهد داشت. آمادگی گفت‌وگوها را در هر سطح با عربستان داشته‌ و داریم. منطقه و ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره این گفت‌وگوها را خواهند دید.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: وزارت خارجه ماموریت محور است. در وین در همین چارچوب حرکت شده است. در وین هر سه کارگروه کارهای جدی را انجام دادند و دو متن به صورت اولیه داریم هم در قسمت هسته‌ای و هم رفع تحریم‌ها. وقتی متون به مرحله نگارش می‌رسد یک مقداری دقت می‌خواهد و براساس دقت جلو می‌رویم. تعجیل نداریم و اجازه نخواهیم داد گفت‌وگوها در چارچوب کمیسیون برجام فرسایشی شود. برجام نه یک کلمه بیش و نه کم باید اجرایی شود. در کمیسیون مشترک برای همه شرکا روشن کردیم و در هر دو حوزه در همین مسیر در حال حرکت هستیم.

وی درباره اظهارات انگلیسی‌ها مباحث حقوقی با تهران در خصوص مسیر آزادی خانم نازنین زاغری نیز گفت:  گفت‌وگوهای حقوقی بین ما و انگلیس در این خصوص در جریان نیست. قوه قضاییه باید در خصوص پرونده و موضوع اظهارنظر کند. دولت انگلیس در موضوعات مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما هم پاسخ‌های شفاف و روشن را داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ا‌ین‌که بایدن در دیدار با رئیس موساد گفته که واشنگتن تا بازگشت به برجام راه درازی در پیش رو دارد، تصریح کرد: من درباره اظهارات نقل شده و آنچه در ملاقات‌ها عنوان می‌شود اظهار نظر نمی‌کنم سیاست قطعی ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به تعهداتش ذیل قطعنامه و با دقت و کلمه به کلمه است و نه عجله داریم و نه در بازی فرسایشی وارد می‌شویم. این بازگشت باید یک جا قطعی و قابل راستی آزمایی باشد. آن‌چه تدوین می‌شود و قدم‌هایی که برای آمریکا نگاشته می‌شود باید با دقت باشد.

وی در پاسخ به سؤال درباره پیگیری‌ها در خصوص دو شهروند ایرانی در ترکیه نیز گفت‌: با دوستان در آنکارا در ارتباط هستیم مرزبانان در ارتباط هستند و این موضوع بین ایران و ترکیه در جریان است و امیدوارم ابعاد این موضوع هر چه زودتر روشن شود.

خطیب‌زاده درباره تحولات افغانستان نیز گفت: تحولات افغانستان را با دقت در حال پیگیری هستیم و با کنشگران منطقه‌ای در حال رایزنی هستیم. آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است ما را نگران کرده است و برای صلح و ثبات افغانستان همه مساعی خود را انجام دادیم و هم با دولت افغانستان و گروه‌های دیگر در ارتباط هستیم. 

وی همچنین گفت که درباره شرکت در اجلاس استانبول در زمان خودش به آن خواهیم پرداخت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفرهای ظریف در حوزه خلیج فارس را در چارچوب دیپلماسی رمضان برشمرد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها