پنج سال از روز قهرمانی دراماتیک لسترسیتی در لیگ جزیره گذشت

ماجرای قهرمان یک شهر

 پنج سال پیش در چین روزی، بدون شک خوشحال‌ترین مردم روزی زمین، اهالی شهر 330 هزار نفری لستر در 150 کیلومتری شمال لندن بودند.
کد خبر: ۱۳۱۳۵۲۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، اتفاقی در این شهر افتاده بود که خوشحالی بی حد و اندازه مردمش کاملا منطقی به نظر می‌رسید. در حالی که این شهر بیشتر با تیم راگبی‌اش شناخته می‌شد اما تیم فوتبال لسترسیتی دست به کاری خارق‌العاده زد. در حالی که 132 سال از تاسیس این باشگاه انگلیسی می‌گذشت و بهترین افتخارش مقام دومی در فصل 29-1928 بود، تیم روباه‌ها توانست در کمال ناباوری به قهرمانی در لیگ جزیره برسد. داستان قهرمانی دراماتیک شاگردان کلودیو رانیری به قدری جذاب است که می‌شود تا سال‌ها برای فوتبال دوستان تعریف کرد.

اول از همه برای آن‌که بدانیم لستر در چه شرایطی به اولین و تنها قهرمانی‌اش در لیگ جزیره رسید، کافی است به ابتدای فصل 16-2015 برگردیم. آنها فصل قبل فاصله چندانی با سقوط نداشتند و به همین دلیل بود که سایت‌های پیش‌بینی فوتبال در انگلیس می‌گفتند که احتمال قهرمانی لستر در پایان فصل، 5 هزار به یک است. این برای تیمی که همیشه بین لیگ‌برتر و دسته‌های پایین‌تر در رفت و آمد بود و رتبه‌ای به طور میانگین بهتر از هشتم نبود، چیز عجیبی به نظر نمی‌رسید.

در این شرایط و احوال، مالک تایلندی لسترسیتی در ابتدای آن فصل، کلودیو رانیری 64 ساله را به خدمت گرفت که به نظر می‌رسید تا قبل از این سن به بهترین افتخاراتش رسیده بود. او که سابقه مربیگری در بیشتر کشورهای اروپایی را داشت، یک دهه قبل‌تر با چلسی در لیگ‌برتر مربیگری کرده بود. تنها خواسته مدیران لستر در آن زمان، حفظ تیم‌شان به دست رانیری در لیگ‌برتر بود.

اما مربی ایتالیایی لستر با مجموعه‌ای از بازیکنانی به قهرمانی رسید که به هیچ وجه شناخته شده نبودند. آنطور که رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند، لستر در آن سال به طور مجموع حدود 100 میلیون دلار برای بازیکنانش هزینه کرد. این در حالی است که چنین رقمی در آن سال حدود یک چهارم کل هزینه‌های منچستریونایتد بود. برای این‌که این اختلاف بهتر مشخص شود، بهتر است بدانیم ریاض محرز آن سال با 750 هزار دلار به جمع روباه‌ها پیوست و این در حالی بود که من‌سیتی در همان سال با 75 میلیون دلار کوین دی بروینه را به خدمت گرفت.

دیگر بازیکنان لستر هم چنین شرایطی را داشتند. جیمی واردی که بهترین گلزن‌شان شد و به تیم‌ملی انگلیس هم دعوت شد، چند فصل قبل‌تر در لیگ‌های دسته‌ پایین انگلیس بازی می‌کرد. محرز از بازیکنان ذخیره تیم لوهافر در لیگ دسته دو فوتبال فرانسه بود و انگولو کانته هم در لیگ دسته سه فرانسه بازی می‌کرد. رانیری با استفاده از همین بازیکنان، در طول آن فصل روی یک تاکتیک متمرکز بود و به بهترین شکل ممکن هم نتیجه‌اش را گرفت. این تیم در دفاع بسیار منظم و در ضد حملات سریع و زیرک بود. نتیجه این تاکتیک این بود که آنها بعد از 38 هفته و کسب قهرمانی با 81 امتیاز، فقط سه بار مقابل حریفان شکست خوردند. نکته جالب در مورد این تیم، جمله‌ای بود که سانچز فلورز، مربی آن فصل واتفورد درباره لسترسیتی گفت: کاری که رانیری انجام می‌دهد فوق‌العاده است. همه می‌دانند تیم او چگونه بازی می‌کند اما هیچ‌کس نمی‌تواند آن را متوقف کند.

یک نکته عجیب در مورد آن فصل، تکرار چنین تجربه‌ای در لیگ‌برتر ایران بود. در همان فصلی که لستر توانست در کمال تعجب به قهرمانی در لیگ جزیره برسد، در لیگ‌برتر ایران هم تیم استقلال خوزستان به تنها قهرمانی‌اش رسید. شرایط این دو تیم بعد از قهرمانی هم جالب بود. لستر فصل بعد و پس از کسب نتایج ضعیف، رانیری را اخراج کرد و در اینجا هم استقلال خوزستان به لیگ‌های پایین‌تر سقوط کرد.

 

قهرمانی‌های شگفت‌انگیز

لسترسیتی در واقع آخرین تیمی بود که طی سال‌های اخیر در کمال تعجب و دور از انتظار به مقام قهرمانی رسید. در ادامه نگاهی به چند تیمی می‌اندازیم که قهرمانی‌شان در لیگ‌های داخلی و جام‌های بین‌المللی خیلی عجیب بوده است:

قهرمانی یونان در یورو 2004

وقتی مسابقات یورو 2004 در کشور پرتغال برگزار شد، سایت‌های پیش‌بینی شانس قهرمانی تمام تیم‌ها را اعلام کردند که در این میان شانس یونان 150 به یک بود. اما در کمال تعجب این تیم اوتوری هاگل بود که توانست با سیستم دفاعی عجیبش به بازی فینال رسیده و پرتغال را در خانه خودش شکست دهد.

قهرمانی دانمارک در یورو 92

بدون‌شک عجیب‌ترین قهرمانی دنیای فوتبال را باید به نام تیم‌ملی دانمارک در سال 1992 زد. این تیم حتی نتوانسته بود جواز حضور در این بازی‌ها را به دست آورد اما در آن روزها یوگسلاوی درگیر جنگ داخلی بود و درنتیجه مقامات یوفا تصمیم گرفتند دانمارک را جایگزین این تیم کنند. دانمارک با یک برد، یک تساوی و یک شکست از مرحله گروهی صعود کرد. این تیم در ادامه و در نیمه‌نهایی توانست هلند قدرتمند آن روزها را در ضربات پنالتی شکست دهد. دانمارکی‌ها در بازی فینال هم با نتیجه 2 بر صفر آلمان را شکست دادند تا به قهرمانی در این بازی‌ها برسند.

قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2012

آخرین موفقیت تیم فوتبال چلسی در فوتبال اروپا به سال 2012 بر می‌گردد که یکی از عجیب‌ترین قهرمانی‌ها در این بازی‌ها بود. آبی‌های لندنی که در لیگ جزیره یکی از بدترین سال‌های خود را پشت سر می‌گذاشتند، در میانه راه روبرتو دی‌ماتئو را روی نیمکت گذاشتند. کمتر کسی تصور می‌کرد چلسی با این مربی ایتالیایی به جایی برسد، اما آنها تا بازی فینال رفتند و مقابل بایرن قرار گرفتند.  در بازی فینال هم وقتی توماس مولر در دقیقه 83 برای باواریایی‌ها گلزنی کرد، همه قهرمانی را به نام بایرن زده بودند. اما دروگبا پنج دقیقه بعد گل تساوی را زد و در ادامه چلسی توانست در ضربات پنالتی به قهرمانی برسد.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها