بیش‌از 30 سال تجربه، «باریج‌ اسانس» را به نامی قابل‌اعتماد و باکیفیت در صنعت داروهای گیاهی کشور تبدیل کرده است

پیچیدن نسخه داروهای طبیعی با باریج‌ اسانس

اسانس‌ها در واقع روغن‌ های فراری هستند که یکی از مهم‌ترین مواد موثر گیاهان دارویی به‌حساب می‌آیند و در قسمت‌های مختلف بسیاری از گیاهان دارویی وجود دارند.
کد خبر: ۱۳۱۳۴۵۶

اسانس‌ها در دمای معمولی اتاق و در مجاورت هوا تبخیر می‌شوند؛ از این رو به آنها روغن‌های فرار هم گفته می‌شود.

همین ویژگی است که باعث پخش‌شدن عطر و بوی برخی از گیاهان در محیط می‌شود. اسانس‌ها معمولا بی‌رنگ هستند، به‌ویژه وقتی تازه تهیه شده باشند. اما به‌مرور زمان اکسید شده و در نتیجه رنگ‌شان تیره می‌شود.

پیچیدن نسخه داروهای طبیعی با باریج‌ اسانس

به‌همین دلیل است که اسانس‌ها را در ظروف مات و سربسته می‌ریزند و در جای خشک و خنکی که در معرض نور نباشد، نگهداری می‌کنند. اسانس‌ها قابل تقطیر هستند و به‌راحتی می‌توان آنها را از طریق روش‌های تقطیر استخراج کرد. در این زمینه شرکت دانش‌بنیان «باریج‌اسانس» گام‌های موثری در کشور برداشته است.

شاید به‌خاطر اسمش باشد که بسیاری از ما «باریج‌اسانس» را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین برندهای تولید اسانس در کشور می‌شناسیم، ولی حوزه فعالیت این شرکت بسیار وسیع‌تر از اینهاست.

شرکت داروسازی باریج‌ اسانس همراه با شرکت‌های وابسته و یا زیرمجموعه‌اش، شبکه گسترده‌ای تشکیل می‌دهند که با نظم و زمان‌بندی مثال‌زدنی، در تعامل با یکدیگر فعالیت می‌کنند. این شرکت‌های اقماری وظایفی مانند تولید دانش‌فنی، تأمین مواد اولیه، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، پخش محصولات در سراسر کشور و ... را برعهده دارند و عبارتند از:

شرکت کشت‌وصنعت گل‌کاران: تأمین مواد اولیه گیاهی
شرکت پخش دارو گستر باریج‌اسانس: پخش مویرگی محصولات در کشور
مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باریج‌اسانس: تولید دانش‌فنی
موسسه فرهنگی و ورزشی باریج‌اسانس: مسئولیت اجتماعی
شرکت تعاونی کشاورزی اتحاد: کشت گیاهان دارویی
شرکت چاپ و بسته‌بندی کیان‌مهر: چاپ و بسته‌بندی
شرکت پردیس پلاست کویر: تولید ظروف دارویی
شرکت فلزات رنگین هیربد: تأمین دستگاه‌ها، تجهیزات و قطعات
شرکت اِف‌دی‌پی (FDP): واردات مواد اولیه جانبی

«باریج‌ اسانس» چگونه کار می‌کند؟

مدیرعامل شرکت «داروسازی باریج‌ اسانس» و عضو هیأت‌مدیره شرکت‌های اقماری آن، در تشریح روند فعالیت باریج‌اسانس و نحوه تعامل آن با مجموعه‌های وابسته‌اش، به جام‌جم می‌گوید: «شرکت باریج‌ اسانس به‌طور رسمی در سال 71 تأسیس شده است؛ اما شرکت «کشت‌وصنعت گل‌کاران» که تأمین مواد اولیه برای باریج‌اسانس را برعهده دارد، در سال 64 و به‌منظور تولید اسانس‌های گیاهی آغاز به‌کار کرده است. البته به‌مرور زمان، تأمین کلیه مواد اولیه گیاهی مانند عصاره‌ها، روغن‌های کُلدپِرِس، اسانس‌ها یا خود گیاهانی که به‌صورت طبیعی آسیاب و پودر می‌شوند تا در ساخت داروها و محصولات گیاهی مورد استفاده قرار گیرند، برعهده این شرکت قرار گرفت.»

لاله حجازی در ادامه می‌گوید: «پس از این‌که مواد اولیه از طرف شرکت کشت‌وصنعت گل‌کاران تهیه شده و به شرکت داروسازی باریج‌اسانس منتقل شدند، کار فرموله‌کردن این مواد و تبدیل آنها به اشکال مختلف دارویی مانند قرص، کپسول، ژل، پماد، کرم، شربت، ساشه و ... در باریج‌اسانس صورت می‌گیرد؛ اما پیش از این مرحله، به یک دانش‌فنی نیاز است تا مشخص کند چه محصولی را باید به چه شکل دارویی و با چه گیاهان و مواد موثری تولید کرد. این قسمت از فرآیند کاری مجموعه را «مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باریج‌اسانس» انجام می‌دهد؛ درواقع این شرکت همان بخش تحقیق‌وتوسعه (R&D) است که روزگاری در شرکت باریج‌اسانس مستقر بود، ولی حالا به‌اندازه‌ای رشد و توسعه پیدا کرده که به یک مرکز تحقیقاتی جداگانه تبدیل شده است.»

در این مرکز حدود 20 نفر به‌صورت تمام‌وقت و 10 نفر هم به‌شکل پاره‌وقت مشغول به‌کار هستند و وظیفه تحقیق و پژوهش در رشته‌هایی مانند گیاه‌شناسی، کشاورزی، فیتوشیمی، پزشکی، داروسازی و طب سنتی را عهده‌دارند. کار مرکز تحقیقات درواقع آماده‌سازی دانش‌فنی است که می‌تواند دستورالعمل کشت گیاهان دارویی، روش فرآوری آنها، فرمولاسیون داروسازی، سنجش پایداری و ... باشد. از طرف دیگر آماده‌سازی متون و مقالات علمی نیز بر عهده این مرکز قرار دارد.»

حجازی در ادامه می‌افزاید: «یکی از نقاط قوت مجموعه ما، آزمایشگاه کنترل کیفیت قدرتمندی است که به‌عنوان «همکار‌استاندارد» و در قالب آزمایشگاه مرجع فعالیت می‌کند. همکاراستاندارد به‌این معناست که هر آزمایشی در این بخش صورت گیرد، نتایج آن مورد تأیید اداره استاندارد و سایر آزمایشگاه‌ها قرار دارد. همچنین از دیگر نقاط قوت ما، واحد بازاریابی و برندسازی مستقر در شرکت است که کار تجاری‌سازی و فروش محصولات را برعهده دارد و حدود 100 نفر «مِدرِپ» (Med Rep) یا نماینده علمی باریج‌اسانس در این بخش مشغول به‌کار هستند. از آنجایی که باید تمام اطلاعات علمی درمورد محصولات که در مرکز تحقیقات ما به‌دست می‌آیند را در اختیار پزشکان قرار دهیم ، نقش این سفیران علمی ما که کار ویزیت پزشکان را برعهده دارند، بسیار پُر رنگ می‌شود.»

مدیرعامل «داروسازی باریج‌اسانس» ادامه می‌دهد: «در حلقه پایانی این زنجیره، محصول برای رسیدن به دست مشتری باید در اختیار مرکز پخش قرار گیرد. شرکت پخش «دارو گستر باریج‌اسانس» در سراسر کشور به‌صورت مویرگی عمل کرده و محصولات دارویی را به‌شکل گسترده و فراگیر، در همه استان‌ها توزیع می‌کند. این شرکت علاوه‌بر محصولات باریج‌اسانس، پخش محصولات دارویی سایر شرکت‌ها را نیز برعهده می‌گیرد.»

او در ادامه، ضمن اشاره به رسالت مجموعه تحت مدیریتش مبنی‌بر فرهنگسازی برای استفاده از داروهای گیاهی، خاطرنشان می‌کند: «ما تا به‌حال اقدامات زیادی را در جهت فرهنگسازی در حوزه گیاهان دارویی انجام داده‌ایم؛ یکی از این اقدامات کلاس‌های آموزشی رایگان در زمینه گیاه‌ درمانی و طب‌ سنتی بوده که به‌طور اختصاصی برای پزشکان و پیراپزشکان برگزار شده و با استقبال بسیار خوبی در سطح کشور روبه‌رو شده است. در سال‌های اخیر این کلاس‌ها را با امتیاز بازآموزی در دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم و اغلب پزشکان عمومی علاقه‌مند به طب‌سنتی و گیاه‌درمانی، در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند.

وی در پایان اضافه می‌کند: «ما اعتقاد داریم دانش‌بنیان‌بودن، مسئولیتی برایمان ایجاد می‌کند که به‌سبب آن باید علاوه‌بر به‌روز نگه‌داشتن سطح علمی و فنی مجموعه، در ترویج این دانش نیز اقداماتی را انجام دهیم. به‌همین منظور موفق شده‌ایم مجوز لازم را برای ایجاد یک مرکز فنی‌وحرفه‌ای اخذ کنیم تا دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدتی را برای افراد علاقه‌مند به حوزه گیاهان دارویی برگزار کنیم. البته به‌دلیل شرایط فعلی و محدودیت‌هایی که در اثر شیوع ویروس کرونا ایجاد شده‌اند، فعلا این دوره‌های آموزشی به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود.»

ویژگی‌ های منحصربه‌فرد «باریج‌ اسانس»

مدیرعامل شرکت «داروسازی باریج‌ اسانس» در خصوص برخی از ویژگی‌های برجسته باریج‌اسانس تصریح می‌کند: «یکی از افتخارات مجموعه ما، تجاری‌سازی و تولید انبوه اولین داروی طب‌سنتی ایران است که با نام «شربت اشتهاآور باریج» در بازار موجود است. همچنین ما در شرکت دارویی باریج‌اسانس حدود 160 نوع محصول مختلف را تولید و روانه بازار می‌کنیم که این محصولات در گروه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:
گروه داروهای انسانی با نشان تجاری «باریج»
گروه داروهای دامی با نشان تجاری «باریج‌وِت»
گروه محصولات آرایشی و بهداشتی
گروه محصولات غذایی با نشان تجاری «گرینو»
گروه مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها با نشان تجاری «باریویتال»

ما همواره تلاش کرده‌ایم در جهت اشتغال‌زایی برای جوانان مستعد کشورمان، بیشترین استفاده را از گیاهان بومی ایران داشته باشیم؛ در همین راستا 90 درصد از مواد اولیه ما را گیاهان داخلی تشکیل می‌دهند که این کار علاوه‌بر تأثیر مثبت در اشتغال‌زایی، در جلوگیری از خروج ارز هم موثر خواهد بود.»

از ویژگی‌های دیگر باریج‌اسانس، فرمولاسیون آن است که به سه دسته تقسیم می‌شود: ابتکاری، طب‌سنتی و مشابه‌سازی؛ در فرمولاسیون ابتکاری تمام جوانب کار، اعم از ایده‌پردازی، انتخاب نوع گیاهان و فرمول‌سازی همگی در مجموعه باریج‌اسانس صورت می‌گیرد. در فرمولاسیون طب‌سنتی از متون باستانی و نسخ به‌جای مانده از طبیبان و دانشمندان به‌نام ایرانی مانند بوعلی‌سینا، ابوریحان بیرونی و... الگوبرداری شده و به‌شکل داروهای امروزی فرموله می‌شوند. در روش مشابه‌سازی نیز از محصولات کشورهای پیشرو و توسعه یافته الگوبرداری شده و محصولات مشابهی تولید می‌شود. در حال حاضر حدود 20 محصول باریج‌اسانس موفق به کسب گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده‌اند که همه آنها در دسته فرمولاسیون ابتکاری قرار دارند.

مدیرعامل باریج‌اسانس در این خصوص می‌گوید: «در فرمولاسیون ابتکاری، ما مجبوریم همه تست‌ها و آزمایش‌های گوناگون، از سم‌شناسی (توکسیکولوژیToxicology) گرفته تا داروشناسی (فارماکولوژیPharmacology)، بالینی و حتی در برخی موارد اهلی‌سازی گیاهان را نیز خودمان انجام دهیم و درنهایت موارد زیادی است که حتی به نتیجه هم نمی‌رسند و به‌اجبار کنار گذاشته می‌شود؛ این در حالی است که در مشابه‌سازی دیگر نیازی به انجام آزمایش نیست و به تولید رساندن این موارد هزینه به‌مراتب کمتری برای مجموعه در بردارد.»

ارتباط با «داروسازی باریج اسانس»

سایت: www.barijessence.com

اینستاگرام: barij_essence@

تلگرام: barij_essence_co@

صدای مشتری: 02149921
دفتر تهران: 02144212044
کارخانه: 0864002

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها