محققان می‌گویند همه واکسن‌های ویروسی بعد از تزریق ممکن است عوارضی مثل تب، بدن‌درد، خستگی و علائم گوارشی داشته باشند

چرا نباید از زدن واکسن کرونا بترسیم؟

یک متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید نارسایی قلبی یکی از خطرناک ترین عوارض به جای مانده از بیماری کرونا است که باید به شدت جدی گرفته شود.
کد خبر: ۱۳۱۳۴۵۴

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با خطرناک ترین عوارض بیماری کرونا عنوان کرد:  معمولا کسی که به طیف شدید کرونا و حتی خفیف تر از آن مبتلا می شود اکسیژن «کم» می آورد. در این زمان قلب نیاز شدید به اکسیژن پیدا می کند و وقتی این عارضه طولانی باشد، یعنی اینکه نیاز فرد به اکسیژن استمرار پیدا کند، فرد دچار نارسایی قلبی و یا همان میوکاردیت می شود. در برخی از موارد شدید کرونا چاره ای جز استفاده از دستگاه ونتیلاتور نمی ماند.

قارونی گفت: نارسایی قلبی ناشی از ویروس کرونا با علائمی نظیر تپش قلب خود را نشان می دهد و یا اینکه متاسفانه فرد بعد از دو الی سه ماه دچار ایست قلبی می شود و جان خود را از دست می دهد.

این متخصص قلب و عروق افزود: البته این عارضه های سنگین درصد کمی دارد. اگر کسی بتواند به موقع جلوی این عوارض را بگیرد همه چیز قابل کنترل است و فرد به هیپوکسی (افت اکسیژن خون) دچار نمی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اذعان داشت: یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد کرونایی این است که قلب آنها به شدت درگیر این بیماری می شود چون ریه نمی تواند اکسیژن کافی را پمپاژ کند و مواردی مثل آمبولی ریه نیز فشار زیادی بر روی قلب به وجود می آورد.

وی در ادامه گفت: من بیمارانی را دیده ام که واکسن کرونا را تزریق کرده اند اما ناگهان دچار ایست قلبی شده اند. تصور بر این است که این افراد در دوره نقاهت یعنی بعد از بهبودی از کرونا واکسن را تزریق کرده اند. در واقع ایست قلبی آنها ربطی به واکسن نداشته و دلیلش یکی از همان عوارض خطرناک به جای مانده از بیماری کروناست.

قارونی با تاکید بر اینکه واکسن کرونا قرار نیست نارسایی قلبی را خوب کند افزود: توصیه من به افرادی که به کرونا مبتلا شده اند این است که هر سه ماه یکبار نوار قلبی بدهند و ناپروکسین، زینک و ویتامین C مصرف کنند.

این پزشک متخصص قلب و عروق بیان داشت: البته بدن هر کسی با بدن فردی دیگر فرق می کند و پاسخ به کرونا نیز متفاوت است. برخی سیستم ایمنی ضعیفی دارند و از امراضی همچون قند، فشار و یا چاقی رنج می برند که این امراض باعث می شود فرد در برابر بیماری کرونا آسیب پذیرتر باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: یکی از مرسوم ترین عوارض به جای مانده از بیماری کرونا از دست رفتن حس بویایی است که البته برمی گردد. معمولا درگیری کلیه و گوارش بعد از بهبودی از کرونا ناچیز است اما باید آن را جدی گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در برخی علائم کرونا با اسهال شروع می شود. این بیماری در هر فردی به یک شکل خودش را نشان می دهد. تحلیل هر بیمار با بیمار دیگر کاملا متفاوت است و باید به این موضوع آگاه باشیم که سیستم ایمنی افراد با یکدیگر فرق دارد. این موضوع در رابطه با واکسن هم وجود دارد به عنوان مثال یکی واکسن می زند تب می کند اما دیگری همان واکسن را می زند و هیچ علائم و نشانه ای از خود نشان نمی دهد.

قارونی بیان داشت: من واکسن روسی کرونا را تزریق کردم و اکنون منتظر دوز دوم آن هستم. بعد از تزریق تا اکنون که با شما صحبت می کنم دچار هیچ عارضه ای نشده ام.

این متخصص قلب و عروق در رابطه با ساختار واکسن کرونای روسی گفت: ساختار واکسن روسی اینگونه است که شاخک های ویروس کرونا را جدا کرده اند و روی آدنوویروس سرماخوردگی قرار داده اند. بدن در مقابل چنین چیزی از خودش آنتی بادی علیه کرونا ایجاد می کند. این ساختار متعلق به واکسن کرونای روسی است.

وی عنوان کرد: اما اوضاع در رابطه با واکسن کرونای چینی فرق می کند. نوع واکسن چینی اینگونه است که ویروس کشته شده کرونا را به شکل واکسن در آورده اند و آن را تزریق می کنند. طبیعی است که هر یک از این واکسن ها باید عوارض متعددی هم داشته باشد.

این پزشک متخصص در پاسخ به این پرسش که کدام واکسن بهتر است پاسخ داد: اصلا نمی توانیم بگوییم که کدام واکسن بهتر است اما توصیه من به شما این است هر کدام از این واکسن ها گیرتان آمد بزنید!

قارونی در رابطه با خطرناک بودن تب شدید ناشی از تزریق واکسن کرونا برای افراد سالمند نیز گفت: تب شدید ممکن است رخ دهد اما با دو مسکن قابل رفع است و جای نگرانی نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: کشور ما تا قبل از دوره همه گیری کرونا جای قابل اطمینانی برای تولید واکسن در دنیا به شمار می رود و اکنون نیز چنین است. ما به کشور خودمان از لحاظ واکسن سازی اطمینان داریم اما مشکل اینجاست که نمی توانیم تولید زیادی داشته باشیم و به عنوان مثال 10 الی 20 میلیون دوز به مرحله تولید برسانیم چون دستگاه های مخصوص ساخت واکسن را نداریم.

قارونی در پایان گفت: دانش ما در زمینه ساخت واکسن به مراتب بهتر از روسیه و چین است اما چون شرایط تولید فراهم نیست نمی توانیم 10 الی 20 میلیون دوز داشته باشیم و تنها می توان شاهد تولید دوزهای چند صدهزار تایی از این واکسن بود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها