سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات:

حسام الدین آشنا مجرم شناخته شد

آقای روحانی اخیرا اعلام كردند كه برخی از مطالب منتشرشده در فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه مورد تایید دولت و شخص رئیس‌جمهوری نیست.
کد خبر: ۱۳۱۳۴۱۲

بعد از این اظهارنظر ما با استعفای آقای حسام‌الدین آشنا مواجه شدیم و درپی این استعفا، آقای ربیعی جایگزین وی شد.

واقعیت این است كه به نظر می‌رسد فعل و انفعالاتی كه صورت گرفت، تناسبی با عمق این داستان ندارد، بلكه مساله فراتر از این است.

شخصی در تراز آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در یك فایل صوتی سه ساعته صحبت‌هایی خلاف مبانی سیاست خارجی و قانون اساسی مطرح كرده است بنابراین ماجرا از دو منظر قابل بررسی است.

اول این‌كه این فایل چطور منتشر شد و دوم این‌كه این فایل صوتی حاوی چه محتوایی بوده است. اقدام آقای آشنا برای استعفا حول محور نحوه انتشار فایل است و جالب اینجاست كه در واكنش به این استعفا، ایشان لحنی طلبكارانه و اعتراضی داشت و حتی از انتشار آن هم عذرخواهی نكرد و مطالبی از سوی او مطرح شد كه گویی به ایشان ظلم شده است.

اتفاقا باید دولت، شخص رئیس‌ جمهوری، آقای ظریف و همچنین آقای آشنا در مورد این مساله از مردم عذرخواهی كنند.

صحبت‌هایی كه از سوی وزیر خارجه در این مصاحبه عنوان شده، با یك استعفا قابل چشم‌پوشی نیست و به عبارت دیگر نمی‌توان با یك استعفا در افكار عمومی مردم، انحراف ایجاد كرد.

درست است كه مردم در حال حاضر درگیر مسائل كرونا و شرایط معیشتی هستند، اما به هر صورت به شخصیت حاج‌قاسم عشق می‌ورزند و از صحبت‌های آقای ظریف ناراحت هستند بنابراین نمی‌توان به صرف یك استعفا، عمق مساله را كمرنگ كرد.

بالاخره وزیر خارجه صحبت‌هایی مطرح كرده كه باید به آن پایبند باشد و پاسخ دهد. از این رو به نظر می‌رسد گرچه استعفای آقای آشنا لازم بود، اما كافی نیست و باید آقایان آشنا، ظریف و رئیس‌جمهوری از مردم عذرخواهی كنند.

صحبت‌های منتشرشده از سوی آقای ظریف، خلاف امنیت ملی بوده، مورد استفاده دشمن قرار گرفته و ما با واكنش‌های بین‌المللی از جمله از سوی روسیه و آمریكا مواجه بودیم بنابراین باید به‌واسطه این اتفاق به لحاظ حقوقی، مركز بررسی‌ های استراتژیك ریاست‌ جمهوری و شخص آقای آشنا را به عنوان متهم ردیف اول در نظر بگیریم.

در شرایطی كه این مركز ادعای سرقت این فایل صوتی را دارد، شایسته‌تر آن است كه مجلس شورای اسلامی به این مساله ورود كند.

حسام‌ الدین برومند - تحلیلگر مسائل سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها