آب پخش کن قطعه ای مرکزی در کولینگ تاورهای مخروطی یا مدور بوده که وظیفه پخش کردن آب را بر عهده داشته و اصطلاحاً به آن اسپرینکلر نیز می گویند.
کد خبر: ۱۳۱۳۳۶۹
نحوه نصب آب پخش کن برج خنک کننده
اسپرینکلر در برجهای خنک کننده گرد در واقع مرکزیت توزیع آب داغ بر روی پکینگها محسوب می شود. آب پخش کن برج خنک کن امروزه در متریالهای برنجی، چدنی، استیل ، آلومینیوم و پلاستیکی توزیع و عرضه می گردد. در این محتوای پژوهشی سعی بر این شده است تا به بررسی کمی و کیفی انواع اسپرینکلر بپردازیم.

نحوه عملکرد آب پخش کن در برجهای خنک کننده

ابتدایی ترین بحث در بررسی موضوع کارکرد اسپرینکلرها چگونگی کارکرد این تجهیز در تقسیم آب می باشد. فشار جریان آب ورودی به بخش ثابت آبگردان سبب چرخش بخش متحرک این تجهیز می گردد. هد آب پخش کن با فشاری معادل 2 الی 3 بار عموماً چرخش می کند. سرعت چرخش هداسپرینکلر در کولینگ تاورهای استوانه ای برابر 10 الی 15 دور در دقیقه برآورد می گردد. به نقل از شرکت مارلی آمریکا افزایش سرعت زاویه ای گردش آب پخش کن سبب عدم توزیع مناسب آب بر روی پوشالها خواهد شد.

مدت زمان دوره تعویض آب پخش کن در برجهای خنک کننده

وابسته به متریال بکار رفته در تولید انواع سایزهای اسپرینکلر مدت زمان عمر مفید این تجهیز متفاوت خواهد بود. عمر مفید اسپرینکلرهای آلومینیوم بین 2 الی 4 سال در کولینگ تاورهای صنعتی محاسبه می گردد. در بسیاری از موارد سازندگان قطعات برج خنک کن در ساخت و تولید این تجهیز از بلبرینگهای دست دوم یا چینی استفاده می کنند. بکارگیری بلبرینگهای ژاپنی با برندهای ناچی، KYK و همچنین بلبرینگهای برند SKF آلمان کیفیت بسیار خوبی در ساخت آب پخش کن دارد. متاسفانه امروزه بسیاری از تولیدکنندگان با صرف نظر از این موضوع باعث زیان به مصرف کنندگان برج خنک کننده وارد می نماید.
نحوه نصب آب پخش کن برج خنک کننده
اجزای سیستم توزیع آب در برجهای خنک کننده مخروطی

1-اسپرینکلر یا هد آب پخش کن مرکزی:
 همانطور که توضیح داده شد این بخش مرکز سیستم دوار پاشش آب گرم در برج های خنک کاری مدور به شمار می آید. به این تجهیز کلگی توزیع آب کولینگ تاور نیز گفته شده و از سایز 2 اینچ تا 10 اینچ قابلیت تولید دارند.

2-لوله های آرم خروجی آب پخش کن:
 لوله هایی هستند با اندازه مختلف وابسته به سایز کلگی توزیع آب که موجب خروج آب ورودی داغ می گردد. لوله های آرم عمدتاً دارای سوراخ هایی با اندازه های مختلف بوده و قالباً از متریال UPVC تولید می شوند.

3-درپوش لوله های آرم خروجی اسپرینکلر:
 درپوشهای پلاستیکی در انتهای لوله های خروجی آبگردان شده و اجازه تخلیه آب از انتهای آن را نمی دهند.

4-مهارکش استیل یا گالوانیزه:
مهارکش یک سیم مفتول با قطر بالا بوده که به قسمت بالای آب پخش کن و از سمت دیگر به انتهای لوله آرم اتصال می یابد. وظیفه این قسمت تنظیم زاویه لوله های آرم جهت توزیع درست آب میباشد.

5-کرپی و بست لوله:
کرپی باعث اتصال مهارکش به لوله های ارم شده و بست نیز المیناتورها را بر روی لوله ها محکم می کند.

6-المیناتورهای فایبرگلاس پره ای:
 این قسمت بر روی لوله های آرم نصب شده و از مکش قطرات آب به سمت پروانه خودداری می کند.
 
نحوه نصب آب پخش کن برج خنک کننده
مزایای کاربرد اسپرینکلر در برجهای خنک کننده

1-توزیع حجم بسیار بالای آب در سیستمهای کولینگ تاور
2-مقاومت بالا در برابر آبهای تحت فشار و توزیع آبهای پرفشار با دمای بالا
3-عدم نیاز به ارتفاع زیاد جهت توزیع آب به نسبت سیستم پاشش آب نازل یا افشانکی
4-ایجاد سر و صدای پایین و ریزش آب با سرعت آرام و به صورت ثقلی

معایب کارکرد آب پخش کن در کولینگ تاورهای مدار باز

1-خرابی زیاد بلبرینگ به دلیل تماس دائمی با آب
2-نیازمندی به سرویس و روغنکاری دائم در هر دور سرویس
3-نیازمند به پمپ سیرکولاتور با فشار بالا جهت تقسیم آب در داخل دستگاه
4-عدم چرخش و یا حتی گیرپاج کردن بلبرینگ ها به دلیل رسوب گرفتگی
5-اعمال هزینه های بالا در موضوع تعمیر و نگهداری قطعه

انواع آب پخش کن در برجهای خنک کننده مخروطی یا مدور:

1-آلومینیوم: پرکاربرد ترین نوع کلگی توزیع آب ساخت این تجهیز با متریال فلز آلومینیوم می باشد. این تجهیز از سایز 2 اینچ با 4 خروجی 1 اینچ تا سایز 12 اینچ با 10 خروجی سایز 3 اینچ تولید و عرضه می گردد. تولید این قطعه توسط ریخته گری با شمش آلومینیوم و بعد تراشکاری صورت می پذیرد. آخرین مرحله در ساخت این قطعه نیز مونتاژ قسمتهای مختلف آبگردان با یکدیگر می باشد.

2-برنجی: اسپرینکلرهای برنجی امروزه به دلیل طول عمر بالا و مقاومت بسیار مطلوب در برابر خوردگی کاربرد فراوانی پیدا کرده اند. بیشترین استفاده از این محصول در برجهای خنک کننده صنعتی با آبهای آلوده می باشد چرا که آلودگی و رسوبات آب متریال آلومینیوم را براحتی نابود می نماید. آلیاژ برنج یا اصطلاحاً برنز از مقاومت بالایی همچنین در برابر اسیدیته آب برخوردار بوده که این موضوع در صنایع مربوط کمک بسزایی به افزایش عمر مفید این قطعه می کند.

3-استنلس استیل: استیل استنلس یا SS316 یکی از مرغوب ترین آلیاژها برای کاربری در انواع برجهای خنک کننده صنعتی به شمار می آید. استنلس استیل با روش قالب گیری و تراشکاری CNC تولید شده و قیمت آن به مراتب از انواع دیگر آب پخش کن ها بیشتر می باشد.

4-چدن: یکی از ارزان ترین انواع اسپرینکلر نوع چدنی آب می باشد که صرفاً توسط فرآیند ریخته گری تولید می گردد. چدن یکی از رایجترین انواع فولاد کربن دار بوده که وزن بالایی دارد. تولید هد آب پخش کن برج خنک کننده با متریال چدن فشار کاری چرخش این قطعه را افزایش می دهد.
 
نحوه نصب آب پخش کن برج خنک کننده
5-پلی پروپیلن: در میان پلیمرهای رایج در تزریق پلاستیک قطعات برج خنک کن PP یا پلی پروپیلن از محبوبیت بالایی برخوردار است. دلیل اصلی این موضوع هم کیفیت بالای این پلیمر و مقاومت بسیار بالای در برابر دماهای بالا و آبهای اسیدی است. آب پخش کن های پلاستیکی امروزه در سایزهای 2 اینچ ، 3 اینچ و 4 اینچ عرضه شده که در برجهای مدور تا ظرفیت 100 تن مورد کاربری قرار خواهند گرفت.

6-تفلون: یکی دیگر از متریالهای پلاستیکی رایج که به صورت فشرده تزریق می شود تفلون نام دارد. آب پخش کن های تفلونی یکی از بهترین مزیتهایشان وزن سبک آنها در مقایسه با انواع آبگردانهای فلزی قلمداد می شود. امروزه تفلون کاربرد زیادی در ساخت آب پخش کن در برجهای مخروطی خنک کننده چیلر پیدا نموده است. دلیل اصلی این موضوع هم طول عمر بالای آنها و گردش روان آنها با آبهای کم فشار در ساختمانهای بزرگ می باشد.

آب پخش کن تولیدی دماگستر

گروه صنعتی دماگستر امروزه با یکی از واحدهای بزرگ تزریق پلاستیک ، تراشکاری و ریخته گری اقدام به تولید عمده قطعات کولینگ تاور نموده است. یکی از پر مصرف ترین قطعات در برجهای خنک کننده همین آب پخش کن بوده که به دلیل تعویض دوره ای نیاز زیادی پیدا کرده است. گروه کارخانجات دماگستر اسپرینکلرهای برنجی خود را با فرآیند شات پلاست و بعضاً سی ان سی با بالاترین دقت تولید می نماید. این شرکت با افتخار یکی از وندورهای اصلی تامین کننده قطعات در برجهای خنک کننده پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، نیروگاه ها و سایر واحدهای بزرگ صنعتی می باشد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها