فرماندار شهرستان باشت بیان کرد

آتش‌سوزی در خامی مهار شد

چند سالی است که او را می‌پایم؛ درست‌ از زمانی که برای نخستین‌بار به دهدشت رفتم و با سعید انصاریان آشنا شدم، یک جورهایی با این لک‌ لک پربرکت هم آشنا شدم.
کد خبر: ۱۳۱۲۹۹۴

شما هم حتما اگر از گچساران به‌سمت دهدشت و الگن برانید در محل تصفیه‌ خانه آب خیرآباد متعلق به شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و روی دکلی می‌توانید او را تماشا کنید.

این لک‌ لک در پناه لانه فراخ و ایمنی که برای خود و فرزندانش ساخته، جفتگیری کرده و تخم‌نهاده و می‌نهد. اصلا چه جایی از آنجا امن‌تر که پای هیچ گربه، شغال و روباهی هم به آن نمی‌رسد و دچار آتش‌سوزی هم نمی‌شود.

هر سال هم با هر عضو جدید، این عمارت پرشکوه چند واحدی، ستبرتر و بزرگ‌ترشده و همه در کنار هم مهربانانه روزگار می‌گذرانند.

لک‌ لک‌ ها تا 4‌0 سال به‌راحتی عمر می‌کنند؛ از نظر شکل ظاهری اغلب بین جنس نر و ماده تفاوتی وجود ندارد اما عمیقا به جفت خود وفا دارند و پیش آمده تا 14هزار کیلومتر را برای 24سال پیموده تا آقا، همدم خود را ببیند و با هم جیک‌جیک کنند.

لک‌ لک‌ ها در بسیاری از مناطق ایران به‌ویژه در اغلب مناطق زاگرس‌نشین خوشبختانه حرمت دارند و جامعه محلی آنها را نماد برکت سرزمین می‌دانند.

آهسته چون بلوط که زندگی کنیم، بیشتر مجال می‌یابیم تا مناظر، موجودات و رفتارهایی را رصد کرده و درک کنیم که اغلب قربانی عجله در زندگی مدرن می‌شوند.

محمد درویش - فعال محیط‌ زیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها