با مشارکت جهاد دانشگاهی؛

فاز سوم طرح سرباز ماهر آغاز شد

نشست مشترک ستاد قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور سردار محمدحسین سپهر، فرمانده قرارگاه مرکزی، دکتر محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولین با هدف بررسی زمینه‌های مشترک همکاری و استفاده از ظرفیت‌های متقابل، برگزار و همزمان با این نشست، فاز سوم طرح سرباز ماهر رسماً آغاز شد.
کد خبر: ۱۳۱۲۸۶۰

به گزارش جام جم آنلاین، طرح سرباز ماهر با هدف آموزش مهارت‌ های عمومی اشتغال و کارآفرینی سرباز در دوران آموزشی در پادگان‌ها شامل سه سطح قبل از خدمت، حین خدمت و پس از خدمت، شکل گرفته است.

در این طرح در نظر است که با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور، با انجام مشاوره شغلی و ارائه دوره‌های مهارتی متناسب با توجه به منطقه جغرافیایی، توانمندی جوانان ذکور کشور در قبل از خدمت سربازی افزایش یابد.

در حین خدمت سربازی، قابلیت‌های جوانان توسعه یافته و آمادگی لازم برای ورود به بازار کار آنها ایجاد شود و پس از خدمت، تسهیل‌گری لازم و زمینه‌سازی برای کارآفرینی و اشتغال آنها فراهم شود.

در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح برای مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در بخش آموزش‌های عمومی و با هدف استفاده از ظرفیت‌های موجود، تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای بین ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت ورزش و جوانان و جهاد دانشگاهی منعقد شد. جهاد دانشگاهی پس از مذاکره و تفاهم با وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح، اقدام به برنامه‌ریزی، طراحی و تدوین دوره مهارت‌های عمومی در دو بخش ویژه برای کارکنان وظیفه نیروهای مسلح کرده تا با اجرای بسیار مناسب و با کیفیت توسط واحدهای مجری، امکان تداوم آن برای سال‌های آتی فراهم شود.

تاکنون دو فاز از این برنامه با موفقیت اجرا شده است و فاز سوم این طرح، امروز و همزمان با برگزاری نشست مشترک ستاد قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی رسماً آغاز شد.

این نشست با حضور سردار محمدحسین سپهر، فرمانده قرارگاه مرکزی، دکتر حسین اثباتی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح، رضا علیخانی، نماینده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان نیروهای مسلح کشور، حسن ابراهیمی، مسئول فناوری اطلاعات قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی نیروهای مسلح، دکتر محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، احمد عبدی‌پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه‌ آموزش، احمد حسین سلگی، مدیرکل دفتر نیازسنجی و پروژه‌یابی آموزشی جهاد دانشگاهی، سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا، صبح امروز در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

حضور مستمر جهاد دانشگاهی در کارگروه‌های قرارگاه مرکزی مهارت آموزی

دکتر محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان عضو ثابت در کارگروه‌های استانی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح تعیین شد و حضور مستمری در این کارگروه‌ها دارد.

وی تأکید کرد: با همکاری گروهی از کارشناسان و صاحب‌نظران، دو کتاب «مهارت‌های عمومی اشتغال و کارآفرینی» و «آشنایی با مهارت‌ های زندگی» (پس از تایید وزارت ورزش و جوانان و قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان وظیفه)، توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر و ۲۰ هزار نسخه از این کتاب‌ها در اختیار پادگان‌های سراسر کشور قرار گرفت.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: هرجا شاهد همکاری خوب پادگان‌ها بوده‌ایم، طرح به خوبی اجرا شده است. قصد داریم در نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری، بازنگری مجددی بر این دو کتاب داشته باشیم و از خردادماه، توزیع کتاب در پادگان‌های کشور آغاز خواهد شد.

دکتر بیجندی افزود: دوره‌هایی با سرفصل‌های مشخص برای واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور تعریف می‌کنیم. قصد داریم در قالب یک طرح، افرادی که دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی را سپری کرده و سربازی آنها پایان یافته است، به مراکز منش (مرکز نوآوری و شکوفایی) جهاد دانشگاهی معرفی شوند تا در صورت داشتن ایده و طرح خاص، مورد حمایت قرار گیرند.

ورود هدفمند جهاد دانشگاهی به بحث مهارت‌ آموزی سربازان

دکتر حسین اثباتی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این نشست، گفت: جهاد دانشگاهی ورود هدفمندی به این بخش داشته است. جهاد دانشگاهی جزء مجموعه‌های انقلابی کشور است که به حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده و از توانایی بالایی در بخش‌های مختلف برخوردار است.

دکتر اثباتی افزود: یکی از زمینه‌های همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی در بحث آموزش‌های بدو خدمت است که طی جلسه‌های کارشناسی متعدد، سرفصل‌های درسی مشخص شد. در دو بخش‌های مهارت زندگی و مهارت کسب‌وکار، سرفصل‌ها تعیین شده و دوره‌های آموزشی در پادگان‌ها برگزار می‌شود. دو کتاب تهیه شده توسط جهاد دانشگاهی (مهارت‌های عمومی اشتغال و کارآفرینی و آشنایی با مهارت‌های زندگی) به عنوان آموزش‌های بدو خدمت در پادگان‌ها آموزش داده می‌شوند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: همچنین می‌توانیم از توانمندی جهاد دانشگاهی در برگزاری دوره‌های آکادمیک و پودمانی نیز استفاده کنیم که در نهایت باعث اشتغال خواهد شد.

وی تأکید کرد: بحث دیگر که هنوز عملیاتی نشده و نیازمند تدوین دستورالعمل‌های مشخص است، بحث هدایت و مشاوره شغلی است که باید به یک فرآیند تبدیل شود. جهاد دانشگاهی، سامانه‌ای برای هدایت و مشاوره شغلی طراحی کرده است که در صورت لینک شدن به قرارگاه، می‌تواند برای هدایت شغلی سربازان مورد استفاده قرار گیرد. براین اساس، سربازان می‌توانند در طول دوره خدمت سربازی نسبت به تکمیل رزومه خود در این سامانه اقدام کرده و به محض پایان خدمت، وارد بازار کار شوند.

به دنبال تأمین نیازهای ملی از طریق ایجاد مراکز نوآوری هستیم

سردار سپهر تأکید کرد: ظرفیت نیروهای مسلح، ظرفیت کمی نیست. در کنار تأمین نیازهای نیروهای مسلح، به دنبال تأمین نیازهای ملی نیز هستیم و تلاش می‌کنیم این کار را از طریق ایجاد مراکز نوآوری دنبال کنیم. گروهی از سربازان، از صلاحیت و بضاعت علمی برای کار در این مراکز نوآوری برخوردار هستند که بخشی از این کار می‌تواند با کمک جهاد دانشگاهی محقق می‌شود.

سردار محمدحسین سپهر افزود: از جمله مسائل اساسی و چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد، بحث اشتغال جوانان، ازدواج و (لزوم) امیدآفرینی در کشور است. اگر تلاش کنیم زمینه‌های امید و نشاط، توانمندسازی و اشتغال مخاطبان جوانی که به خدمت سربازی می‌آیند را فراهم کنیم، کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم و قطعاً قلب حضرت ولی عصر (عج) و مقام معظم رهبری خشنود شده و دعای خیر مردم، چراغ راه و رمز موفقیت ما در دنیا و آخرت خواهد بود.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌ آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌کنم هیأت‌های اندیشه‌ورزی داشته باشیم و گروه‌هایی از هر دو نهاد (قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی و جهاد دانشگاهی)، فعالیت‌های جدیدی که در این حوزه قابل انجام است را مورد بررسی قرار دهند.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح در نشست مشترک این قرارگاه با معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی، یکی از استوانه‌های محکمی است که برای اهداف قرارگاه در برنامه‌ها مدنظر داریم. مسئولان جهاد دانشگاهی با روحیه جهادی پای کار هستند و ان‌شاءالله این تعاملات و هم‌افزایی‌ها بیشتر خواهد شد.

جهاد دانشگاهی با در اختیار داشتن ۱۷۰ مرکز در سراسر کشور، دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی در حوزه‌های مختلف را برگزار می‌کند. متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه ماهر قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه (smaher.ir)، نسبت به انتخاب دوره آموزشی مورد نظر در واحد و مراکز جهاد دانشگاهی در شهر و استان خود اقدام کنند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها