شرکت «سازگار گستر آرتا سبلان» دستگاهی را برای ترکیب و توزیع محلول شیشه‌ شور خودرو طراحی و تولید کرده است

باک شیشه‌ شور را اصولی پر کن!

متخصصان شرکت «شریف فناوران آنیل» موفق شده‌اند محلولی برای کاهش یا از بین بردن لغزندگی سطوح بسازند و با نام‌تجاری «ایستا» روانه بازار کنند

با ایستا پایت سُر نمی‌خورد

واژه «لغزش» همیشه همراه با «اشتباه» یا «حادثه» در ذهن تداعی می‌شود. همان‌طور که اگر در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار داشته باشید، لغزش می‌تواند اتفاق ناخوشایندی برایتان رقم بزند، اگر در راه رفتن هم پایتان بلغزد و سُر بخورید، آسیب‌دیدگی و مصدومیت را به‌دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۱۲۸۱۴

در هنگام بارش باران، لغزندگی معابر و خیابان‌ها احتمال وقوع تصادف را بسیار بالا می‌برد و لغزنده‌بودن کف یک ساختمان، جزو نقایص آن محسوب می‌شود؛ اما در بعضی از اماکن عمومی مانند استخرها، لیزبودن محوطه اطراف استخر می‌تواند منجر به‌وقوع حوادثی خطرناک و جبران‌ناپذیر شود و حتی کار به‌جایی برسد که دیگر کسی حاضر به استفاده از آن استخر نباشد. بنابراین لازم است یک‌بار دیگر علم و فناوری در نقش ناجی به‌کمک صنعت ساختمان بیاید و نگذارد کسی در استخر پایش بلغزد!

با ایستا پایت سُر نمی‌خورد

شرکت «شریف فناوران آنیل» موفق شده است با استفاده از علم شیمی، محلولی بسازد که میزان سُر بودن سطوح را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد و حتی به‌نوعی لغزندگی را کاملا از بین ببرد. این محلول ضدلغزش که با نام تجاری «ایستا» روانه بازار شده است، می‌تواند اصطکاک را تا سه برابر افزایش دهد.

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت شریف فناوران آنیل، درباره نحوه شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «شرکت ما در سال 95 فعالیتش را به‌طور رسمی آغاز کرد و تقریبا یک‌سال پیش از آن، کار روی ایده را شروع کرده بودیم. ما در ابتدای مسیر در مرکز رشد پژوهشگاه شیمی مستقر شدیم و پس از ساخت نمونه‌اولیه محصولمان، از مرحله پیش‌رشد وارد مرحله رشد شدیم. فرآیند پیشرفت در مرکز رشد به این صورت است که بسته به رشد شرکت، فضایی که در اختیار آن قرار داده‌اند را مرحله به مرحله گسترش می‌دهند.»

ابراهیم خانی در ادامه می‌گوید: «پس از ورود به مرحله رشد، در سال 97 فعالیت اقتصادی ما شروع شد و محصول را وارد بازار کردیم. اولین جایی که محصولمان را از طریق آن عرضه کردیم، فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بود و بعد از آن با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، سعی کردیم محصولمان را بیشتر و بهتر معرفی کنیم. سرانجام در سال 98 در راستای تجاری‌سازی و تولید انبوه، محصول را از روند آزمایشگاهی خارج کردیم و خط تولید تمام خودکارمان را به‌راه انداختیم؛ درواقع همین خط تولید بود که باعث شد در همان سال موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شویم.»

وی می‌افزاید: «علاوه بر محلول ضدلغزش، در سال 99 محصولات دیگری نیز به سبد محصولاتمان اضافه کردیم. این محصولات در حوزه مراقبت از خودرو (Car Detailing) هستند و شامل محصولاتی مانند آب‌گریز شیشه خودرو، احیاکننده سطوح پلاستیکی و ... می‌شود. در حال حاضر نیز در بخش تحقیق‌وتوسعه مشغول بررسی محصولاتی مانند خمیرسیلیکون هستیم تا بتوانیم در آینده آنها را هم به تولیداتمان اضافه کنیم.»

تفاوت‌ های «ایستا» با نمونه‌های مشابه خارجی

مدیرعامل مجموعه شریف فناوران آنیل، درباره تفاوت‌های محلول ایستا با محلول‌های ضدلغزش خارجی، می‌گوید: «درست است که محصول ما مشابه خارجی دارد و حتی شاید شکل‌گیری ایده تولید چنین محصولی نیز علاوه‌بر نیازی که در کشور احساس می‌کردیم، تحت‌تأثیر همین نمونه خارجی بوده است؛ اما در ابتدای مسیرمان به این محلول ضدلغزش خارجی دسترسی نداشتیم و از صفر تا صد آن را خودمان طراحی و تولید کرده‌ایم. در حال حاضر نیز محصولات مشابه خارجی به‌ندرت در بازار پیدا می‌شود و قیمت آنها هم چهار تا پنج برابر قیمت محصول ماست.»

خانی در ادامه به دیگر ویژگی‌های محصول شرکتش اشاره می‌کند و می‌افزاید: «یکی دیگر از تفاوت‌هایی که محصول ما با مشابه خارجی‌اش دارد، این است که ما محلول ضدلغزشمان را کاملا براساس کاشی‌ها و سرامیک‌های موجود در بازار کشورمان طراحی و تولید کرده‌ایم. در همین راستا، ما چهار درجه (Grade) مختلف را برای محصول‌مان تعریف کرده‌ایم و مشتری می‌تواند باتوجه به نوع کاشی یا سرامیکی که در ساختمانش به‌کار برده است، محلولی با درجه متناسب با آن را انتخاب کند. این درحالی است که مشابه خارجی محلول ما، تنها یک درجه دارد و طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که در همه جا به یک اندازه کارایی داشته باشد.»

با ایستا پایت سُر نمی‌خورد

پروژه‌های اجرا شده

مدیرعامل مجموعه شریف فناوران آنیل درباره پروژه‌هایی که تاکنون با استفاده از محلول ضدلغزش ایستا اجرا شده‌اند می‌گوید: «محصول ما تا به‌حال تقریبا در بیش از ده استخر در تهران اجرا شده است که شاید معروف‌ترین آنها استخر چهارفصل مجموعه ورزشی انقلاب باشد. همچنین در صحن «جامع رضوی» حرم امام رضا (ع) نیز پروژه‌ای را به‌صورت پایلوت اجرا کرده‌ایم. چند پروژه خصوصی در شهر مشهد و یک پروژه صنعتی با مقیاس بزرگ نیز نمونه‌های دیگری از کاربرد محلول ضدلغزش ایستا بوده‌اند. از سوی دیگر نیز در این سال‌ها فروش خُرد ما در فروشگاه اینترنتی دیجیکالا همچنان ادامه داشته است.»

شیوه مصرف محلول ضدلغزش «ایستا»

خانی روش صحیح استفاده از محلول ضدلغزش ایستا را این‌گونه توضیح می‌دهد: «در ابتدا بسته‌بندی محصول ما به‌صورت تک‌جزئی بود و فقط محلول ضدلغزش را عرضه می‌کردیم، اما به‌مرور زمان بازخوردهایی دریافت کردیم که بعضی از خریداران محلول را مستقیما روی سطح کثیف ریخته بودند و باتوجه به اینکه این محصول را باید روی سطوح کاملا تمیز استفاده کرد، همین امر باعث شده بود نتیجه مورد انتظار را دریافت نکنند؛ بنابراین ما بسته‌بندی محصول‌مان را تغییر دادیم و آن را به‌شکل دوجزئی عرضه کردیم. یکی از بطری‌های موجود در بسته‌بندی، کار تمیزکنندگی و چربی‌زدایی را انجام می‌دهد و باید ابتدا سطح مورد نظر را با آن کاملا تمیز کرد. بعد از حدود پنج دقیقه باید سطح را با آب شست و خشک کرد تا بتوان در مرحله دوم، استفاده از بطری دیگری که محتوی محلول ضدلغزش است را روی سطح اجرا کرد.»

این فناور کارآفرین می‌افزاید: «مدت‌زمانی که اثر محلول ضدلغزش ایستا باقی می‌ماند، بستگی مستقیم به میزان تردد روی آن سطح دارد؛ ولی درصورتی که این محصول به‌شکل کاملا صحیح و مطابق با دستورالعمل آن اجرا شود، حداقل یک‌سال ماندگاری خواهد داشت. استفاده خانگی از محلول ضدلغزش معمولا به حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه محدود می‌شود و در مصارف عمومی نیز این محلول در استخرها، آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها، کشتارگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، اماکن مذهبی و ... بیشتر کاربرد دارد.

درواقع می‌توان گفت به‌طور کلی هر مکان پُرترددی که به‌دلیل رعایت مسائل بهداشتی، کف آن باید مرتبا شسته شود یا اماکنی که به‌طور دائم یا در فصول بارانی و برفی سال، به‌دلیل اینکه به‌دفعات زیادی خیس می‌شود لغزندگی بالایی دارد، جاهایی هستند که نیاز به کاهش یا از بین بردن لغزندگی در آنها محسوس است.»

راه‌های ارتباط با «شریف فناوران آنیل»:

سایت: istaantislip.com

اینستاگرام: istaantislip@

شماره تماس: 02191079899

آدرس: کیلومتر 17 بزرگراه ‌تهران‌کرج، بلوار‌ پژوهش، خیابان ‌دانش، پژوهشگاه شیمی‌ و ‌مهندسی ‌شیمی‌ ایران، شرکت‌ «شریف فناوران آنیل»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها