به مناسبت روز معلم، تغییر سیمای معلمان در فیلم‌های ایرانی را با ذکر چند مثال مرور کرده‌ایم

پای تخته سینما

42 سال از شهادت استاد مرتضی مطهری می گذرد.
کد خبر: ۱۳۱۲۸۰۸

بزرگ معلمی که در طول زندگی خود با بهره از دیدگاه اسلامی کتاب های ارزشمند زیادی از خود به جای گذاشته که بارها به زبان های مختلف دنیا ترجمه و تجدید چاپ شده اند. سالهاست که سالروز شهادت ایشان را به نام زیبای معلم نامگذاری کرده اند، معلمانی که انسان سازان و تربیت سازان نسل های بعدی اند و عشق و فداکاری را در قالب کلمات و در ورق ورق کتاب ها نثار فرزندان این سرزمین می کنند. در همین راستا، قرار بود سالها پیش سریال شهید مطهری با محوریت موضوع زندگی ایشان به تهیه کنندگی سعید سعدی ساخته شود که متوقف شد.
 
سعدی که این روزها سریال «بچه مهندس4» را در جایگاه تهیه کننده روی آنتن شبکه دو سیما دارد در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره سرنوشت سریال شهید مطهری، اظهار کرد: سالهای 92 -93 پیگیر ساخت سریال زندگی شهید مطهری بودیم. سریالی که از آثار فاخر صدا و سیما محسوب میشد. خاطرم هست که در ابتدا حجت الاسلام سعید بهمن پور طرحی ۲۶ قسمتی را همراه با خلاصه هر قسمت به سازمان صدا و سیما و بنیاد شهید مطهری ارائه داد، اما بعد از بررسی‌هایی‌ که اداره کل تولیدات الف ویژه معاونت سیما انجام داد به این نتیجه رسید که کار پژوهش این سریال را به فرد دیگری بسپارد. به همین دلیل تحقیقات جدیدی برای تولید این سریال از سوی دکتر یعقوب توکلی، پژوهشگر و محقق تاریخ آغاز شد و به دستاوردهای خوبی هم رسیدیم. آنزمان  دکتر تاجبخش فنائیان مدیر کل نمایش سیما در خصوص ساخت سریال‌های الف ویژه بود و ما نتیجه تمام تحقیقات و پژوهش هایمان را در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دادیم، اما این پروژه متوقف شد.

تهیه کننده فیلم هایی چون «مغزهای کوچک زنگ زده»، «خشم و هیاهو»، «اینجا بدون من» و «گیلانه» ادامه داد: پیگیری های زیادی برای ساخت این مجموعه انجام دادیم، اما منتفی شده بود. نمی دانم، شاید به دلیل حضور اشخاصی که در آنزمان اطراف شهید مطهری بودند و حساسیت هایی که روی این اشخاص وجود دارد. حتی درباره کارگردانی این پروژه هم با محمدعلی باشه آهنگر صحبت کرده بودیم و برای جلب موافقت خانواده شهید مطهری، چند جلسه هم با خانواده ایشان برگزار کردیم که علی مطهری و محمد مطهری از ساخت آن بسیار استقبال کردند، اما در نهایت نتیجه ای حاصل نشد.
روایت سعید سعدی از توقف ساخت سریال شهید مطهریسعدی درباره اینکه آیا هنوز هم تمایل به ساخت اثری درباره زندگی شهید مطهری دارد یا خیر، با تاکید بر حفظ جنبه های واقع گرایانه زندگی این شهید تصریح کرد: باید سیاست ها مشخص شود و ببینیم می توان از یکسری خطوط قرمز عبور کرد یا نه. اگر امکان عبور از یکسری خطوط قرمز فراهم نشود، ساخت اثری درباره شهید مطهری شاید با تحریف واقعیت همراه باشد و چنین تحریفی نه تنها درست نیست که چالش های بعدی را نیز به همراه دارد. به هر حال با توجه به تفکر و اندیشه ها و سبک زندگی شهید مطهری اگر قرار باشد اثری ماندگار و کامل از چگونگی مشی زندگی ایشان ساخت شود، نمی توان در آن جرح و تعدیل انجام داد.

این تهیه کننده در پایان ضمن قدردانی از زحمات معلمان درباره نقش موثر شهید مطهری در پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: تقریبا تمام کتاب های شهید مطهری را مطالعه کردم. ایشان از تاثیرگذارترین شخصیت های انقلاب اسلامی هستند و بالطبع می توان روی این زندگی شخصیت از بعد فرهنگی و تمامی ابعاد سرمایه گذاری های بسیاری کرد. 
 
منبع: ساناز قنبری - روزنامه نگار / جام جم آنلاین 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها