مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت خبر داد

واکسن کووایران برکت چه عوارضی برای دریافت کنندگان داشته است؟

جمعیت بسیار زیادی از مردم جهان حداقل یک دوز از واکسن کرونا را تزریق کرده اند. حداقل در انگلستان گزارش ها حHکی از آن است که آغاز واکسیناسیون در این کشور جان حداقل شش هزار نفر را نجات داده است.
کد خبر: ۱۳۱۲۷۳۹

به گزارش جام جم آنلاین ، اما اکنون سوالی که بیش از هر چیز دیگری مطرح می شود این است که واکسن های کرونا تا امروز چه عوارضی از خود نشان داده اند؟ یکی از این واکسن ها آسترازناک است. تا دیروز از خطر لخته شدن خون در پی تزریق این واکسن می گفتند اما اکنون عوارض دیگری هم برای این واکسن ذکر می شود.

آژانس تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی انگلیس توصیه می کنند برای افراد زیر 30 سال واکسن دیگری به غیر از آسترازنکا در نظر گرفته شود.

به هر حال واکسن آسترازنکا حالا عارضه جدیدی دارد. بر اساس گزارش های جدید افراد زیادی بعد از تزریق این واکسن دچار وزوز گوش شده اند.

البته عارضه وزوز گوش چیزی است که گفته می شود در واکسن فایزر هم وجود دارد.

اکنون این احتمال به وجود آمده که شاید واکسن هایی نظیر فایزر و آسترازنکا موجب آسیب به عملکرد داخلی گوش شوند و در اینباره باید تحقیقات زیادی انجام شود.

« انجمن وزوز گوش انگلیس» تخمین زده که حداقل 24 هزار نفر بعد از تزریق واکسن آسترازنکا دچار عارضه وزوز گوش شده باشند.

از سویی دیگر مطالعه ای جداگانه انجام شده که به تاثیر بیماری کرونا بر روی شنوایی بیماران می پردازد. این مطالعه که از سوی دانشگاه منچستر  انجام شده   در مجله بین المللی شنوایی شناسی منتشر شد  و نشان داد که تقریباً 15 درصد از بیماران بستری  هشت هفته پس از بهبود، مشکلات مربوط به شنوایی و وزوز گوش را گزارش کرده اند.

در ماه دسامبر ، وزوز گوش به عنوان یکی از حدود 30 علائم بیماری کووید طولانی ذکر شد.

دانشمندان مطمئن نیستند که چگونه ویروس ممکن است منجر به وزوز گوش شود ، یا وضعیت موجود را بدتر کند.

پروفسور نیرمال کومار ، مشاور جراح گوش ، حلق و بینی و رئیس انجمن گوش و حلق و بینی انگلستان می گوید استرس ناشی از بیماری یا اثرات بیماری روی سلامت روان ، تقریباً به طور قطع یک عامل است.

او با این حال گفت: اما اثبات آن چیزی بیش از یک نظریه نیست.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً شش مواردی از وزوز گوش را در ارتباط با تزریق واکسن جانسون و جانسون گزارش کرده است.

بعد از تحقیقات به عمل آمده مشخص شد افرادی که دارای وزوز گوش می شوند مبتلا به بیماری فشار خون نیز هستند.

پروفسور اندرو ایستون یک ویروس شناس از دانشگاه وارویک نیز می گوید: «اثبات وجود یک ارتباط مستقیم (بین تزریق واکسن و وزوز گوش) دشوار است ؛درست مانند ایجاد لخته های خون. ممکن است در اثر استرس ، وزوز گوش ایجاد شده و بدتر هم شود.»

عفونت ناشی از کرونا همچنین ممکن است با آسیب رساندن به عصب شنوایی به گوش داخلی آسیب برسانند و این شاید از طریق تولید بیش از حد سیتوکین ها (سلول های سیستم ایمنی بدن که می توانند باعث التهاب آسیب رسان شوند) یا ایجاد لخته هایی که خون رسانی به ساختارهای ظریف گوش داخلی را قطع می کنند، باشد.

اگر کرونا خود باعث ایجاد وزوز گوش شود ، آیا واکسن می تواند چنین کاری انجام دهد؟

پروفسور کومار می گوید: این می تواند کاملا تصادفی باشد و یا می تواند یک اثر واقعی باشد اما بسیار نادر است. واکسن پاسخ ایمنی مشابهی ایجاد می کند، بنابراین می توانید نتیجه بگیرید که همان تأثیر آن بر روی اعصاب گوش است.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها