عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در شرایط بحرانی کرونایی سیستم ایمنی بدن افراد نه تنها با روزه‌داری تضعیف نمی‌شود، بلکه برخی قسمت‌های آن به‌ویژه دستگاه گوارش با عمل به این فریضه دینی و الهی بیش از پیش تقویت می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۲۶۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر زهرا نقیبی اظهار کرد: حفظ و ارتقای تندرستی در ماه مبارک رمضان با کمک طب ایرانی ممکن می‌گردد و معتقدیم که در این ماه مبارک خوردن هر 2 وعده سحری و افطاری لازم است، ضمن اینکه از خوردن با عجله غذا، پرخوری، درهم خوری، مصرف چند نوع غذا در وعده‌های سحر و افطار باید خودداری شود.

وی افزود: بهتر است که افطار و شام همزمان باشد و منظور از افطار یک فنجان آبجوش، یک فنجان آب عسل یا یک فنجان شیر، مقدار کمی نمک (مقـداری از نمـک که سطح بند اول انگشت سبابه را بپوشاند)، یک عدد خرما، یک کاسه کوچک سـوپ رقیـق (معادل حجم یک لیوان معمولی)، فرنی، حریره و غیره و منظور از شام، غذاهای متعارف مانند پلو با انواع خورشت‌ها (ماننــد قرمــه ســبزی، آلواســفناج و غیره)، آبگوشــت، جوجه کباب، مقدار قابل توجهی نان سنگک بـا پنیـر و سـبزی، نان و حلوا و غیره است.

متخصص طب ایرانی با بیان اینکه با توجه به محتوای افطار و شام، توصیه می شود افطار و شام همزمان و یا حداکثر با چند دقیقه فاصله میل شوند، خاطرنشان کرد: در مناطقی که، محتوای افطار خود معادل یک وعده کامل غذایی است؛ به عنوان مثال افطار شامل مقدار قابل توجهی نـان با سبزی و پنیر، آش با مقداری نان، حلیم و مانند آن است، در چنین مواردی نه تنها لازم است زمان خوردن افطـار و شـام جدا باشد، بلکه باید یا از شام صرف‌نظر شود و یـا حداقل 3 ساعت بعد از افطار میل شود.

دکتر نقیبی با اشاره به اینکه از نوشیدن مایعات به خصوص آب سرد در وعده‌ های افطار و سحر باید خودداری شود، تصریح کرد: بهتر است که مایعات با فاصله 2 ساعت پس از صرف شام و نیم ساعت قبل از سحری نوشیده شود و اینکه آیا بهتر است مایعات با طبع خنک (مانند شربت خاکشیر، شربت تخم ریحان یا تخم شربتی، شربت اسفرزه، به همراه اندکی آب لیموی تازه و سکنجبین ساده و یا آب خنک) و یـا مایعـات گـرم (ماننـد آبجـوش و یـا چـای کمرنگ) نوشید، بسته به افراد داشته و حکم آن متفاوت است.

وی اضافه کرد: افراد میانسال و مسن، به‌دلیل سردی نسبی عارض به بـدن آنها توصیه می شود بیشتر از مایعات گرم و افراد جوان به‌ویژه افراد با معده و کبد گرم توصیه می شود بیشتر از مایعات خنک برای رفع تشنگی و کم‌آبی استفاده کنند، مایعات خنک بهتر اسـت جرعـه جرعــه نوشــیده شــده و بـرای خنک شدن یخ به آنها اضافه نشده باشد.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد با ذکر این نکته که میوه ها باید با فاصله 2 ساعت بعد از غذا میل شده و بعد صرف میوه هم نباید مایعات خورده شود، تأکید کرد: غذای سحر باید حاوی موادی باشد که به آرامی و در طول روز انرژی خود را آزاد می کند و در زمان بیشتری مواد غذایی را به بدن شما می رساند، این غذاها عبارتند از حبوبات، گوشت، غلات سبوسدار، برنج قهوه‌ای و نان سبوسدار است. بنابراین باید از مصرف نان بدون سبوس و شیرینی جات در سحر اجتناب شود.

دکتر نقیبی با تأکید بر اینکه در سحر از مصرف چای به‌خصوص چای غلیظ و زیاد، قهوه و کاکائو به‌ علت افزایش ادرار و غذاهای تند و پرادویه، پرچرب، شور و غذاهایی که سیر در آنها زیاد به کار رفته باشد و همچنین از مصرف غذاهای غلیظ مانند حلیم، ماکارونی، کله پاچه و ماهی که همگی سبب تشنگی در صبح می‌شوند باید پرهیز شود، گفت: بعد از سحری خوردن بهتر است که به مدت حداقل یک ساعت بیدار باشیم و در کنار آن از انجام فعالیت‌های شدید در فاصله سحر تا افطار پرهیز نماییم و بدانیم که زمان مناسب ورزش در ماه مبارک رمضان 3 تا 4 ساعت بعد از افطار یا قبل از سحر است.

وی افزود: خواب نیمروز در صورت غلبه ضعف مفید بوده، اما هرگز نباید در حوالی غروب به خواب بروید، نکته دیگر اینکه اگر از اضافه وزن رنج می‌برید نباید وعده های سحری یا افطاری را حذف کنید، اما می توانید حجم غذای مصرفی خود را کم نمایید، اگر از ضعف عمومی و لاغری مفرط رنج می برید وعده های غذایی سحر و افطار را از لحاظ کیفی ارتقاء دهید، اما از نظر حجم و مقدار غذا به سیستم گوارش خود فشار وارد نسازید.

متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه در حالت روزه داری به‌خصوص در فصل گرما باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب و هوای گرم پرهیز کنید تا آب بدن حفظ شود، بیان کرد: چنانچه زمانی طولانی در معرض هوای گرم قرار گرفتید سریعاً یک استحمام کوتاه خنک داشته باشید و برای جبران آب از دست رفته در طول روزه داری می توانید از غوطه وری در وان آب خنک یا ولرم بهره ببرید؛ همچنین در طول ماه مبارک رمضان از انجام خونگیری‌هایی مانند حجامت، فصد و زالو درمانی باید خودداری شود.

دکتر نقیبی در پایان گفت: اگر به توصیه های فوق در ایام روزه داری رعایت گردد و فرد روزه دار دچار کم آبی نشود روزه نه تنها سیستم ایمنی را ضعیف نکرده، بلکه سبب تقویت ایمنی می گردد، بنابرین با توجه به شیوع کرونا گرفتن روزه برای افراد سالم و یا بیمارانی که با اجازه پزشک مجاز به روزه داری هستند خطر ابتلا به کرونا را افزایش نمی دهد.

منبع: بهداشت نیوز 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها